Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening adviesraad sociaal domein Wijdemeren |
Citeertitel | Verordening adviesraad sociaal domein Wijdemeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2015 | Nieuwe regeling | 22-01-2015 Gemeenteblad, 2015-16124 | Verordening adviesraad sociaal domein Wijdemeren |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijdemeren.
De gemeenteraad: de gemeenteraad van Wijdemeren
De gemeente: de gemeente Wijdemeren
Contactambtenaar: de ambtenaar van de afdeling Dienstverlening, cluster Sociaal Domein Beleid, die hiertoe is aangewezen
De Adviesraad: de Adviesraad Sociaal Domein
Vrager: een persoon die een beroep kan doen op en/of persoonlijk (als cliënt zijnde) belang heeft bij de voorzieningen in het sociaal domein.
De Wmo-raad: door de gemeenteraad in te stellen adviesorgaan voor het Wmo beleid Wijdemeren
De secretaris: de secretaris van de adviesraad sociaal domein
Het sociaal domein: de beleidsvelden die voortvloeien uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet
Beleidsveld sociaal domein: onderwerpen die gericht zijn op maatschappelijke ontwikkeling van burgers in de gemeente Wijdemeren
Uitwerkingsdocument Adviesraad sociaal domein: een document waarin het college de samenstelling van de adviesraad, beleidsvelden en nadere afspraken die niet in deze Verordening zijn voorzien zijn uitgewerkt.
Hoofdstuk 2 Taken en Bevoegdheden
De Adviesraad heeft als taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over het beleid, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken in het sociaal domein, die van belang zijn voor cliënten en overige inwoners van de gemeente.
Artikel 4.1 Bevoegdheden - Adviesrecht
De Adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Adviesraad adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid en uitvoering van de contracten ten behoeve van de individuele voorzieningen;
Het college stelt de Adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken schriftelijk uitgebracht, mits tijdig aangevraagd in overeenstemming met het vergaderschema van de adviesraad sociaal domein.
Als de termijnen zoals hierboven is beschreven niet realistisch zijn vanwege de ontwikkelingen in de landelijke, Europese of internationale wetgeving wordt in afwijking van deze termijnen zo spoedig mogelijk informatie gegeven door het college en geeft de Adviesraad zo spoedig mogelijk advies zoals bedoeld in dit artikel.
Artikel 4.2 Bevoegdheden - Informatierecht
De Adviesraad krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze regeling omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het beleidsterrein in het sociaal domein.
Hoofdstuk 3 Samenstelling en Uitvoering
De secretaris verzorgt de administratieve begeleiding van de Adviesraad waaronder het voorbereiden en uitwerken van de adviezen van de Adviesraad, het samen met de voorzitter opstellen van de agenda, het opstellen van een besluiten- en actielijst, het aanleveren van vergaderstukken.
De vergaderingen van de Adviesraad bestaan uit een openbaar en een besloten gedeelte. In het besloten gedeelte vinden beraadslagingen plaats, die bij openbare behandeling private of openbare belangen kunnen schaden en beraadslagingen over aangelegenheden als bedoeld in artikel 16 of over aangelegenheden die naar hun aard daarmee gelijk te stellen zijn.
Bij de behandeling van ieder agendapunt, met uitzondering van de rondvraag, stelt de voorzitter degene die daartoe een strekkend verzoek heeft ingediend, in de gelegenheid het woord te voeren over het aan de orde zijnde agendapunt, voordat de leden en de voorzitter daarover in eerste termijn het woord voeren.
Bij staking van stemmen over zaken, die geschiedt door handopsteken, vindt in dezelfde vergadering direct een herstemming plaats. Als ook in dat geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. In dit geval worden de verschillende gevoelens van de leden van de Adviesraad aan het college medegedeeld.
Jaarlijks vóór 1 april maakt de Adviesraad een verslag van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit verslag wordt aangeboden aan het college.
De voorzitter kan bij toezending van stukken voor een vergadering, voor zover niet reeds door het college geheimhouding is opgelegd, een voorlopige geheimhouding opleggen. De Adviesraad beslist in de eerstvolgende vergadering over definitieve oplegging van geheimhouding omtrent die stukken, een en ander met een beroep op het bepaalde in de Wet openbaarheid van bestuur.
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze Verordening beslist het college, gehoord de Adviesraad.
Artikel 22 Inwerkingtreding van de Verordening
Deze regeling treedt in werking daags na de bekendmaking.
De Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bestand en Wet Investeren in Jongeren, vastgesteld op 18 februari 2010 komt met de vaststelling van deze Verordening te vervallen.