Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitwerkinsbesluit parkeren gemeente Veenendaal |
Citeertitel | Uitwerkingsbesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | verkeer en vervoer |
Geen
Parkeerverordening gemeente Veenendaal
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2014 | 01-06-2018 | Onbekend | 25-03-2014 GVOP | Onbekend |
De gehanteerde begrippen in dit besluit zijn overeenkomstig de begrippen zoals gedefinieerd in
artikel 1 van de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010.
Artikel 2 Plaatsen en tijden voor vergunninghouders op belanghebbendenplaatsen
De plaatsen waarop met een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010 mag worden geparkeerd op een belanghebbendenplaats, zijn opgenomen in
bijlage 1. De tijden waarop, op grond van artikel 3 van de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010, met een vergunning dient te worden geparkeerd op belanghebbendenplaatsen, zijn opgenomen in bijlage 4.
Artikel 3 Plaatsen voor vergunninghouders op parkeerapparatuurplaatsen
De plaatsen waarop met een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010 mag worden geparkeerd op een parkeerapparatuurplaats, zijn opgenomen in
Artikel 8 De functionele parkeervergunning
Een functionele parkeervergunning kan worden verleend aan een bewoner die mantelzorg behoeft indien aan de volgende criteria wordt voldaan:
De mantelzorg betreft een langdurige (niet betaalde) zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt;
Artikel 9 De autodateparkeervergunning
Aan een houder categorie 4 ex artikel 4 lid 2 sub d van de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010 kan het college een autodateparkeervergunning verlenen.
Artikel 10 De gehandicaptenparkeerkaart
De gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 en 50 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer worden voor de toepassing van dit besluit gelijkgesteld met een parkeervergunning waarmee bij algemene gehandicapten parkeerplaatsen en bij parkeerapparatuurplaatsen geparkeerd mag worden.
Voor de adressen of percelen opgenomen in bijlage 3 is het niet mogelijk om in aanmerking te komen voor een bewonersparkeervergunning voor het parkeren op straat en wordt het maximaal aantal te verlenen bewonersparkeervergunningen voor straatparkeren dus vastgesteld op nul.
Het college is bevoegd, in gevallen waarin toepassing van dit Uitwerkingsbesluit naar zijn oordeel tot een bijzondere hardheid leidt, ten gunste van de aanvrager af te wijken van het bepaalde in dit Uitwerkingsbesluit.
Artikel 13 Intrekking oude regeling
Het Uitwerkingsbesluit parkeren gemeente Veenendaal, vastgesteld op 29 november
Bijlage 1 plaatsen waarop met een vergunning mag worden geparkeerd op een belanghebbendenplaats.
Bijlage 2 plaatsen waarop met een vergunning mag worden geparkeerd op een parkeerapparatuurplaats.
Bijlage 4 Tijden waarop met een vergunning dient te worden geparkeerd op een belanghebbendenplaats.
Het uitwerkingsbesluit vindt zijn grondslag in de Parkeerverordening gemeente Veenendaal 2010 (artikel 2, 3, 4, 7 en 11) .
Het aanwijzen van de gebieden en plaatsen waar met een parkeervergunning op belanghebbendenplaatsen of parkeerapparatuurplaatsen geparkeerd kan worden, is nader met dit besluit geregeld. Ook is hier geregeld op welke tijden met een parkeervergunning dient te worden geparkeerd op belanghebbendenplaatsen.
De aanwijzing van belanghebbendengebieden is in principe alleen mogelijk voor gebieden waar een redelijke mate van parkeerdruk aanwezig is.
Voor het aanwijzen van een autodateplaats is de aanwezigheid van parkeerdruk niet persé noodzakelijk. Het motief van het aanwijzen van zo’n autodateplaats is veel meer gelegen in het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer (zie artikel 2, tweede lid WVW 1994).
Autodate levert een bijdrage aan een selectiever autogebruik en daarmee aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van de geluidsoverlast door het verkeer. Het reserveren van een autodateplaats in een gebied zonder parkeerdruk is nodig om autodate als werkbaar alternatief voor de eigen auto te kunnen aanbieden. Voorkomen moet worden dat de gebruiker van een date-auto eerst de gehele buurt moet gaan afzoeken naar de plek waar de date-auto door de vorige gebruiker is geparkeerd. Het welslagen van autodatesystemen is in grote mate afhankelijk van de mate waarin de aanbieder een dienst kan aanbieden die hetzelfde gebruikersgemak kent als 'de (eigen) auto voor de deur'.
Artikel 4 – 10 Soorten parkeervergunning
In dit artikel is uitgewerkt welke soorten parkeervergunning er zijn.
Artikel 4 De bewonersparkeervergunning
In zone A worden maximaal 3 bewonersvergunningen verleend.
De bezoekersparkeervergunning centrum en schil (kraskaart)l
Bewoners in het gereguleerd gebied kunnen tegen het voor die zone geldende tarief zoals bepaald in de Verordening parkeerbelastingen bezoekersvergunningen kopen. Dit zijn vergunningen die, als ze op de juiste wijze gekrast zijn, recht geven op 2 uur parkeren. In zone A en B (centrum) zijn de bezoekersvergunningen geldig op de betaald parkeren plaatsen. In zone C zijn de bezoekersvergunningen geldig op vergunninghoudersplaatsen. Bewoners van een adres of perceel waarvoor het vergunningplafond op nul is vastgesteld hebben geen recht op een kraskaart omdat hun bezoek al tegen het lagere terrein of garagetarief kan parkeren.
De functionele parkeervergunning
Het college kan functies/activiteiten die in aanmerking komen voor een functionele parkeervergunning toevoegen of verwijderen. Voor de nu aangewezen functies/activiteiten geldt dat eenvoudig is te controleren of bedrijven en instellingen hierin werkzaam zijn.
Momenteel zijn er twee autodate-aanbieders die in aanmerking kunnen komen voor eenautodateparkeervergunning actief in Veenendaal, Wheels4all en Drive CarSharing.
Voor de adressen en percelen in bijlage 3 is het niet mogelijk om in aanmerking te komen voor een bewonersparkeervergunning voor het parkeren op straat en wordt het maximaal aantal te verlenen bewonersparkeervergunningen voor straatparkeren dus vastgesteld op nul. Enerzijds omdat er in het gebied te weinig plaatsen beschikbaar zijn om deze door middel van parkeervergunningen te reguleren en anderzijds omdat ontwikkelingen zo zijn/worden opgezet, dat er voor alle bijbehorende functies voldoende parkeerplaatsen zijn/worden gerealiseerd op eigen terrein en in parkeergarages.
Dit artikel maakt het mogelijk om, in gevallen waarin toepassing van dit Uitwerkingsbesluit (gegeven het doel en de strekking van dit Uitwerkingsbesluit en de Verordening) een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van dit Uitwerkingsbesluit buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.