Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten personeelsaangelegenheden gemeente Tytsjerksteradiel |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten personeelsaangelegenheden gemeente Tytsjerksteradiel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2004 | Nieuwe regeling | 23-09-2004 Gemeentelijke website | Onbekend |
HOOFDSTUK 2 behandeling van de bezwaar- en klaagschriften
De commissie personeelsaangelegenheden start pas een onderzoek omtrent een klacht zoals in lid 2 van dit artikel bedoeld, wanneer er een gespreksverslag beschikbaar is over het onderwerp waarop de klacht betrekking heeft, van de klager met zijn of haar direct leidinggevende of een derde (hogere leidinggevende of een door beide partijen aangewezen persoon).
Artikel 7 overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de artikelen
van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.
Voor het houden van een zitting is vereist, dat alle leden, c.q. plaatsvervangend leden, aanwezig zijn.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan, de verweerder en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Aldus vastgesteld door de Raad in de openbare vergadering van 23 september 2004.
Aldus vastgesteld door B&W
,voorzitter.
,griffier
, voorzitter
, secretaris
De algemene bepalingen met betrekking tot de bezwaarschriftenprocedure staan in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Hierin is onder andere geregeld op welke wijze bezwaar of beroep aanhangig moet worden gemaakt (art. 6:4 Awb), de minimumeisen waaraan een bezwaarschrift moet voldoen (art. 6:5 Awb) en de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift (art. 6:7 Awb).
Bestuursorganen kunnen niet van deze bepalingen afwijken omdat het dwingend recht is.
De algemene bepalingen met betrekking tot de klachtenprocedure staan in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Hierin is onder andere geregeld op welke wijze een klacht kan worden ingediend (art. 9:4), de minimumeisen waaraan een klaagschrift moet voldoen (ook art. 9:4) en de termijn voor het indienen van een klaagschrift (art. 9:8).
Bestuursorganen kunnen niet van deze bepalingen afwijken omdat het dwingend recht is.
De termijn voor de indiening van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt. Bij de bekendmaking van een besluit waartegen bezwaar mogelijk is dient vermeld te worden door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt. (art. 3:45 Awb).
De termijn voor de indiening van een klaagschrift is een jaar nadat de betreffende gedraging (van een ambtenaar tegenover een andere ambtenaar) heeft plaatsgevonden.
De adviescommissie die is ingesteld bij deze verordening , voorheen de bezwarencommissie functiewaardering, is een commissie als bedoeld in artikel 7:13 Awb.
Het belangrijkste vereiste is dat de voorzitter onafhankelijk is. Deze adviescommissie bereidt de beslissing op een bezwaar- of klaagschrift voor door dat zij de belanghebbenden hoort en advies aan het bestuursorgaan uitbrengt.
De beslissing op het bezwaar- of klaagschrift blijft aan het bestuursorgaan voorbehouden. Indien de beslissing op het bezwaar- of klaagschrift afwijkt van het advies van de commissie, moet in de beslissing de reden voor die afwijking vermeld worden.
Doordat een dergelijke adviescommissie is ingesteld is de beslistermijn voor het bestuursorgaan verlengd van