Organisatie | Almelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming Persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-04-2008 | 06-01-2014 | nieuwe regeling; treedt ipv Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, nr. 2205 | 18-03-2008 gemeentelijke advertentie -7-04-2008 | Onbekend |
Raadsbesluit van 18 maart 2008, houdende vaststelling van de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 januari 2008;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet-GBA) en de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP);
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Deze verordening verstaat onder:
binnengemeentelijke afnemer: 1. elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie en; 2. instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken met inachtneming van de artikelen 98 en 99 van de wet;
Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties.
Op grond van een besluit krachtens artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden de gegevens genoemd in bijlage A systematisch verstrekt aan het basisregistratiesysteem, welke registratie wordt beheerd door de afdeling Interne Dienstverlening.
HOOFDSTUK 2: BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE BASISADMINISTRATIE
Artikel 4. Gebruik van gegevens voor de gemeentelijke huishouding.
Het college van burgemeester en wethouders dan wel de door het college aangewezen beheerder is bevoegd om ten aanzien van de gemeentelijke huishouding persoonsgegevens uit de bevolkingsboekhouding te gebruiken dan wel te verstrekken indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van uitsluitend publiekrechtelijke taken.
Artikel 5. Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie.
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
degenen die werkzaam zijn in de gemeentelijke organisatie onder verantwoordelijkheid van de beheerder, indien en voor zover zij die nodig hebben voor de taakuitoefening in de organisatie van de beheerder. De individuele functionarissen worden via het in bijlage C weergegeven aanvraagformulier geautoriseerd voor het raadplegen of muteren van de gegevens.
met inachtneming van de artikelen 88, 89, 98 en 99 van de Wet GBA, de in bijlage B genoemde binnengemeentelijke afnemers voor het raadplegen van de gegevens ter uitvoering van hun publiekrechtelijke taken. De individuele functionarissen worden via het in bijlage C weergegeven aanvraagformulier geautoriseerd voor het raadplegen van de gegevens.
de verantwoordelijke kan, ter uitvoering van de aan hen door het gemeentebestuur opgedragen taken, andere binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang verlenen tot de basisadministratie. In de overeenkomst ingevolge het besluit hiertoe, worden ten minste de volgende elementen schriftelijk vastgelegd:
Artikel 6. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.
Artikel 7. Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
Artikel 8. Telefonische gegevensverstrekkingen aan buitengemeentelijke afnemers en derden.
Aan buitengemeentelijke afnemers en derden worden telefonisch geen gegevens verstrekt, tenzij:
Artikel 9. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt.
Met inachtneming van artikel 100 van de wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, op verzoek gegevens worden verstrekt. In bijlage E van deze verordening is aangegeven aan wie gegevens kunnen worden verstrekt en voor welk doel de verstrekking kan plaatsvinden, een en ander voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
HOOFDSTUK 3: BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE AANGEHAAKTE GEGEVENS
Artikel 10. Doel van de bevolkingsadministratie.
De bevolkingsadministratie heeft wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
Artikel 11. Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en de opgenomen gegevens
Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisadministratie de in bijlage F genoemde aangehaakte gegevens opgenomen indien daarvan sprake is.
Artikel 12. Wijze van verkrijging.
Aangehaakte gegevens in de basisadministratie worden voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren van de afdeling Publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 14. Verstrekking aan afnemers en derden.
Aan afnemers en derden, ten aanzien van wie de wet en deze verordening voorziet in gegevensverstrekking uit de basisadministratie, kunnen de in artikel 11 van deze verordening genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt, voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen en mits de gegevens noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken.
De protocolplicht vervalt indien de aangehaakte gegevens worden verstrekt in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan wel voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of indien het van belang is voor de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
HOOFDSTUK 4: OVERIGE BEPALINGEN
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens het op 18 juli 2000 door burgemeester en wethouders vastgestelde informatiebeveiligingsbeleid en het daarvan afgeleide “informatiebeveiligingsplan GBA en waardedocumenten”.
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de basisadministratie personen en/of de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn verplicht de verschillen in vastgelegde persoonsgegevens met de eigen administratie schriftelijk te melden aan de beheerder.
BIJLAGEN BIJ VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage A bij artikel 3 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Gegevens die verstrekt worden aan de basisadministratie
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage B bij artikel 5 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Onderstaande binnengemeentelijke afnemers wordt rechtstreekse toegang tot de basisadministratie verleend ter uitvoering van hun publiekrechtelijke taken:
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage C bij artikel 5 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Aanvraagformulier voor de individuele autorisatie van de functionaris voor de rechtstreekse toegang tot de basisadministratie.
Datum aanvraag: netwerkcode aanvrager:
AANVRAAG AUTORISATIE GEBRUIK GBA
EN VERKLARING VAN GEHEIMHOUDING.
Ten behoeve van Naam: _______________________________________
Functie:_______________________________________
Afdeling / team: _________________________________
Dienstverband: Vast tijdelijk tot: _________________________
stage tot: __________________________
Reden voor gewenste toegang en gebruik GBA:
Accoord afdelingshoofd of teamleider :
(aankruisen wat van toepassing is)
------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------
(handtekening en naam afdelingshoofd of teamleider)
Bovengenoemde verklaart hierbij alleen van die gegevens uit het GBA gebruik te maken, die nodig zijn voor de uitoefening van zijn/haar functie of als bij reden gebruik door hem/haar hierboven is vermeld.
Tevens verklaart bovengenoemde de door hem/haar geraadpleegde en dus ambtshalve bekend zijnde persoonsgegevens zal geheimhouden en zal hij/zij de hem/haar toegekende autorisatie en het wachtwoord niet door anderen laten gebruiken.
indien er bij het raadplegen van de GBA verschillen in de gegevens worden geconstateerd, is bovengenoemde verplicht de afdeling Publiekszaken op de hoogte te stellen.
----------------------------------------------------------------------
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage D bij artikel 6 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Naar aanleiding van een mutatie systematisch te verstrekken gegevens aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage E bij artikel 9 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Overige verstrekkingen en de gegevens die aan vrije derden zoals bedoeld in artikel 100 van de Wet-GBA, kunnen worden verstrekt.
Voor verstrekking komen slechts in aanmerking:
Rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover noodzakelijk in het belang van de bescherming van de betrokkene of van rechten en vrijheden van anderen. Hierbij dient te worden nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte die in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende manier kan worden bereikt.
verstrekking aan natuurlijke personen als bedoeld in 1. onder b van deze bijlage, vindt niet plaats indien binnen de termijn van zes weken na de dag van verzending van het verzoek tot toestemming aan de betrokkene, geen toestemming is ontvangen dan wel indien de betrokkene schriftelijk geen toestemming heeft verleend;
informatie gevraagd door natuurlijke personen zoals bedoeld in 1 onder b van deze bijlage, wordt niet verstrekt indien de betrokkene geen ingezetene is, met dien verstande dat, indien betrokkene rechtstreeks vanuit Utrecht in een andere gemeente binnen Nederland is opgenomen in de GBA, het verzoek wordt doorgezonden naar die gemeente;
wordt het verzoek tot verstrekking gedaan in naam van een persoon, dan geschiedt dit slechts op basis van een schriftelijke machtiging van de rechthebbende en na deugdelijke vaststelling van de identiteit van de verzoeker tenzij de wet hieromtrent iets anders bepaalt. De machtiging wordt tenminste een jaar bewaard.
Onder categorieën van vrije derden worden verstaan:
Rechtspersonen zoals bedoeld in artikel 100, eerste lid onder a van de wet waaronder bijvoorbeeld begrepen:
rechtspersonen die zijn belast met de uitvoering van overheidstaken dan wel opdrachten en die gegevens uitsluitend nodig hebben ter uitvoering van de aan hen door de overheid opgelegde taken of rechtspersonen die door de gemeente worden gesubsidieerd waaronder geprivatiseerde onderdelen van de gemeente, zonder directe zeggenschap van het gemeentebestuur en geprivatiseerde onderdelen van de gemeente die bij bijzonder besluit zijn aangewezen door de verantwoordelijke. Daaronder dienen onder meer te worden verstaan: woningbouwcorporaties die de gegevens, met uitsluiting van debiteurenactiviteiten, fondswerving of ledenwerving, nodig hebben voor de uitvoering van de huursubsidiewet of de woonruimteverdeling of het tegengaan van illegale bewoning dan wel spookbewoning.
rechtspersonen die werkzaam zijn op het terrein van de gezondheidszorg en maatschappelijke en sociale dienstverlening en het onderwijs, anders dan op basis van artikel 99, derde lid van de wet en die de gegevens nodig hebben voor maatschappelijk relevante activiteiten, niet zijnde het werven van leden of fondsen. Daaronder dienen onder meer te worden verstaan: vakbonden; bloedbanken; het Rode Kruis, ouderenbonden of rechtspersonen die eigenaar of houder zijn van een begraafplaats voor zover het betreft de uitvoering van artikel 28 Wet op de lijkbezorging of een stichting die zich inzet voor vervolgingsslachtoffers. Tevens dienen hieronder te worden verstaan: rechtspersonen die zich inzetten voor de bescherming van dieren en sportverenigingen.
Gegevensverstrekking aan rechtspersonen die vallen onder de categorie vrije derden en die niet zijn genoemd in deze bijlage kan in bijzondere gevallen plaatsvinden onder de voorwaarden zoals bij de wet en deze verordening zijn gesteld en nadat de persoon omtrent wie gegevens worden verzocht, vooraf schriftelijk heeft ingestemd met de verstrekking.
Aan rechtspersonen als bedoeld onder punt 1 (categorieën van vrije derden) van deze bijlage kunnen onder de in deze bijlage genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voor zover deze nodig zijn in het belang waarvoor deze gegevens worden gevraagd. Het aanschrijven van de geselecteerde personen kan rechtstreeks door de gemeente geschieden.
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo, besluiten vast te stellen:
Bijlage F bij artikel 11 van de Verordening voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisadministratie de onderstaande aangehaakte gegevens opgenomen indien daarvan sprake is:
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris de burgemeester,
drs. J.H. de Baas drs. M.A.J. Knip.
TOELICHTING OP DE VERORDENING VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.
Per 1 september 2001 is de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet persoonsregistraties (WPR). Op grond hiervan is de Wet-GBA herzien (Stb. 2001 nr.180).
Met ingang van 1 april 2007 is de Wet-GBA op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.
Dit betekent dat de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 19-09-2002 (gemeenteblad nr 2002/89) die zijn grondslag vindt in de Wet-GBA, dient te worden aangepast. De aanpassingen betreffen met name een aanscherping van de privacybescherming met betrekking tot het verstrekkingsregime aangaande gegevens en de invoering van nieuwe begrippen. Verder zijn de aanpassingen voornamelijk van technische aard.
Als verantwoordelijke is bij wet het college van burgemeester en wethouders aangewezen.
Omdat het hier een regeling betreft die de gehele bevolkingsadministratie bevat en voorts, vanwege het feit dat de Wet-GBA in artikel 100, eerste lid spreekt van verordening, is hier gekozen voor het neerleggen van de regels omtrent de privacybescherming in een verordening in plaats van een reglement.
De verordening is verdeeld in verschillende hoofdstukken. Hoofdstuk 1 bestaat uit algemene bepalingen die gelden voor de gehele bevolkingsadministratie.
In hoofdstuk 2 wordt uitwerking gegeven aan de vereisten van de Wet GBA. Daarin worden alleen die zaken geregeld die niet in de Wet GBA zijn opgenomen. Hoofdstuk 3 betreft vervolgens de regeling voor aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie. Dit deel van de verordening is gebaseerd op de WBP omdat de gemeente zelf kan bepalen of zij al dan niet gegevens aan de GBA aanhaakt. In hoofdstuk 4 staan tenslotte de overige bepalingen.
Dit artikel bevat een aantal begripsomschrijvingen die met enige regelmaat in de verordening voorkomen. De onderdelen c en d definiëren respectievelijk het begrip bevolkingsadministratie en het begrip basisadministratie.
De bevolkingsadministratie is de verzamelterm voor de geautomatiseerde administratie, die bestaat uit de basisadministratie als bedoeld in de Wet-GBA en de persoonsgegevens die de gemeente Almelo aan de basisadministratie heeft aangehaakt. Deze aangehaakte gegevens kunnen van ingeschrevenen zijn in de eigen basisadministratie, maar ook van ingeschrevenen in een basisadministratie van een andere gemeente en die voorheen in Almelo hebben gewoond.
Deze laatste categorie valt onder de categorie ingeschrevene.
Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijke van de bevolkingsadministratie. Dit geldt echter niet voor de aangehaakte gegevens die zijn opgenomen ten dienste van taken van de burgemeester. Dat betreft o.a. de rijbewijsgegevens.
Het begrip binnengemeentelijke afnemer is niet beperkt tot gemeentelijke afdelingen. Onder dit begrip vallen ook geprivatiseerde gemeentelijke diensten en bijvoorbeeld stichtingen die zijn belast met de uitvoering van taken die door de overheid zijn opgelegd. Hierbij valt onder meer te denken aan woningbouwcorporaties die persoonsgegevens nodig hebben ter uitvoering van de huurtoeslag, woonruimteverdeling en bestrijding van illegale bewoning.
In de Beheerregeling GBA is het hoofd van de afdeling Publiekszaken door het college van burgemeester en wethouders aangewezen als beheerder van de administratie.
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van gegevens uit de bevolkingsadministratie aan andere gemeentelijke registraties binnen de eigen organisatie plaats. Hoewel dit deel uitmaakt van het decentrale informatiebeleid, is de gemeente verplicht een verband dat voorziet in gegevensverstrekking vanuit de bevolkingsadministratie te regelen.
Middels deze verordening wordt hierin voorzien.
Om te voorkomen dat persoonsgegevens meerdere malen in verschillende gemeentelijke registraties worden opgenomen worden deze eenmalig opgeslagen in de bevolkingsadministratie. Andere administraties kunnen door aansluiting op de bevolkingsadministratie hiervan gebruik maken. Tot op heden wordt hiervan gebruik gemaakt door het "Basisregistratiesysteem" dat beheerd wordt door de afdeling Interne Dienstverlening (bijlage A).
Nieuwe voorstellen met betrekking tot koppeling en samenvoeging van bestanden zal plaats vinden met inachtneming van de wet en de gemeentelijke privacyregels.
In bepaalde gevallen is het noodzakelijk om gegevens ter beschikking te stellen of te gebruiken indien er bijvoorbeeld sprake is van een ramp. Daarbij kan worden gedacht aan gegevensverstrekking aan het Centrale Registratie-en Informatiebureau (CRIB) in het kader van de Rampenwet. Hier zij tevens verwezen naar artikel 8 onder b tot en met f van de Wet bescherming persoonsgegevens. In deze wettelijke regeling wordt naast het "vitale belang" de noodzakelijkheid ten aanzien van de uitvoering van een overeenkomst, de publiekrechtelijke taak en de behartiging van een gerechtvaardigd belang van de verantwoordelijke aangegeven als legitieme basis om te komen tot gegevensverwerking.
Onder rechtstreekse toegang tot de basisadministratie wordt verstaan het door middel van een zogenaamde "online verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen.
De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de medewerkers van de afdeling Publiekszaken tot de basisadministratie. In de schriftelijke aanwijzing door de beheerder wordt de toegang door middel van autorisatie beperkt tot het raadplegen of tot muteren van bepaalde gegevens. In onderdeel c zijn de binnengemeentelijke afnemers opgenomen die voor het raadplegen van de gegevens rechtstreekse toegang krijgen tot de basisadministratie.
In Bijlage C is het aanvraagformulier voor autorisatie van de individuele medewerker weergegeven. Het overzicht van de autorisatie voor de individuele medewerkers wordt conform de Beheerregeling GBA geadministreerd.
De binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang krijgen tot het bestand kunnen op grond van dit artikel gegevens verstrekt krijgen binnen de grenzen van de artikelen 88 en 89 Wet-GBA. Het gaat hier om systematische verstrekking op papier. Bovendien betreft de verstrekking op basis van dit artikel slechts de GBA gegevens. De verstrekking van aangehaakte gegevens wordt gebaseerd op artikel 13. De gegevens zijn opgenomen in bijlage D bij deze verordening.
In deze artikelen worden de voorwaarden geregeld om in bepaalde omstandigheden aan bepaalde personen per telefoon inlichtingen te verstrekken.
Hierin staan de categorieën van 'vrije' derden omschreven, die gegevens kunnen verkrijgen anders dan omschreven in de artikelen 98 en 99 van de wet. De wet geeft de gemeente een begrensde beleidsvrijheid omtrent de aanwijzing van rechts- en natuurlijke personen die de gemeente van gegevens kan voorzien.
Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt is door de wet beperkt. Gegevens mogen pas worden verstrekt voor zover deze verstrekking in het belang is van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in een juiste
verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
Gegevens die bestemd zijn om in een ander land buiten de Europese Unie te worden verwerkt, mogen slechts worden verstrekt indien dat land een passend beschermingsniveau waarborgt.
Het artikel 109, eerste lid Wet-GBA staat onder voorwaarden toe dat ten behoeve van
historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden gegevens worden verstrekt. Tevens verwijst dit artikellid naar Algemene maatregelen van bestuur waarin doeleinden verder zijn uitgewerkt.
Periodiek verstrekt de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken een schema voor de schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA. Dit schema wordt door de medewerkers van de afdeling Publiekszaken gehanteerd bij het beoordelen van de schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking.
In de Wet-GBA is het doel van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens omschreven. Daarom is het niet vereist om deze doelbepaling te omschrijven. Dit is wel vereist voor de door de gemeente aangehaakte gegevens. Deze doelomschrijving is vastgelegd in artikel 10. In dit artikel wordt ook de toegang en de verstrekking van de in artikel 11 benoemde aangehaakte gegevens geregeld.
In dit artikel is beschreven op welke wijze de gemeente de aangehaakte gegevens verkrijgt
Analoog aan artikel 5 regelt dit artikel de rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens.
Dit artikel voorziet in de verstrekking van aangehaakte gegevens. Conform de WBP is de publiekrechtelijke taak van de afnemer (of derde) het centrale criterium voor verstrekking.
De WBP eist dat de gemeente voor verwijdering van gegevens een regeling treft. De wijze waarop en de termijn waarbinnen de beheerder hieraan uitvoering geeft staat in dit artikel beschreven.
Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van aangehaakte gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet worden geprotocolleerd. Voorts vervalt de protocolplicht ten aanzien van de verstrekking van aangehaakte gegevens indien verstrekking plaats vindt in het belang van de veiligheid van de staat of in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Derhalve kan een dergelijke verstrekking worden gereconstrueerd.
Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.
De WBP regelt de verschillende rechten van de burger in verband met persoonsregistraties uitvoerig. Vandaar de verwijzing naar de wettelijke regeling. In deze verordening is slechts de wijze opgenomen waarop een burger deze rechten kan doen gelden.
Dit artikel geeft de beheerder de opdracht om ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen te treffen.
Dit artikel regelt dat afnemers afwijkingen in de gegevens terugmelden aan de beheerder.
De ter inzage legging kan plaatsvinden in het openbaar register “verwerking persoonsgegevens”.