Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Fractieondersteuning Beverwijk |
Citeertitel | Verordening Fractieondersteuning Beverwijk |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Politiek |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-07-2016 | Artikel 1 sub c, artikel 4 lid 3, artikel 6 lid 4, artikel 7 lid 2,3 en 4 | 30-06-2016 | INT-16-27118 | ||
01-01-2016 | 14-07-2016 | artikel 2, tweede lid | 01-10-2015 07-10-2015, Gemeenteblad 2015, 92832 | INT-15-20532 | |
01-11-2006 | 01-03-2006 | 01-01-2016 | Onbekend | 12-10-2006 Onbekend | raadsstuk 2006/8917 |
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
In het geval het recht op de reserve vervalt als gevolg van omstandigheden zoals genoemd in het vijfde en zesde lid, is de fractie dan wel de vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid waartoe de fractie kan worden gerekend verplicht het bedrag ter grootte van die reserve onverwijld aan de gemeente terug te betalen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De raad dient het budget voor fractieondersteuning via de gemeentebegroting vast te stellen.
De fractieondersteuning bestaat uit een vast deel per fractie en een variabel deel per raadslid dat deel uitmaakt van deze fractie.
Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij via het variabele deel voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
De fracties zijn grotendeels vrij voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder beschrijft dit artikel een aantal doelen waarvoor de fracties de bijdrage niet mogen gebruiken. Dit ter voorkoming dat de fracties met de bijdrage verkiezingscampagnes financieren en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Raads- en commissieleden dienen hun opleidingen, conferenties, congressen, cursussen, seminars en dergelijke te bekostigen uit het daarvoor beschikbare individuele budget en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
Uit het tweede lid onder b. van dit artikel volgt dat fracties geen vaste betalingen mogen verrichten aan duo-raadsleden voor het bijwonen van commissievergaderingen. Wel is het mogelijk duo-raadsleden bijvoorbeeld een onderzoeksopdracht te geven, waarvoor op declaratiebasis wordt gewerkt.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat, kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties is niet wenselijk, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen. Voorbeelden van toelaatbare bestedingsdoeleinden zijn:
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt.
Omdat het logisch is dat aanpassing plaatsvindt aan de nieuwe verhoudingen in de gemeenteraad, wordt het voorschot in een verkiezingsjaar in twee gedeelten gesplitst.
Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed, is het mogelijk dit aan het eind van het jaar te verrekenen.
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden aan veranderde verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst vergadert, de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet te vermijden.
Bij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend moeten worden. Als dat niet gebeurt zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekening plaats moeten vinden. Het is billijker de verrekening in deze gevallen direct uit te voeren.
De reserve bestaat uit het overschot van voorgaande jaren. Dit bedrag zal niet eindeloos mogen groeien. De reserve is dan ook aan een maximum gebonden.
Ook met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed wordt omgegaan met de splitsing van een fractie. De regeling in het zesde lid regelt dat de reserve naar evenredigheid wordt verdeeld over de nieuw ontstane fracties. Indien een splitsing kort na de verkiezingen plaatsvindt, zou een conflict kunnen ontstaan over de verdeling van de reserve. De regeling laat er echter geen twijfel over dat ook in dat geval de reserve verdeeld moet worden.
In het laatste lid van dit artikel wordt aan de fracties een terugbetalingsverplichting opgelegd in het geval het recht op de opgebouwde reserve vervalt. Aangezien fracties als zodanig geen "persoon" zijn in civielrechtelijk zin en derhalve geen vermogen kunnen hebben is ook de vereniging (een politieke partij is een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid) genoemd als degene waarop de terugbetalingsverplichting rust.
Het presidium controleert het verslag. Uit het verslag kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal het presidium het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.
Door de gemeenteraad onverwijld schriftelijk in kennis te stellen van de besluiten van het presidium bij de verantwoording van de aanwending van de fractiebudgetten wordt bijgedragen aan en open en transparante verantwoording van deze budgetten.
Bovendien kan desgewenst een (publiek) debat worden gevoerd, iets waarvoor afhandeling uitsluitend binnen het presidium zich niet goed leent.
Evaluatie is niet alleen een goed middel om te beoordelen of de verordening nog wel effectief is, maar tevens een goed moment om te bezien of de vaste en de variabele bedragen bijgesteld moeten worden. Voor 2006 krijgen de fracties 10/12 van het reguliere jaarbudget uitgekeerd omdat de verordening terugwerkt tot 1 maart 2006.