Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring Amersfoort 2015 |
Citeertitel | Financiële spelregels subsidiëring 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De beleidsregel Financiële spelregels subsidiëring 2013 wordt ingetrokken
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-02-2015 | Nieuwe regeling | 27-01-2015 Stadsberichten, 11 februari 2015 | 4792528 |
Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring 2015
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
Overwegende dat het gewenst is de Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring af te stemmen op de Algemene subsidieverordening 2015;
Overwegende dat het gewenst is dat subsidieaanvragers in de begroting behorende bij de subsidieaanvraag een post ‘loonkosten’ opnemen indien de loonkosten van de subsidieaanvrager de norm die is genoemd in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector overschrijden;
Overwegende dat het gewenst is om redactionele wijzigingen aan te brengen in de Beleidsregel ;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2013;
Artikel 5 Bescheiden voor subsidieaanvraag
In de exploitatiebegroting zoals genoemd in artikel 9, derde lid onder b en c van de ASV staat in ieder geval vermeld:
de begrotingsposten, ieder afzonderlijk van een toelichting voorzien. Loonkosten die de norm genoemd in de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT-norm) overschrijden, worden apart vermeld. Bij afwijkingen in inkomsten of uitgaven ten opzichte van vorige begrotingsjaren, dient een beschrijving van het verschil te zijn opgenomen bij de begrotingspost.
Indexering wordt bepaald aan de hand van de loon- en prijsontwikkelingen in de overheidssector. De prijsontwikkeling wordt vastgesteld op basis van de prijsstijging van de materiële overheidsconsumptie en niet meer aangepast. De looncomponent wordt vastgesteld op basis van de prognose voor het komend jaar van het Centraal Economisch Plan. Een eventuele correctie vindt plaats op basis van de definitieve cijfers van het afgelopen jaar en de bijgestelde prognose over het lopend jaar en kan gevolgen hebben voor het indexeringspercentage voor volgend jaar.
Artikel 7 Bescheiden voor subsidieverantwoording
Het inhoudelijke verslag zoals genoemd in artikel 23, derde en zesde lid ASV, bevat een overzicht en toelichting van de uitgevoerde activiteiten en gerealiseerde prestaties, waaruit blijkt dat de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig de opgelegde verplichtingen hebben plaatsgevonden. Het inhoudelijk verslag is: - het jaarverslag van de organisatie; óf
Structurele subsidierelaties kunnen gelijktijdig met de structurele verantwoording de verantwoording van de incidentele subsidie indienen. De incidentele subsidie moet dan een onderdeel zijn van het jaarverslag en de jaarrekening:
a.als inhoudelijk verslag voor de incidentele subsidie kan worden volstaan met (een bijlage
in) het jaarverslag van de organisatie.
Bij deze controle worden alle onderliggende stukken van de inhoudelijke en financiële verantwoording bij de instelling opgevraagd en gecontroleerd.
De werkwijze voor de steekproefsgewijze controle is vastgelegd in het interne Protocol steekproefsgewijze controle subsidies van de gemeente Amersfoort.
Het college onderzoekt bij de afhandeling van de verantwoording de oorzaken en omvang van de reservevorming en betrekt de uitkomst bij de onderhandelingen over het volgende prestatievoorstel. Hierbij zal een eventuele noodzakelijke toename/afname van te leveren prestaties en nieuwe activiteiten in de toekomst worden betrokken.
Artikel 9 Anti-speculatiebeding
De organisatie mag de saldi van de reserves en voorzieningen rentedragend beleggen, onder voorwaarde dat beleggingen voldoen aan de Wet Financiering Decentrale Overheden.
De periode van uitzetting van gelden dienen in lijn te liggen met de verwachte periode van het overschot.
Artikel 10 Wachtgelden en vergelijkbare verplichtingen
De organisaties die subsidie ontvangen, dragen zelf het risico van wachtgeldverplichtingen, voor zover er geen nadere overeenkomsten zijn gesloten.
Toelichting bij beleidsregel financiële spelregels subsidiering
In 2013 is de Beleidsregel financiële spelregels subsidiëring 2001 geactualiseerd en verduidelijkt. Met de huidige voorgestelde wijzigen wordt de beleidsregel aangepast aan de ASV 2015, en zijn een aantal aanpassingen gedaan van redactionele en formeel-technische aard.
Inhoudelijk geeft deze beleidsregel weer:
Enerzijds is de beleidsregel bedoeld om kaders aan te geven, waarbinnen subsidierelaties vermogen kunnen vormen vanuit beschikbaar gestelde gemeentelijke subsidiemiddelen.
Anderzijds zijn deze beleidsregels bedoeld om duidelijkheid, helderheid en uniformiteit te verschaffen, niet alleen voor de subsidierelaties, maar ook voor de medewerkers van de gemeente Amersfoort.
We realiseren ons dat de situatie per instelling verschillend kan zijn en maatwerk nodig kan zijn, mits dit goed is beoordeeld in het licht van actuele risico’s bij de instelling.
Minimum voorwaarden financiële stukken
In de praktijk blijkt dat bij de subsidieaanvraag en de subsidieverantwoording stukken worden aangeleverd, die niet voldoen voor de beoordeling van de subsidie. Daarom is er behoefte aan het bepalen van minimum voorwaarden waaraan aan te leveren stukken moeten voldoen.
Deze minimum voorwaarden zijn opgenomen in de beleidsregel. Door duidelijk vast te leggen voor de subsidieaanvrager, waaraan de aan te leveren stukken moeten voldoen, hoeft minder contact te worden opgenomen met de organisatie in geval van onduidelijkheden.
Artikel 4 Verantwoordelijkheid voor bedrijfsvoering
De subsidieontvanger rapporteert over de bedrijfsvoering en de besteding van de subsidiegelden aan de gemeente Amersfoort. Dit kan zijn via de jaarrekening en het jaarverslag conform Burgerlijk Wetboek, of via een inhoudelijk en financieel verslag.
Als Amersfoort meerdere subsidies verstrekt aan één subsidieontvanger, hebben wij het overzicht en de controle. Het wordt een probleem als er meerdere bronnen van subsidie zijn, die wij niet kennen. Daarom is in lid 2 opgenomen dat de subsidieontvanger ervoor verantwoordelijk is om aan de regels van staatssteun te voldoen. Lid 3
In het geval een subsidieontvanger als een publiekrechtelijke instelling beschouwdt moet worden, is hij gehouden aan de aanbestedingsregels. Of dit het geval is hangt af van de volgende factoren: a. Is de organisatie opgericht met het doel te voorzien in behoeften van algemeen belang, die niet van commerciële of industriële aard zijn; b. Is de organisatie een rechtspersoon; c. Worden de activiteiten van de organisatie hoofdzaak door de staat, de territoriale lichamen of andere publiekrechtelijke instellingen worden gefinancierd óf is het beheer van de organisatie onderworpen aan toezicht door deze laatste óf zijn de leden van het bestuur of het leidinggevend/toezichthoudend orgaan voor meer dan de helft door de staat, territoriale lichamen of andere publiekrechtelijke instellingen aangewezen. Dit zal van geval tot geval juridisch moeten worden onderzocht.
Artikel 5 Bescheiden voor subsidieaanvraag structurele en meerjarige subsidie
De exploitatiebegroting die meerdere boekjaar beschrijft, heeft een maximum van 4 jaren: subsidiejaar + drie jaar.
Opsomming van de benodigde personele en materiële middelen per werksoort of soort product: dit betreft een verzameling activiteiten, die zijn te clusteren per type werk of product. In overleg kan voor dit onderdeel maatwerk worden afgesproken met de gemeente Amersfoort.
Structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd. De subsidieontvanger wordt via de indexeringsbrief op de hoogte gesteld van de indexering.
Voor incidentele of meerjarige subsidies die jaaroverschrijdend zijn, wordt dit per geval bepaald.
Een eventuele correctie vindt plaats op basis van de definitieve cijfers van het afgelopen jaar en de bijgestelde prognose over het lopend jaar. De correctie van het indexeringspercentage wordt betrokken bij de bepaling van het indexeringspercentage van het volgende subsidiejaar.
Artikel 7 Bescheiden voor subsidieverantwoording
Hierin is opgenomen dat de subsidieontvanger de verantwoording apart kan aanleveren óf opnemen in de jaarrekening en het jaarverslag van de organisatie.
De structurele subsidierelatie die tevens een incidentele subsidie ontvangt, kan met de Algemene subsidieverordening de incidentele subsidie verantwoorden met de structurele subsidie, mits de incidentele subsidie duidelijk zichtbaar is en wordt verantwoord in het jaarverslag en de jaarrekening van de subsidieontvanger.
Dit artikel heeft als doel te voorkomen dat instellingen de gelegenheid krijgen om gemeenschapsmiddelen te gebruiken voor overmatige reservevorming. Reservevorming is tot op zekere hoogte wenselijk, doch niet onbeperkt.
Met betrekking tot de financiële kaders is de afweging gemaakt om geen maximum percentages te koppelen aan vermogensvorming. Aangezien de gemeente Amersfoort een ruime scope van instellingen subsidieert, is het niet wenselijk om één percentage af te spreken voor vermogensvorming. Per instellingen kunnen de risico’s zeer verschillend zijn. De beoordeling van de hoogte van vermogensvorming vindt derhalve per instelling plaats.
Artikel 9 Anti-speculatiebeding
Gelet op de huidige situatie in de financiële markten moeten eventuele overschotten onder strikte voorwaarden belegd worden.