Organisatie | Almelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Ambtelijke organisatieverordening 2007 |
Citeertitel | Ambtelijke organisatieverordening 2007 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet art. 160, lid 1, sub c
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2007 | 30-10-2013 | nieuwe regeling; treedt i.p.v. Ambtelijke organisatieverordening Almelo 2002, nr. 2223 | 17-07-2007 Onbekend | Onbekend | |
18-07-2007 | 30-10-2013 | nieuwe regeling; treedt i.p.v. Ambtelijke organisatieverordening Almelo 2002, nr. 2223 | 17-07-2007 Onbekend | Onbekend |
B&W-besluit van 17 juli 2007, houdende vaststelling van de Ambtelijke organisatieverordening 2007.
Het college van burgemeester en wethouders;
Gelet op artikel 160 artikel 1 aanhef sub c van de Gemeentewet overwegende dat:
Paragraaf 1 Besturingsfilosofie
Artikel 1 Uitgangspunten besturingsfilosofie
De besturingsfilosofie van de gemeente Almelo wordt gekenmerkt door een aantal essentiële uitgangspunten, te weten ‘integraal management’, ‘routine- versus programmaorganisatie’ en projectmatig werken.
Artikel 2 Integraal management
De gemeentesecretaris/algemeen directeur geeft vorm aan het integraal management door het vaststellen van kaders voor de bedrijfsvoering, het vaststellen van afdelingwerkplannen na goedkeuring door de directeuren en het toewijzen van budgetten aan afdelingshoofden op basis van het vastgestelde afdelingswerkplan.
Het afdelingshoofd is bevoegd voor het inzetten van middelen voor realisering van het werkplan en is verantwoordelijk voor een doelmatige en rechtmatige inzet van middelen, binnen de door de gemeentesecretaris/algemeen directeur vastgestelde kaders van de bedrijfsvoering, en gericht op realisatie van het werkplan.
Paragraaf 2 Algemene structuur
Artikel 8 Het Directieteam (DT)
beleid, dat één of meerdere programma’s aangaat. Het beheer daarvan wordt opgedragen aan
een concernprojectleider (zie artikel 12).
d.overleg te voeren met het college van burgemeester en wethouders betreffende de
strategische planvorming en de realisatie van politieke doelstellingen.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur
realisatie van bestuurlijke en operationele doelstellingen, het budgetbeheer en het functioneren van de afdelingen.
14.De directeuren hebben de bevoegdheid om teamleiders te benoemen en als opdrachtgever van een concernproject te fungeren.
Artikel 18 Stuurinstrumenten control
Indien vanuit de uitvoering van de control ernstige onregelmatigheden worden geconstateerd zoals b.v.: (vermoedelijke) fraude, niet volgen van wet- en regelgeving, het niet handelen binnen verleende bevoegdheden welke ernstige, materiële of immateriële schade voor de gemeente tot gevolg kan hebben, grote kredietoverschrijdingen of bestuurlijk politiek gevoelige kredietonderschrijdingen, dan wordt hiervan via de directeur bedrijfsvoering en control onmiddellijk schriftelijk melding gedaan aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De gemeentesecretaris/algemeen directeur bepaalt de verdere actie.
Indien vanuit de uitvoering van de control wordt vaststelt dat geen actie op deze schriftelijke melding is ondernomen gaat hij of zij over tot schriftelijke melding van de geconstateerde onregelmatigheid aan het college van burgemeester en wethouders. De directeur bedrijfsvoering en control en gemeentesecretaris/algemeen directeur worden van dit voornemen vooraf in kennis gesteld.
Artikel 20 Medezeggenschap: Ondernemingsraad (OR) en Gemeenschappelijk Overleg (GO)
De gemeente Almelo heeft een OR conform de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) en een GO conform CAR-UWO.
Artikel 21 Gestructureerd overleg college en Directieteam (DT)
Het DT overlegt periodiek met het college van burgemeester en wethouders betreffende de realisatie van politieke doelstellingen en betreffende de strategische beleidsvorming