Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstad is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-02-2015 | nieuwe regeling | 22-01-2015 Gemeenteblad 2015/12770 | 2014/264010 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
De jongerenvoucher wordt generiek toegepast. Voor deze vouchers kan elke werkgever in aanmerking komen. Alle werkgevers, in alle sectoren van de economie, kunnen in aanmerking komen voor de voucher.
Naast de in de artikelen 10, 11 en 12 van de Algemene subsidieverordening Zaanstad 2014 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen:
De subsidieontvanger verleent de gemeente Zaanstad desgevraagd inzage in zijn administratie zodat de gemeente kan nagaan of de werkgever heeft voldaan aan zijn verplichtingen van uit de subsidiebeschikking. Dit recht op inzage heeft ook betrekking op een door de gemeente aan te wijzen registeraccountant.
Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.
Om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan heeft de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland het plan ‘Van school naar werk’ gemaakt. Het wordt deels gefinancierd door het ministerie van SZW, die voor de periode 2013-2014 middelen beschikbaar heeft gesteld aan alle 35 arbeidsregio’s.Sinds 2008 is een duidelijke stijging te zien in het percentage jeugdwerkloosheid op zowel nationaal als regionaal niveau.
Deelnemende partijen binnen het regionale plan zijn alle gemeenten binnen de regio, het UWV, het Regio College, de Stichting Talent voor Techniek, S-BB (overkoepelende organisatie kenniscentra), het Horizon College, de Jongerenloketten Zaanstreek en Purmerend en het servicepunt Leren en Werken.De nadruk ligt op het ondersteunen van jongeren naar een opleiding, werk of combinatie hiervan voor diegenen die dit op eigen kracht niet redden. Als een van de maatregelen in het kader van de aanpak Jeugdwerkloosheid zet de arbeidsmarktregio jongerenvouchers in, een stimuleringssubsidie voor werkgevers.
Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze jongerenvoucher.
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting
De gemeente wil, in samenwerking met partners, jongeren op weg helpen met het vinden van hun plek op de arbeidsmarkt. Daarom is er in de regio een aanpak Jeugdwerkloosheid ontwikkeld. D.m.v. een integrale intake vindt een afweging plaats of 1. de jongere zo mogelijk terug naar school kan 2. regulier aan het werk kan of 3. dat er inzet van andere instrumenten nodig is. Een van de instrumenten van de aanpak is de jongerenvoucher.
Het doel is werkgevers te stimuleren jongeren aan te nemen in een reguliere baan of in een baan in het kader van een leerwerktraject.
Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de jongerenvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Een voorbeeld: Een werkgever wil voor een net afgestudeerde HBO-er, in een opleiding gericht op een kansrijke sector, voor een kandidaat zonder verdere belemmeringen, gebruik maken van de jongerenvoucher. Hier ontbreekt de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat en daarmee ontbreekt de noodzakelijkheid van de voorziening. In een dergelijk geval is het niet noodzakelijk/doelmatig om meteen een re-integratie instrument in te zetten.
De centrumgemeente Zaanstad is samen met haar samenwerkingspartners verantwoordelijk voor de uitvoering van het regionale plan van aanpak voor jeugdwerkloosheid. Alle gemeenten in de arbeidsmarktregio zetten de jongerenvoucher in.
De werkgever levert desgevraagd gegevens aan m.b.t. de solvabiliteit.
De subsidie wordt verstrekt als er loon wordt betaald voor werk of voor de leerwerkplek.
Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt. De werkgever verklaart, dat in de periode tot een half jaar voorafgaand aan het verzoek tot de subsidie, niet een of meer overeenkomsten of aanstellingen tot het verrichten van vergelijkbare arbeid beëindigd zijn op bedrijfseconomische gronden, dan wel er is geen ontslagprocedure om bedrijfseconomische redenen in behandeling.
Een subsidieverzoek van de werkgever wordt niet gehonoreerd indien de werkgever korter dan 6 maanden voorafgaand aan de aanvraag, een andere medewerker die met een tijdelijke loonkostensubsidie bij hem in dienst was en naar behoren functioneerde, geen contractverlenging heeft aangeboden.