Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
college: het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente
- b.
medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, 1e
lid, onder a van
de CAR-UWO.
- c.
nevenwerkzaamheden: alle betaalde en onbetaalde werkzaamheden die de
medewerkerbuiten de functie voor zichzelf of voor derden
verricht.
- d.
registratie: de registratie van nevenwerkzaamheden.
Melden nevenwerkzaamheden
Artikel 2
- 1.
Alle medewerkers zijn verplicht via het bij deze regeling gevoegde
formulier een opgave te doen van nevenwerkzaamheden voor zover die de
belangen van de dienst of de functie kunnen schaden.
- 2.
De medewerker meldt schriftelijk iedere wijziging van de
nevenwerkzaamheden.
- 3.
De secretaris is eindverantwoordelijk voor het laten melden van
nevenwerkzaamheden van de medewerkers.
Toetsen
nevenwerkzaamheden
Artikel 3
Na het melden van de nevenwerkzaamheden weegt het college af of er gronden
zijn om de nevenwerkzaamheden te verbieden. Ter beoordeling toetst het
college de volgende punten:
- a.
het karakter van de nevenwerkzaamheden;
- b.
de functie van de medewerker in de organisatie;
- c.
het gebied waarin de nevenwerkzaamheden worden verricht;
- d.
de vraag of er verwevenheid met de hoofdfunctie is;
- e.
de vraag of de integriteit van de medewerker in het geding kan
komen;
- f.
de vraag of het risico bestaat dat ambtelijke informatie bij de
uitoefening van nevenwerkzaamheden kan worden misbruikt;
- g.
de reputatie van het bedrijf of de branche waarin de
nevenwerkzaamheden worden verricht;
- h.
de vraag of zich in belangrijke mate publieke effecten kunnen
voordoen waardoor op zichzelf aanvaardbare nevenwerkzaamheden toch
extern negatief beoordeeld worden;
- i.
de zwaarte van de nevenwerkzaamheden.
Artikel 4
Als in redelijkheid wordt geoordeeld dat het gevaar voor nadelige effecten
voor het vervullen van de functie of het goede functioneren van de openbare
dienst bestaat, dan wordt eerst getracht door het treffen van
organisatorische maatregelen de nadelige effecten op te heffen.
Artikel 5
Het wordt de medewerker verboden nevenwerkzaamheden te verrichten als uit
toets van de criteria blijkt er sprake is van:
- a.
onoorbare belangverstrengeling;
- b.
- c.
schade aan het aanzien van het ambt;
- d.
onvoldoende beschikbaarheid voor de functie.
en het treffen van organisatorische maatregelen niet tot de mogelijkheden
behoort.
Registratie
Artikel 6
- 1.
De nevenwerkzaamheden worden in een openbaar register vermeld, dat ter
inzage ligt.
- 2.
De secretaris zorgt dat het openbaar registratieregister jaarlijks wordt
geactualiseerd.
Artikel 7
Het openbaar registratieregister vermeldt:
- a.
- b.
de nevenwerkzaamheden en de instanties waarbij deze verricht
worden;
- c.
de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;
- d.
de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde
beperkingen;
- e.
indien de medewerker aangeeft geen nevenwerkzaamheden te verrichten
wordt vermeld:
“dat er geen nevenwerkzaamheden zijn gemeld, die het goede
functioneren van de openbare dienst kunnen schaden”
Publiceren
Artikel 8
- 1.
De nevenwerkzaamheden van de directie, afdelingsmanagers en
controller(s) worden op de gemeentelijke website gepubliceerd.
- 2.
De volgende gegevens worden gepubliceerd:
- a.
de hoofdfunctie van de medewerker.
- b.
de nevenfunctie(s) en de organisatie(s) waar de nevenfunctie
worden verricht.
- c.
de datum van ingang van de nevenfunctie.
- d.
de eventueel aan het uitoefenen van de nevenfunctie gestelde
beperkingen.
- 3.
De secretaris zorgt dat de publicatie van nevenwerkzaamheden op de
website actueel is en blijft.
Onvoorziene
omstandigheden
Artikel 9
- 1.
Het college kan afwijken van deze regeling, indien onvoorziene
omstandigheden daartoe aanleiding geven.
- 2.
Het toepassen van bijzondere omstandigheden wordt gemeld aan de
Ondernemingsraad.
Intrekken oude
regelingen
Artikel 10
Op de dag dat deze regeling in werking treedt, worden de volgende regelingen
ingetrokken:
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren gemeente
Bergambacht 2007 vastgesteld op 3 juli 2007;
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren gemeente
Nederlek 2007 vastgesteld op 3 juli 2007;
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren gemeente
Ouderkerk 2007 vastgesteld op 3 juli 2007;
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren gemeente
Schoonhoven 2007 vastgesteld op 20 juli 2007;
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren gemeente Vlist
2007 vastgesteld op 24 juli 2007;
- •
Regeling openbaarmaking nevenfuncties van ambtenaren K5-gemeenten
2007 vastgesteld op 7 augustus 2007.
Citeertitel en ingangsdatum
Artikel 11
Deze regeling wordt aangehaald als "Regeling melden en publiceren
nevenwerkzaamheden gemeente Krimpenerwaard 2015" en treedt met terugwerkende
kracht vanaf 1 januari 2015in werking.
Schoonhoven, 13 januari 2015
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. T.P.J. Bruinsma
FORMULIER OPGAVE / WIJZIGING NEVENWERKZAAMHEDEN
Naam | |
Adres/postcode/woonplaats | |
Werkzaam bij afdeling | | In dienst m.i.v. : (alleen voor nieuwe medewerkers ) |
Functie | |
Verricht wel/geen* nevenwerkzaamheden * Doorhalen
wat niet van toepassing is.
Ingangsdatum nevenfunctie: ………………………….
Ingangsdatum wijziging nevenfunctie: ……………….
(alleen invullen als het een wijziging van een eerdere opgave
betreft)
Einddatum nevenfunctie:……………………………………..
Indien nevenwerkzaamheden (zullen) worden verricht, het
onderstaande invullen.
Inhoud nevenwerkzaamheden (soort activiteiten, functie):
1.
2.
Voor wie worden nevenwerkzaamheden verricht (bedrijfsnaam + adres,
rechtspersoon, etc. opgeven)
1.
2.
Hoeveel tijd bent u gemiddeld per maand kwijt aan uw nevenwerkzaamheden
(per activiteit aangeven) ?
1.
2.
Bovenstaande opgave/wijziging van nevenwerkzaamheden is volledig en naar
waarheid ingevuld.
Plaats : Datum : Handtekening :
……………….………………………… …………………………………….
Dit formulier s.v.p. inleveren bij de afdeling BMO, cluster
Personeel & Organisatie
Ruimte bestemd voor P&O : | 0 kennis genomen van melding ; geen nadere afspraken
noodzakelijk 0 nadere afspraken gemaakt 0 niet akkoord met gemelde nevenwerkzaamheden 0 verwerkt in register |