Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Treasury gemeente Houten |
Citeertitel | Treasuryregeling |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 212 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 03-02-2015 | BWV15.0030 |
Naast de begrippen die gehanteerd worden in de Wet financiering decentrale overheden en de ’Financiële verordening’, wordt in deze regeling verstaan onder:
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente Houten mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van de “publieke taak”, waarbij vooraf advies van de afdeling Staf wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Daarbij wordt de afdeling Staf advies gevraagd met betrekking tot de voorwaarden waaronder een lening of garantie wordt verstrekt;
Indien de kasgeldlimiet structureel wordt overschreden worden maatregelen getroffen om de overschrijding teniet te doen. Deze maatregelen kunnen bestaan uit het consolideren van de korte schuld en/of in het beperken van het aangaan van korte schuld. Daarnaast kan in overleg met de toezichthouder door het college een afwijkend percentage voor de kasgeldlimiet worden vastgesteld indien de overschrijding voortvloeit vanuit de grondexploitatie;
Hoofdstuk 3. Gemeentefinanciering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente vraagt offertes op bij minimaal drie instellingen, waaronder in ieder geval de huisbankier, alvorens een financiering wordt aangetrokken. Deze offertes worden door de gemeente schriftelijk vastgelegd. Daarnaast wordt in een beslissingsdocument aangegeven op welke gegevens tot de transactie is besloten.
Artikel 8 Langlopende uitzettingen
Het uitzetten voor een periode langer dan één jaar uit hoofde van treasury is alleen nog mogelijk in de schatkist van het rijk (in deposito), dan wel aan andere decentrale overheden, niet zijnde de toezichthoudende provincie.
Hoofdstuk 5. Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 12 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 13 Verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden na besluitvorming door het college met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde autorisatie.
Artikel 15 Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste eenmaal per jaar verantwoording te worden afgelegd via de ‘paragraaf Financiering’ behorend bij het jaarverslag van de gemeente. Daarnaast wordt in de ‘paragraaf Financiering’ van de begroting het beleid voor het komende jaar vastgelegd.
TOELICHTING OP REGELING TREASURY
In deze regeling treasury is het treasurybeleid van de gemeente op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in artikel 2). Vervolgens geeft het gemeentebestuur in de regeling treasury aan binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft.
Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet fido. Middels de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van de gemeente bepaald waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
De treasuryparagraaf bij de begroting geeft debeleidsplannen voor de treasuryfunctie voor de komende jaren en in het bijzonder voor het eerstkomende jaar weer. Het bevat onder meer gegevens over de algemene ontwikkelingen en de concrete beleidsplannen binnen de kaders van de regeling treasury. Het gaat hierbij vooral om de plannen voor het risicobeheer, de gemeentefinanciering (analyse financieringspositie, leningen- en garantieportefeuille en uitzettingsportefeuille) en het kasbeheer. Uit de toelichting zal moeten blijken dat de beleidsplannen binnen de kaders van de Wet fido en de regeling treasury blijven. De treasuryparagraaf in het jaarverslag geeft in het bijzonder een verschillenanalyse tussen de beleidsplannen zoals deze zijn opgenomen in de begroting en de realisatie hiervan.
De wettelijke kaders en richtlijnen zijn digitaal te raadplegen:
Gemeentewet (artikel 212, 213): http://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/TitelIV/HoofdstukXIV/
Wet fido: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/provincies/provinciale-financien/financiele-functie/financiering-decentrale-overheden-fido
Bijlage 1 Beleidsregels ten aanzien van het verstrekken van geldleningen en garanties aan verenigingen en stichtingen
Het verstrekken van geldleningen is beperkt tot hypothecaire geldleningen. Dit betekent, dat geldleningen uitsluitend worden verstrekt voor nieuwbouw, uitbreiding, verbouw of vernieuwing van accommodaties en dat de aanvrager verplicht is op de accommodatie, waarvoor een geldlening wordt gevraagd, een hypotheekrecht te vestigen.
Er kan een garantie worden verleend als er geen andere overheden, waarborgfondsen zijn die onder gelijkluidende voorwaarden een garantie kunnen verstrekken.
Gedurende de looptijd van de geldlening moeten in de exploitatiebegroting van de vereniging voldoende financiële middelen worden opgenomen voor het uitvoeren van regulier en groot onderhoud aan de betreffende accommodatie. De gemeente zal tenminste eenmaal per twee jaar controle uitoefenen of de accommodatie, waarop de hypotheek is gevestigd, voldoende wordt onderhouden.
Bij het ophouden van de activiteiten of opheffing van de vereniging gedurende de looptijd van de geldlening en bij wijziging van de doelstelling van de vereniging, waardoor het niet meer in aanmerking zou komen voor een geldlening, wordt het niet terugbetaalde deel van de aflossing + rente ineens opeisbaar door de hypotheeknemer. Mocht het resterende bedrag niet worden terugbetaald, dan kan de gemeente gebruik maken van het recht van parate executie. Bij toepassing van dit artikel neemt de gemeente de nodige zorgvuldigheid in acht.
Vervroegde aflossing van de geldlening is te allen tijde boetevrij toegestaan. Vervroegde aflossing is verplicht indien de financiële situatie van de vereniging structureel zodanig is, dat vervroegde aflossing mogelijk is. Bij het toepassen van dit artikel neemt de gemeente de nodige zorgvuldigheid in acht.
* een exploitatiebegroting inclusief vermogenspositie alsmede een meerjarenbegroting van de vereniging.
Voorts dient inzicht te worden verschaft in de bestaande dan wel toekomstige eigendomssituatie van de accommodatie, waarvoor een geldlening wordt gevraagd. De notariële akte inzake de hypothecaire geldlening zal pas kunnen worden gepasseerd, nadat de vereniging juridisch eigenaresse is van de betreffende accommodatie.
19.Het bestuur van de vereniging c.q. instelling dient jaarlijks binnen drie maanden na vaststelling door het bevoegd orgaan van de jaarrekening een exemplaar daarvan bij de gemeente in te dienen.