Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overbetuwe

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent arbeidsvoorwaarden (Regeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2016)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverbetuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent arbeidsvoorwaarden (Regeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2016)
CiteertitelRegeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De wijziging in artikel 2a, 12 en bijlage 1 (wijzigingsbesluit van 16 april 2019) geldt tot 12 juli 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO)

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-07-201901-01-2020artikel 8a

15-07-2019

gmb-2019-181086

19BWB00038
12-07-201924-07-2019artikel 2a, 12, bijlage 1

16-04-2019

gmb-2019-171783

19BWB00025
02-02-201601-01-201612-07-2019nieuwe regeling

26-01-2016

officielebekendmakingen.nl, 1 februari 2016, gemeenteblad 11277

15bwb00101
04-02-201512-07-2019nieuwe regeling

18-11-2014

officielebekendmakingen.nl, 3 februari 2015, gemeenteblad nr. 9492

14bwb00080

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent arbeidsvoorwaarden (Regeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2016)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

 

gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 20 januari 2016;

 

gelet op artikel(en) 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de

 

Regeling functiebeschrijving en -waardering

gemeente Overbetuwe 2016

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    ambtenaar: ambtenaar, als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onder a. van de CAR/UWO;

  • b.

    functie: het samengestelde geheel van werkzaamheden, verantwoordelijkheden en bevoegdheden dat door de ambtenaar verricht moet worden en zoals opgenomen in het functieboek;

  • c.

    functiebeschrijving: de normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken;

  • d.

    functieboek: functieboek gemeente Overbetuwe, inhoudende het geheel van gekozen normbeschrijvingen uit het normbestand HR21, aangevuld met eventuele lokale functiebeschrijvingen;

  • e.

    functiewaardering: het toedelen van een functionele schaal aan een functie uit het functieboek;

  • f.

    functieschaal: de salarisschaal die bij een functie hoort

  • g.

    leidinggevende: degene aan wie de ambtenaar, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording aflegt;

  • h.

    lokale functiebeschrijving: de volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving;

  • i.

    normbeschrijving: de generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21;

  • j.

    WOR-bestuurder: bestuurder als bedoeld in de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

Artikel 2 Functieboek

  • a.

    Er is een functieboek, waarin functiebeschrijvingen en functieschalen staan.

  • b.

    De functiebeschrijvingen bevatten de volgende elementen: - normfunctienaam en -code; - omschrijving functiereeks; - omschrijving functiegroep; - overwegende functiekenmerken; - generieke taken.

  • c.

    Burgemeester en wethouders stellen het functieboek vast nadat de bestuurder advies heeft gevraagd bij de Ondernemingsraad.

Artikel 2a Toevoeging Functieboek:

Tijdelijke Module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein (TUSD)

De taken en beloning van de Module Coördinatie TUSD zoals beschreven in bijlage 1 van dit wijzigingsbesluit maken voor de duur van 1 jaar onderdeel uit van het bij deze regeling behorende Functieboek.

Artikel 3 Periodiek klein onderhoud

  • 1.

    De leidinggevende toetst jaarlijks of de aan de ambtenaar op te dragen taken nog in overeenstemming zijn met de karakteristiek van de toegedeelde functie.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid kan een ambtenaar een gemotiveerd verzoek indienen bij de leidinggevende voor toetsing van zijn taken aan zijn functie.

  • 3.

    De toetsing vindt plaats aan de hand van de in het persoonlijke werkplan aan de ambtenaar op te dragen taken of werkzaamheden en te leve¬ren producten.

  • 4.

    De leidinggevende doet mededeling van de bevindingen van zijn toetsing aan de ambtenaar. De ambtenaar kan daarover schriftelijk zijn afwijkende mening kenbaar maken.

  • 5.

    De leidinggevende legt zijn bevindingen voor aan het college met -voor zover aan de orde- de schriftelijke mening van de ambtenaar.

  • 6.

    Burgemeester en wethouders beslissen over de toedeling van een andere functie uit het functieboek met inachtneming van de procedure genoemd in artikel 5 van deze regeling.

  • 7.

    Als voor het toedelen van een functie een wijziging van het functieboek nodig is, is artikel 2, derde lid van toepassing.

Artikel 4 Periodiek groot onderhoud

  • 1.

    Eénmaal per 4 jaar wordt het functieboek geëvalueerd.

  • 2.

    Als de evaluatie leidt tot wijziging van het functieboek, is artikel 2, derde lid van toepassing.

Artikel 5 Vaststellen indelingsbesluit

  • 1.

    Burgemeester en wethouders maken aan de ambtenaar het voorgenomen indelingsbesluit schriftelijk bekend. Daarin staat welke functiebeschrijving burgemeester en wethouders voornemens zijn op de functie van toepassing te verklaren en de functionele schaal.

  • 2.

    De ambtenaar kan binnen vier weken na ontvangst van het voorgenomen indelingsbesluit bij burgemeester en wethouders schriftelijk en gemotiveerd zijn/haar zienswijze daartegen kenbaar maken.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders nemen een indelingsbesluit na het verstrijken van de zienswijzentermijn en met inachtneming van de ingediende zienswijze.

Artikel 6 Ingangsdatum beschrijving en waardering

Voor beschrijving en waardering van functies geldt als ingangsdatum;

  • a.

    de datum van toedeling van een functie uit het functieboek;

  • b.

    de periodieke toetsingsdatum als bedoeld in artikel 3, eerste lid;

  • c.

    de datum van een verzoek als bedoeld in artikel 5, tenzij de ambtenaar aan de hand van een persoonlijk door de leidinggevende vastgesteld werkplan aantoont dat de wijziging in structureel opgedragen werkzaamheden eerder ingaat.

Hoofdstuk 2 Procedure invoering HR21

Artikel 7 Vaststellen functiebeschrijving voor functieboek

Er wordt een lokaal normbestand opgesteld door per functie een norm-beschrijving te selecteren of een lokale functiebeschrijving op te stellen.

Artikel 8 Vaststellen functionele schaal voor functieboek

  • 1.

    De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks);

  • 2.

    Een lokale functiebeschrijving wordt door een gecertificeerd gebruiker en/of externe deskundige gewaardeerd volgens de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders stellen na instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg een conversietabel vast op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur.

  • 4.

    Met behulp van de conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functieschalen voor het functieboek.

Artikel 8a Waardering module coördinatie

  • 1.

    Aan een ambtenaar kan voor de duur van 1 jaar de rol van coördinator worden toegekend met de mogelijkheid van een jaarlijkse verlenging. De Module HR21 Coördinatie uit het functieboek gemeente Overbetuwe is daarop van toepassing.

  • 2.

    De toepassing van de Module HR21 Coördinatie wordt ingetrokken als:

    • a.

      de ambtenaar meer dan vier weken afwezig is (vakantie uitgesloten);

    • b.

      als de reden van toekenning niet meer van toepassing is.

  • 3.

    Bij toepassing van de Module HR 21 Coördinatie wordt de ambtenaar tijdelijk hoger ingeschaald. Voor het bepalen van de juiste periodiek wordt het verschil tussen het maximumsalaris van de voor de ambtenaar geldende functieschaal en het maximumsalaris van de naast hogere salarisschaal opgeteld bij het geldende salaris van de ambtenaar. Vervolgens wordt het salaris vastgesteld op het eerst hogere bedrag. Als het in artikel 4 bedoelde maximumsalaris van de geldende functieschaal wordt overschreden geldt het eerst hogere bedrag van de naast hogere salarisschaal.

  • 4.

    Als de Module HR21 Coördinatie is beëindigd wordt de ambtenaar weer ingeschaald op het niveau behorend bij zijn normfunctie.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen één of meer artikelen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het functiebeschrijven en -waarderen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

De Regeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2014, zoals vastgesteld bij besluit van 10 november 2014, wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

Artikel 2a treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking van de Tijdelijke Wijzigingsregeling Regeling functiebeschrijving- en waardering gemeente Overbetuwe 2016 en vervalt een jaar na deze datum.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Overbetuwe 2016.

 

Aldus besloten in de vergadering van 26 januari 2016.

 

Burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,

 

 

 

 

drs C.W.W. van den Berg.

drs A.S.F. van Asseldonk.

 

Bijlage 1 Tijdelijke module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein

Modulenaam Coördinatie TUSD

Module taken

  • 1.

    Coördinatie

    • plant en verdeelt de werkzaamheden en verzorgt de afstemming;

    • bewaakt, borgt en toetst voortgang, kwaliteit en kwantiteit van de werkzaamheden;

    • treedt op als vraagbaak en klankbord voor de medewerkers binnen het

    • betreffende vakgebied;

    • verzorgt de vakinhoudelijke ondersteuning en begeleiding van medewerkers bij

    • de uitvoering van de werkzaamheden;

    • is informant bij gesprekken die de teammanager voert in het kader van de jaarlijkse gesprekscyclus. 

Aangevuld met de volgende ondersteunende werkzaamheden:

  • Stelt werkroosters op en keurt initieel verlofaanvragen goed die nadien worden goedgekeurd door de manager;

  • Heeft regulier contact bij ziekte tenzij er rechtspositionele zaken spelen of kunnen gaan spelen;

  • Stemt opleidingsaanvragen af met de teammanager die deze goedkeurt;

  • Bereidt het W&O gesprek voor en bespreekt deze met de teammanager. De teammanager geeft akkoord voor de richting;

  • De coördinator voert het W&O gesprek. Uitzonderingen hierop zijn de volgende situaties waarbij de teammanager het gesprek leidt:

    • o

      (Beoordelings)gesprekken waar een rechtspositioneel besluit aan verbonden is of op termijn rechtspositionele gevolgen kan hebben;

    • o

      Bijzondere situaties die, op nadrukkelijk verzoek van de medewerker, aandacht vragen in het werkplan, of de ontwikkeling van een medewerker 

Deze coördinatormodule is alleen van toepassing bij Team Uitvoering Sociaal Domein.

 

Beloning

Aan het van toepassing verklaren van de coördinator module TUSD op een normfunctie van HR21 is de volgende beloning gekoppeld:

 

  • 1.

    Aan een ambtenaar kan voor de duur van 1 jaar de rol van coördinator worden toegekend met de mogelijkheid van een jaarlijkse verlenging. De Module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein uit het functieboek gemeente Overbetuwe is daarop van toepassing.

  • 2.

    De toepassing van de Module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein wordt ingetrokken als:

    • a.

      de ambtenaar meer dan vier weken afwezig is (vakantie uitgesloten);

    • b.

      als de reden van toekenning niet meer van toepassing is.

  • 3.

    Als de Module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein is beëindigd wordt de ambtenaar weer ingeschaald op het niveau behorend bij zijn normfunctie.

  • 4.

    Bij toepassing van de Module Coördinatie Team Uitvoering Sociaal Domein wordt de ambtenaar tijdelijk hoger ingeschaald. Voor het bepalen van de juiste periodiek wordt het verschil tussen het maximumsalaris van de voor de ambtenaar geldende functieschaal en het maximumsalaris van de naast hogere salarisschaal opgeteld bij het geldende salaris van de ambtenaar. Vervolgens wordt het salaris vastgesteld op het eerst hogere bedrag.

  • 5.

    Als het in artikel 4 bedoelde maximumsalaris van de geldende functieschaal wordt overschreden geldt het eerst hogere bedrag van de naast hogere salarisschaal.