Organisatie | Almelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Gemeente Almelo 2006 |
Citeertitel | Klachtenregeling Gemeente Almelo 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet art. 149; Algemene wet bestuurs-recht hoofdstuk 9; Wet extern klachtrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-10-2006 | 10-01-2014 | nieuwe regeling; treedt ipv Klachtenregeling gemeente Almelo 2000, nr. 2188 | 03-10-2006 Onbekend | Onbekend |
Raadsbesluit van 3 oktober 2006 , houdende vaststelling van de Klachtenregeling gemeente Almelo 2006.
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 augustus 2006;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet
gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
gelet op de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht op 1 januari 2006;
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen en algemene bepalingen
klacht: een mondelinge of schriftelijke uiting van ontevredenheid over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, diens voorzitter of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk of rechtspersoon heeft gedragen.
Artikel 1.2 Het recht tot het indienen van een klacht
Een ieder heeft het recht een klacht in te dienen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen.
Hoofdstuk 2. Behandeling van klachten
Artikel 2.1 Klachten over de Gemeenteraad, de voorzitter en individuele raadsleden.
Een klacht over de Gemeenteraad, de voorzitter of individuele leden daarvan wordt onderzocht door een door het raadspresidium aan te wijzen dan wel in te stellen commissie uit de Gemeenteraad.
Artikel 2.2 Klachten over het College van Burgemeester en Wethouders, individuele collegeleden en de gemeentesecretaris.
Artikel 2.3 Klachten over de raadsgriffier
Het onderzoek naar een klacht over de raadsgriffier wordt behandeld door de werkgeversvertegenwoordiging van de gemeenteraad.
Toelichting op de Klachtenregeling gemeente Almelo 2006
De klachtenregeling is een uitwerking van het in hoofdstuk negen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geregelde interne klachtrecht. De werkwijze en procedure is vastgelegd in de klachtenprocedure welke is opgenomen in het handboek juridische kwaliteitszorg.
In artikel 9:8 Awb zijn een aantal weigeringsgronden opgenomen. Zo kan er bijvoorbeeld geen klacht worden ingediend over zaken waarin voor de burger bezwaar bij de commissie bezwaarschriften dan wel beroep bij de bestuursrechter openstaat.
Een klacht wordt behandeld door een persoon of een aantal personen die niet bij de gedraging betrokken zijn geweest. Er zijn situaties denkbaar waarbij de afstand tussen beklaagde en klachtbehandelaar zeer klein is. Artikel 9:7 lid 2 Awb geeft aan dat het bestuursorgaan zelf beslist over een gedraging van het orgaan zelf of een van haar leden. De gemeente hecht echter aan een onpartijdige behandeling van de klacht. In sommige gevallen kan derhalve gebruik worden gemaakt van een door het raadspresidium aan te wijzen (ad-hoc) adviescommissie uit de gemeenteraad (zie artikel 2.1).
Tegen het oordeel van het bestuursorgaan over een klacht op grond van deze regeling kan een klacht worden ingediend bij de Overijsselse ombudsman (zie hoofdstuk 6, extern klachtrecht).
Een klacht is een uiting van ongenoegen over een gedraging van een bestuursorgaan (Gemeenteraad, Burgemeester, Burgemeester en Wethouders) of een persoon die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan, bijvoorbeeld de medewerkers van de gemeente Almelo.
Artikel 1.2 Het recht tot het indienen van een klacht
Een ieder heeft het recht een klacht in te dienen. De wettekst stelt dit met zoveel woorden in artikel 9:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit betekent dat iedereen een klacht kan indienen. Op grond van artikel 9:8 lid 2 Awb wordt gekeken naar het belang van de klager. Het bestuursorgaan is immers niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is. Handhaving van de behandelingsplicht van dergelijke ‘bagatelklachten’ zou in dit geval in geen verhouding staan tot het met een zorgvuldige klachtbehandeling te dienen doel. Het bestuursorgaan heeft hier een zekere beoordelingsruimte, maar mag niet lichtvaardig aannemen dat sprake is van een klacht over ‘klein leed’ oftewel een bagatel als bedoeld in artikel 9:8 lid 2 Awb. Of het bestuursorgaan zich daaraan heeft gehouden ligt bij de externe klachtvoorziening (zie artikel 6.1) die bevoegd is om klachten over de behandeling door het desbetreffende bestuursorgaan te onderzoeken.
Artikel 1.3 Mondelinge en schriftelijke klachten
Klachten kunnen op verschillende manieren binnenkomen: via telefoon, in een brief, per email, via het digitaal loket en fysiek bij de balie of bij een specifieke medewerker persoonlijk. De Algemene wet bestuursrecht bepaalt in artikel 2:6 dat bestuursorganen de Nederlandse taal gebruiken. Dit betekent dat het opschriftstellen van een mondelinge klacht in een vreemde taal doorgaans niet mogelijk zal zijn. Klachten worden in de Nederlandse taal vastgelegd. Bij het opschriftstellen van een mondelinge klacht kan de klachtencoördinator zich laten ondersteunen door een tolk. Bij een schriftelijke klacht in een vreemde taal wordt de klager bericht dat de klacht na het verstrijken van een hersteltermijn niet in behandeling wordt genomen.
Hoofdstuk 2 behandeling van klachten
Artikel 2.1 Klachten over de Gemeenteraad, de voorzitter en individuele raadsleden.
In dit artikel wordt uitdrukkelijk ook de mogelijkheid geboden om een klacht in te dienen tegen een individueel raadslid. De werkwijze rondom het behandelen van deze klachten is vastgelegd in een nadere uitwerking welke bij raadsbesluit d.d. 14 juli 2005 (2005/19750) is vastgesteld.
De werkwijze en procedure inzake het behandelen van klachten is vastgelegd in de klachtenprocedure, welke is opgenomen in het handboek juridische kwaliteitszorg.
Artikel 2.2 Klachten over het College van Burgemeester en Wethouders, individuele collegeleden en de gemeentesecretaris.
Het belang van het interne klachtrecht is gelegen in het feit dat bestuursorganen als eerste de gelegenheid krijgen om hun gedragingen te oordelen. Uitgangspunt is derhalve dat beoordeling van een klacht door een externe instantie (zie artikel 6.1) eerst in tweede instantie plaatsvindt. Dat betekent dat een klacht die bij het bestuursorgaan binnenkomt, door dat orgaan zelf dient te worden afgedaan, ook als er een onafhankelijke, externe klachtvoorziening aanwezig is. De bescherming van de burger tegen de overheid is gediend met een dergelijke eenvoudig toegankelijke interne klachtprocedure. Daarnaast wordt aangenomen dat van interne klacht-behandeling door het bestuursorgaan een zeker leereffect kan uitgaan.
Artikel 2.3 Klachten over de raadsgriffier
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2.4 Klachten over gemeentelijke medewerkers.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De klachtbehandelaar handelt de klacht zo snel mogelijk af. De wettelijke termijn is maximaal zes weken vanaf de datum dat de klacht binnenkomt bij de gemeente. Eventueel kan in bijzondere gevallen de afhandeling met een termijn van vier weken worden verlengd (verdaging). Hierbij valt te denken aan bijzondere complexe klachten waarbij bijvoorbeeld een hoorzitting en nader onderzoek nodig zijn.
Hoofdstuk 4. Registratie van klachten en het jaarverslag
Artikel 4.1 Registratie van klachten
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Over de klachtbehandeling wordt gerapporteerd in de maraps, in het jaarverslag klachten (door de klachtencoördinator) en in het burgerjaarverslag. Het gaat dan om vastlegging van:
Hoorzittingen van een commissie als bedoeld in artikel 2.1 hebben een besloten karakter.
Hoofdstuk 6. Extern klachtrecht
Artikel 6.1 Extern klachtrecht
De klager kan zich na het afhandelen van de klacht door de gemeente wenden tot de Overijsselse Ombudsman, met het verzoek het optreden van de gemeente (opnieuw) te onderzoeken.
De bepalingen over de inwerkingtreding en de citeertitel behoeven geen toelichting.
Titel 9.1 Klachtbehandeling door een bestuursorgaan
Afdeling 9.1.1 Algemene bepalingen
Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en over gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn.
Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuursorgaan kan geen beroep worden ingesteld.
Afdeling 9.1.2 De behandeling van klaagschriften
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk.
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, wordt een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken toegezonden.
1.Het bestuursorgaan handelt de klacht af binnen zes weken of - indien afdeling 9.1.3 van
toepassing is - binnen tien weken na ontvangst van het klaagschrift.
2.Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de
verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens
gedraging de klacht betrekking heeft.
Het bestuursorgaan draagt zorg voor registratie van de bij hem ingediende schriftelijke klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.
Afdeling 9.1.3 Aanvullende bepalingen voor een klachtadviesprocedure
De in deze afdeling geregelde procedure voor de behandeling van klachten wordt in aanvulling op afdeling 9.1.2 gevolgd indien dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan is bepaald.
Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het advies, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de kennisgeving, bedoeld in artikel 9:12.