Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring Amersfoort 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel financiële spelregels subsidiëring Amersfoort 2015
CiteertitelFinanciële spelregels subsidiëring 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De beleidsregel Financiële spelregels subsidiëring 2013 wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. 1. Algemene wet bestuursrecht
  2. 2. Algemene subsidieverordening Amersfoort 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-02-2015Nieuwe regeling

27-01-2015

Stadsberichten, 11 februari 2015

4792528

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring 2015

4792528

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

Overwegende dat het gewenst is de Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring af te stemmen op de Algemene subsidieverordening 2015;

Overwegende dat het gewenst is dat subsidieaanvragers in de begroting behorende bij de subsidieaanvraag een post ‘loonkosten’ opnemen indien de loonkosten van de subsidieaanvrager de norm die is genoemd in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector overschrijden;

Overwegende dat het gewenst is om redactionele wijzigingen aan te brengen in de Beleidsregel ;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2013;

Besluiten vast te stellen,

Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring 2015

Artikel 1 Begripsbepaling

  • -

    incidentele subsidie: subsidie voor activiteiten met een eenmalig karakter.

  • -

    meerjarige subsidie: subsidie voor activiteiten en/of projecten waarvan de uitvoering over meerdere jaren verspreid is.

  • -

    structurele subsidie: jaarlijks terugkerende subsidie voor de exploitatiekosten teneinde activiteiten met een voortdurend karakter of jaarlijks terugkerende activiteiten in stand te houden.

  • -

    prestatievoorstel: gelijk aan het activiteitenplan zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht artikel 4:62.

  • -

    voorziening: tot het vreemd vermogen behorende financiële middelen, gevormd wegens:

  • -

    verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;

  • -

    op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;

  • -

    kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.

  • -

    reserve: balanspost die deel uitmaakt van het eigen vermogen van een organisatie. Hieronder wordt verstaan de egalisatiereserve en de overige reserves. Wordt gevormd om eventuele toekomstige tekorten op te vangen.

  • -

    verlenen: voorafgaand aan een subsidievaststelling kan een beschikking omtrent subsidieverlening worden gegeven.

  • -

    vaststellen: de beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    De beleidsregel is van toepassing op alle door de gemeente toe te kennen subsidies waarop de Algemene subsidieverordening van toepassing is.

  • 2.

    Het college kan artikelen van deze beleidsregel voor bepaalde instellingen niet van toepassing verklaren.

Artikel 3 Doelstelling

De beleidsregel dient ervoor om aan te geven:

  • a.

    Op welke wijze gegevens moeten worden aangeleverd voor een zorgvuldige besluitvorming over de subsidieaanvraag en de subsidieverantwoording.

  • b.

    Op welke wijze wordt omgegaan met de afweging van belangen bij het nemen van beslissingen over eigen vermogen en reserves.

Artikel 4 Verantwoordelijkheid voor bedrijfsvoering

  • 1.

    De subsidieontvanger is verantwoordelijk voor de eigen bedrijfsvoering en de rapportage over de bedrijfsvoering, hetzij via een jaarrekening en jaarverslag, hetzij via inhoudelijk en financieel verslag.

  • 2.

    De subsidieontvanger ziet er op toe dat bij cumulatie van subsidies wordt voldaan aan de regels voor staatssteun. Bij twijfel doet hij daarvan onverwijld melding bij het college en stelt de gegevens beschikbaar die voor het college noodzakelijk zijn om zich daarover een oordeel te vormen.

  • 3.

    De subsidieontvanger die voor meer dan 50% van de bedrijfsvoering wordt gesubsidieerd, is in bepaalde omstandigheden gebonden aan de aanbestedingswetgeving en daarmee aan rechtmatigheid van inkopen.

Artikel 5 Bescheiden voor subsidieaanvraag

  • 1.

    In de exploitatiebegroting zoals genoemd in artikel 9, derde lid onder b en c van de ASV staat in ieder geval vermeld:

    • -

      een overzicht van de voor meerdere boekjaren, geraamde inkomsten en uitgaven van de aanvrager, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten over het lopende en komende jaren waarvoor subsidie wordt gevraagd.

    • -

      de begrotingsposten, ieder afzonderlijk van een toelichting voorzien. Loonkosten die de norm genoemd in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT-norm) overschrijden, worden apart vermeld. Bij afwijkingen in inkomsten of uitgaven ten opzichte van vorige begrotingsjaren, dient een beschrijving van het verschil te zijn opgenomen bij de begrotingspost.

    • -

      een dekkingsplan van de inkomsten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen (of private organisaties of personen) aangevraagde subsidies/fondsen of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.

    • -

      eventuele door de subsidieontvanger over de subsidie verschuldigde BTW is opgenomen in de totale begroting waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 2.

    In het prestatievoorstel zoals genoemd in artikel 9, derde lid onder b van de ASV wordt opgenomen: - een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd.

    • -

      de daarmee nagestreefde doelstellingen en/of maatschappelijke effecten. - een omschrijving op hoofdlijnen van de doelgroep of het publiek dat wordt bereikt met de activiteiten.

    • -

      een opsomming van de benodigde personele en materiële middelen per werksoort of soort product.

  • 3.

    Bij een meerjarige subsidieaanvraag omvat het prestatievoorstel meerdere jaren.

  • 4.

    Indien er een formulier voor het prestatieformulier zoals genoemd in artikel 9, derde lid onder b van de ASV beschikbaar is, maakt de aanvrager daar gebruik van.

  • 5.

    Indien het prestatievoorstel nieuw beleid bevat, wordt dit betrokken bij de begrotingsbehandeling van de gemeente, ook wanneer oud beleid wordt vervangen door nieuw beleid en dit budgetneutraal kan worden gerealiseerd.

Artikel 6 Indexering

  • 1.

    a. Een structurele subsidie wordt jaarlijks geïndexeerd. b. Voor incidentele en meerjarige subsidies wordt bij de subsidiebeoordeling bepaald of het subsidiebedrag wordt geïndexeerd.

  • 2.

    Indexering wordt bepaald aan de hand van de loon- en prijsontwikkelingen in de overheidssector. De prijsontwikkeling wordt vastgesteld op basis van de prijsstijging van de materiële overheidsconsumptie en niet meer aangepast. De looncomponent wordt vastgesteld op basis van de prognose voor het komend jaar van het Centraal Economisch Plan. Een eventuele correctie vindt plaats op basis van de definitieve cijfers van het afgelopen jaar en de bijgestelde prognose over het lopend jaar en kan gevolgen hebben voor het indexeringspercentage voor volgend jaar.

Artikel 7 Bescheiden voor subsidieverantwoording

  • 1.

    Het inhoudelijke verslag zoals genoemd in artikel 23, derde en zesde lid ASV, bevat een overzicht en toelichting van de uitgevoerde activiteiten en gerealiseerde prestaties, waaruit blijkt dat de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig de opgelegde verplichtingen hebben plaatsgevonden. Het inhoudelijk verslag is: - het jaarverslag van de organisatie; óf

    • -

      een tekstueel verslag.

  • 2.

    De financiële verantwoording zoals genoemd in artikel 23, derde en zesde lid ASV, bevat een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten. De financiële verantwoording is:

    • -

      de jaarrekening van de organisatie; óf

    • -

      een financieel verslag. In de financiële verantwoording wordt ook gerapporteerd over de mogelijke risico’s en de bedrijfsvoering.

  • 3.

    Structurele subsidierelaties kunnen gelijktijdig met de structurele verantwoording de verantwoording van de incidentele subsidie indienen. De incidentele subsidie moet dan een onderdeel zijn van het jaarverslag en de jaarrekening:

    a.als inhoudelijk verslag voor de incidentele subsidie kan worden volstaan met (een bijlage

in) het jaarverslag van de organisatie.

  • b.als financieel verslag kan voor de incidentele subsidie worden volstaan met (een bijlage in) de jaarrekening van de organisatie.

    • 4.

      De verantwoording van subsidieontvangers die niet verplicht zijn bij de verantwoording een goedkeurende controleverklaring in te dienen, wordt door de gemeente Amersfoort steekproefsgewijs gecontroleerd.

Bij deze controle worden alle onderliggende stukken van de inhoudelijke en financiële verantwoording bij de instelling opgevraagd en gecontroleerd.

De werkwijze voor de steekproefsgewijze controle is vastgelegd in het interne Protocol steekproefsgewijze controle subsidies van de gemeente Amersfoort.

  • 5.

    De subsidieontvanger die een rechtspersoon is, is conform Burgerlijke wetboek verplicht de administratie 7 jaar te bewaren.

  • 6.

    De subsidieontvanger die geen rechtspersoon is, is verplicht de administratie 2 jaar te bewaren.

Artikel 8 Vermogensvorming

Het college onderzoekt bij de afhandeling van de verantwoording de oorzaken en omvang van de reservevorming en betrekt de uitkomst bij de onderhandelingen over het volgende prestatievoorstel. Hierbij zal een eventuele noodzakelijke toename/afname van te leveren prestaties en nieuwe activiteiten in de toekomst worden betrokken.

Artikel 9 Anti-speculatiebeding

De organisatie mag de saldi van de reserves en voorzieningen rentedragend beleggen, onder voorwaarde dat beleggingen voldoen aan de Wet Financiering Decentrale Overheden.

De periode van uitzetting van gelden dienen in lijn te liggen met de verwachte periode van het overschot.

Artikel 10 Wachtgelden en vergelijkbare verplichtingen

De organisaties die subsidie ontvangen, dragen zelf het risico van wachtgeldverplichtingen, voor zover er geen nadere overeenkomsten zijn gesloten.

Artikel 11 Calamiteitenreserve

  • 1.

    De gemeente Amersfoort beschikt over een calamiteitenreserve.

  • 2.

    Een subsidieontvanger kan een verzoek om een bijdrage uit de calamiteitenreserve indienen in de vorm van een aanvraag voor een incidentele subsidie.

  • 3.

    Het college besluit de toekenning en hanteert de volgende criteria:

    • -

      de calamiteit brengt de continuïteit van de organisatie in gevaar;

    • -

      de calamiteit is substantieel;

    • -

      de calamiteit heeft een incidenteel karakter;

    • -

      de instelling heeft zich ingespannen zelf een deel van de consequenties te dragen.

Artikel 12 Citeerartikel

Deze regeling kan worden aangehaald als Financiële spelregels subsidiëring 2015.

Artikel 13 Intrekking

De beleidsregel Financiële spelregels subsidiëring d.d. 29 maart 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

Vastgesteld in de vergadering van

De secretaris, De burgemeester,

Toelichting bij beleidsregel financiële spelregels subsidiering

Inleiding

In 2013 is de Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring 2001 geactualiseerd en verduidelijkt. Met de huidige voorgestelde wijzigen wordt de beleidsregel aangepast aan de ASV 2015, en zijn een aantal aanpassingen gedaan van redactionele en formeel-technische aard.

Inhoudelijk geeft deze beleidsregel weer:

  • -

    de financiële kaders voor subsidies;

  • -

    de minimum voorwaarden waaraan financiële stukken als begroting, jaarverslag, jaarrekening etc. moeten voldoen.

Financiële kaders

Enerzijds is de beleidsregel bedoeld om kaders aan te geven, waarbinnen subsidierelaties vermogen kunnen vormen vanuit beschikbaar gestelde gemeentelijke subsidiemiddelen.

Anderzijds zijn deze beleidsregels bedoeld om duidelijkheid, helderheid en uniformiteit te verschaffen, niet alleen voor de subsidierelaties, maar ook voor de medewerkers van de gemeente Amersfoort.

We realiseren ons dat de situatie per instelling verschillend kan zijn en maatwerk nodig kan zijn, mits dit goed is beoordeeld in het licht van actuele risico’s bij de instelling.

Minimum voorwaarden financiële stukken

In de praktijk blijkt dat bij de subsidieaanvraag en de subsidieverantwoording stukken worden aangeleverd, die niet voldoen voor de beoordeling van de subsidie. Daarom is er behoefte aan het bepalen van minimum voorwaarden waaraan aan te leveren stukken moeten voldoen.

Deze minimum voorwaarden zijn opgenomen in de beleidsregel. Door duidelijk vast te leggen voor de subsidieaanvrager, waaraan de aan te leveren stukken moeten voldoen, hoeft minder contact te worden opgenomen met de organisatie in geval van onduidelijkheden.

Toelichting per artikel

Artikel 4 Verantwoordelijkheid voor bedrijfsvoering

Lid 1

De subsidieontvanger rapporteert over de bedrijfsvoering en de besteding van de subsidiegelden aan de gemeente Amersfoort. Dit kan zijn via de jaarrekening en het jaarverslag conform Burgerlijk Wetboek, of via een inhoudelijk en financieel verslag.

Lid 2

Als Amersfoort meerdere subsidies verstrekt aan één subsidieontvanger, hebben wij het overzicht en de controle. Het wordt een probleem als er meerdere bronnen van subsidie zijn, die wij niet kennen. Daarom is in lid 2 opgenomen dat de subsidieontvanger ervoor verantwoordelijk is om aan de regels van staatssteun te voldoen. Lid 3

In het geval een subsidieontvanger als een publiekrechtelijke instelling beschouwdt moet worden, is hij gehouden aan de aanbestedingsregels. Of dit het geval is hangt af van de volgende factoren: a. Is de organisatie opgericht met het doel te voorzien in behoeften van algemeen belang, die niet van commerciële of industriële aard zijn; b. Is de organisatie een rechtspersoon; c. Worden de activiteiten van de organisatie hoofdzaak door de staat, de territoriale lichamen of andere publiekrechtelijke instellingen worden gefinancierd óf is het beheer van de organisatie onderworpen aan toezicht door deze laatste óf zijn de leden van het bestuur of het leidinggevend/toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door de staat, territoriale lichamen of andere publiekrechtelijke instellingen aangewezen. Dit zal van geval tot geval juridisch moeten worden onderzocht.

Artikel 5 Bescheiden voor subsidieaanvraag structurele en meerjarige subsidie

Lid 1

De exploitatiebegroting die meerdere boekjaar beschrijft, heeft een maximum van 4 jaren: subsidiejaar + drie jaar.

Lid 2

Opsomming van de benodigde personele en materiële middelen per werksoort of soort product: dit betreft een verzameling activiteiten, die zijn te clusteren per type werk of product. In overleg kan voor dit onderdeel maatwerk worden afgesproken met de gemeente Amersfoort.

Artikel 6 Indexering

Structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd. De subsidieontvanger wordt via de indexeringsbrief op de hoogte gesteld van de indexering.

Voor incidentele of meerjarige subsidies die jaaroverschrijdend zijn, wordt dit per geval bepaald.

Een eventuele correctie vindt plaats op basis van de definitieve cijfers van het afgelopen jaar en de bijgestelde prognose over het lopend jaar. De correctie van het indexeringspercentage wordt betrokken bij de bepaling van het indexeringspercentage van het volgende subsidiejaar.

Artikel 7 Bescheiden voor subsidieverantwoording

Lid 1

Hierin is opgenomen dat de subsidieontvanger de verantwoording apart kan aanleveren óf opnemen in de jaarrekening en het jaarverslag van de organisatie.

Lid 3

De structurele subsidierelatie die tevens een incidentele subsidie ontvangt, kan met de Algemene subsidieverordening de incidentele subsidie verantwoorden met de structurele subsidie, mits de incidentele subsidie duidelijk zichtbaar is en wordt verantwoord in het jaarverslag en de jaarrekening van de subsidieontvanger.

Artikel 8 Vermogensvorming

Dit artikel heeft als doel te voorkomen dat instellingen de gelegenheid krijgen om gemeenschapsmiddelen te gebruiken voor overmatige reservevorming. Reservevorming is tot op zekere hoogte wenselijk, doch niet onbeperkt.

Met betrekking tot de financiële kaders is de afweging gemaakt om geen maximum percentages te koppelen aan vermogensvorming. Aangezien de gemeente Amersfoort een ruime scope van instellingen subsidieert, is het niet wenselijk om één percentage af te spreken voor vermogensvorming. Per instellingen kunnen de risico’s zeer verschillend zijn. De beoordeling van de hoogte van vermogensvorming vindt derhalve per instelling plaats.

Artikel 9 Anti-speculatiebeding

Gelet op de huidige situatie in de financiële markten moeten eventuele overschotten onder strikte voorwaarden belegd worden.