Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2008 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding in afwijking van het bepaalde in art. 7 op de 8e dag na bekendmaking
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2008 | Nieuwe regeling | 26-06-2008 Wijdemeren Informeren, 02-07-2008 | Verordening cliëntenparticipatie gemeentelijk Wsw-beleid 2008 |
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 mei 2008
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen over de wijze waarop de personen, bedoeld in het eerste lid, of hun wettelijk vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van de wet,
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Cliëntenparticipatie Wet Sociale Werkvoorziening Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep
Artikel 2 Doelstelling WSW-raad
Het bewerkstelligen dat Wsw-gerechtigden vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid inzake de uitvoering van de Wsw.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 26 juni 2008
De raad voornoemd,
de griffier, J.van Ditmarsch
de voorzitter, mr. D. Bijl
Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij de verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
In de gemeenschappelijke regeling hebben de deelnemende gemeenten besloten alle bevoegdheden met betrekking tot de uitvoering van de Wsw over te dragen aan Tomin . Met de invoering van de nieuwe WSW per 1 januari 2008 is door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten besloten om een gemeenschappelijke WSW-raad in te stellen. Gevolg hiervan is dat de WSW-raad adviseert aan het bestuur van de GR, waarin alle gemeenten vertegenwoordigd zijn.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Wsw tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid om (weer) mee te doen in de samenleving (arbeidsmarktbeleid en maatschappelijk participatiebeleid). Het advies kan gaan over beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, verantwoording en evaluaties en dergelijke.
Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de omschrijving van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door de GR ingesteld inspraakorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het inspraakorgaan stelt zich ten doel om de belangen te behartigen van Wsw-gerechtigden (mensen met een Wsw-indicatie.) Is er geen WSW-raad actief, dan rust op het bestuur van de GR de inspanningsverplichting om de totstandkoming daarvan te bevorderen.
Artikel 3 Taken van de WSW-raad
Dit artikel geeft aan dat de Wsw-raad advies kan geven op alle onderwerpen inzake de WSW. Nadrukkelijk zijn ook de terreinen benoemd waarover geen advies wordt gevraagd.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 5. Het derde en vierde lid van artikel 4a. betreffen de verplichting tot het wederzijds tijdig informeren. Dit omdat rekening gehouden moet worden met de van toepassing zijnde beslistermijnen.
Het zesde lid van artikel 4a. draagt de GR op om de Wsw-raad te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. De GR bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Wsw-raad de GR verzoekt om de informatie digitaal aan te leveren dan zullen zij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
In 4c wordt de samenstelling van de WSW-raad omschreven. Het streven is dat elke doelgroep (WSW-gerechtigden respectievelijk: op de wachtlijst, als werknemer binnen het SW-bedrijf, of als werknemer bij een reguliere werkgever) vertegenwoordigd is in de WSW-raad. Daarnaast zal gestreefd worden naar een evenredige verdeling over de deelnemende gemeenten.
De GR stelt de Wsw-raad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Wsw-raad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.
Dit artikel vormt een opsomming van de aspecten rondom faciliteiten, zoals vermeld in artikel 5 waarover het college beleid moet vaststellen. Het gaat om nadere invulling van het beleid waarbij o.a. de hoogte van de diverse vergoedingen en faciliteiten, alsmede de hieraan verbonden voorwaarden worden vastgesteld.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
De verordening moet binnen zes maanden na inwerkingtreding van de wet zijn vastgesteld.