Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tot eerste wijziging van de Verordening Starterslening gemeente Haaren 2014 |
Citeertitel | Verordening tot eerste wijziging van de Verordening Starterslening gemeente Haaren 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2015 | 03-04-2017 | Nieuwe regeling | 22-01-2015 | Raadsvoorstel, 22 januari 2015 |
Hoofdstuk 1 - Begripsbepalingen
aanvrager: de starter, die voor de eerste maal een eigen woning koopt of verkrijgt en op grond van deze verordening tot de doelgroep van de Starterslening behoort. Bij twee aanvragers ten aanzien van eenzelfde woning gelden deze gezamenlijk als aanvrager en dienen zij beide te voldoen aan de hiervoor gestelde eis niet eerder een woning te hebben gekocht of verkregen. Onder verkrijgen wordt onder meer begrepen: verkrijging door huwelijksvermogensrecht of geregistreerd partnerschap, verkrijging krachtens erfrecht, schenking, recht van gebruik en bewoning, verkrijging van een woning in economische zin of anderszins;
Hoofdstuk 2 - Algemene bepalingen
Artikel 3 - Deelnemingsovereenkomst
Op deze verordening is de deelnemingsovereenkomst tussen de gemeente Haaren en de SVn van toepassing.
Hoofdstuk 3 - Aanvraag en toekenning
Op een Starterslening zijn van toepassing: ‘Algemene bepalingen voor geldleningen’, ‘Productspecificaties Starterslening’ en ‘Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels Starterslening’, zoals die op het moment van toekenning zijn opgenomen in de dan geldende SVn Informatiemap, die deel uitmaakt van de Deelnemingsovereenkomst tussen gemeente Haaren en SVn.
Hoofdstuk 5 - Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen
Het college kan artikel 4 buiten toepassing laten of daarvan afwijken, gelet op het belang van de aanvrager.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag is ingediend, wordt daarop de, op het moment van het indienen van de aanvraag, geldende verordening toegepast.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening tot eerste wijziging van de Verordening Starterslening gemeente Haaren 2014".
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Haaren, gehouden op 22 januari 2015,
Interim raadsgriffier, E. Boers
Voorzitter, J. Zwijnenburg-van der Vliet
Artikelsgewijze toelichting ‘Verordening tot eerste wijziging van de VerordeningStarterslening gemeente Haaren 2014’
Hoofdstuk 2 – Algemene bepalingen
In artikel 4, lid 9, sub a bepaalt de gemeente de doelgroep die gebruik kan maken van de Starterslening en in artikel 4, lid 9, sub b bepaalt de gemeente het marktsegment waarop de Starterslening van toepassing is.
Artikel 3 - Deelnemingsovereenkomst
Om aanspraak te kunnen maken op de Starterslening heeft de gemeente een deelnemingsovereenkomst met SVn gesloten. Deze deelnemingsovereenkomst biedt de gemeente de mogelijkheid om gebruik te maken van de producten van SVn. Met het sluiten van de deelnemingsovereenkomst zijn tevens de productspecificaties en Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels Starterslening van toepassing.
In beginsel ligt de bevoegdheid Startersleningen te verstrekken bij de Gemeenteraad. Middels dit artikel delegeert de Raad de bevoegdheden aan het college van B en W.
In dit artikel wordt tevens het toepassingsbereik van de verordening bepaald. Het bepalen van het toepassingsbereik van de verordening heeft betrekking op enerzijds de doelgroep van de regeling (artikel 4, lid 9, sub a) en het marktsegment waarop de regeling van toepassing is (artikel 4, lid 9, sub b). In het bepalen van de doelgroep en het marktsegment heeft de gemeente volledige keuzevrijheid en kan inspelen en afstemmen op het lokale huisvestingsbeleid.
SVn toetst de aanvragen voor een Starterslening aan de vastgestelde productspecificaties Starterslening. SVn geeft aan de gemeente naar aanleiding van de toetsing een advies over het verstrekken van de lening. De gemeente mag gemotiveerd van het advies van SVn afwijken, mocht het college hier aanleiding toe zien. Het college heeft de bevoegdheid om over de hoogte van de lening te beslissen en deelt dit met een besluit mede aan de aanvrager.
Het maximaal percentage van 20% is bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De gemeente kan in de verordening ook een lager percentage opnemen of het college stelt beleidsregels vast waarin het aangeeft wanneer van dit percentage naar beneden wordt afgeweken. De gemeente Haaren houdt het percentage van 20% aan. De gemeente Haaren heeft er voor gekozen om de hoogte van de hoofdsom van de Starterslening te maximeren tot €15.000,- omdat starters zelf ook enige financiële draagkracht moeten hebben om een lening aan te gaan, anders is het financieel onverantwoord. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bepaald dat de Starterslening niet mag worden verstrekt indien ook de Koopsubsidie BEW + is toegekend. Dit wordt stapeling genoemd.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bepaald dat op de Starterslening de NHG van toepassing moet zijn. De gemeente is vrij om de maximale hoofdsom van de Starterslening te bepalen. De gemeente Haaren heeft gekozen om een Starterslening beschikbaar te stellen voor alle hypotheken waar de NHG voor geldt.
Op grond van de discretionaire beschikkingsbevoegdheid mag het college in navolging van artikel 4:38 tot en met 4:40 van de Awb aan een begunstigende beschikking voorschriften verbinden dan wel aan de leningnemer verplichtingen opleggen om het doel van de toegekende Starterslening te verwezenlijken.
In lid 9 sub a bepaalt de gemeente de doelgroep die in aanmerking komt voor een Starterslening. Het gaat om personen die niet in het bezit zijn van een koophuis en dit niet eerder zijn geweest, en om personen die inwonend zijn. Met inwonend worden aanvragers bedoeld die op het moment van de aanvraag niet zelfstandig wonen dan wel hoofdhuurder zijn van een woning. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op bij ouders inwonende kinderen. De gemeente doelt met deze omschrijving op een brede doelgroep, die willen komen wonen in de gemeente. Er wordt geen inschrijvingsduur of duur van reeds woonachtig zijn in de gemeente verlangd. Hiermee worden starters geholpen die een tijd buiten de gemeente hebben gewoond en weer terug willen komen wonen in de gemeente. Een voorbeeld hiervan zijn pas afgestudeerden die tijdens hun studie in de stad van hun studie zijn gaan wonen.
Daarnaast wordt ook geen differentiatie gemaakt tussen zelfstandig wonende en inwonende starters. Het gaat in brede zin om burgers die voor het eerst een koopwoning willen verwerven.
In lid 9 sub b bepaalt de gemeente het marktsegment waarvoor een starter, omschreven in sub a, een Starterslening kan aanvragen. In deze algemene bepaling stelt de gemeente het marktsegment voor de Starterslening open voor het gehele huizenbestand van de gemeente. Dat wil zeggen zowel nieuwbouw als bestaande huizen.
De gemeenteraad legt vast hoeveel er structureel besteed mag worden aan de Starterslening en B en W maakt het vastgestelde bedrag over op de Gemeenterekening Starterslening bij SVn. Hier voor moet in de begroting een budget worden gereserveerd voor de Startersleningen. Een vastgesteld budget waarborgt de rechtszekerheid en begrotingsdiscipline. Het is aan de gemeente om de hoogte van het budget te bepalen. De Starterslening is zo ingericht dat de starter in de eerste drie jaar geen rente en aflossing hoeft te betalen. Dit betekent dat de gemeenterekening bij SVn, die als revolverend fonds door de rente en aflossing in stand gehouden wordt, in de eerste drie jaar niet gevoed wordt door rente en aflossing.
Het vaststellen van een budget maakt het noodzakelijk dat de aanvragen voor de Starterslening in volgorde van binnenkomst van het volledig ingevulde aanvraagformulier bij SVn worden afgehandeld. Hierbij geldt het principe ‘op is op’. Op het moment dat er geen geld meer beschikbaar is vanuit het Rijk en de provincie Noord-Brabant voor het verstrekken van een Starterslening, komen de aanvragen voor 100% ten laste van de Gemeenterekening Starterslening. Zodra ook de Gemeenterekening Starterslening is uitgeput dienen de aanvragen te worden afgewezen.
Hoofdstuk 3 – Aanvraag en toekenning
In dit artikel regelt de gemeente de afhandeling van de aanvragen. Enkel belanghebbenden kunnen een aanvraag indienen. De gemeente heeft géén verplichting om verzoeken van niet-belanghebbenden te behandelen. Door eerst te toetsen of de verzoeker binnen het toepassingsbereik van artikel 4 past, wordt voorkomen dat personen die niet hierbinnen vallen een niet-ontvankelijke aanvraag zullen indienen.
Na de toetsing door de gemeente en het verstrekken van het aanvraagformulier, zendt de aanvrager het aanvraagformulier met de benodigde bescheiden naar SVn. Aan de hand van de gegevens doet SVn een krediettoets en bepaalt de hoogte van de Starterslening. Hierover brengt SVn advies uit aan de gemeente. Hierna stelt het college de hoogte van de individuele Starterslening vast in een toewijzingsbesluit.
SVn draagt zorg voor de verdere afhandeling van de aanvraag, als het gaat om het uitbrengen van de offerte, het verzorgen van het passeren van de hypotheekakte, het leningenbeheer, incasso en de eventuele hertoetsingen.
3.Binnen het in artikel 4 genoemde toepassingsbereik heeft het college de bevoegdheid leningen toe te kennen. De toekenning gebeurt middels een toewijzingsbesluit, welke als een voorwaardelijke beschikking kan worden beschouwd, omdat de aanvrager voor het daadwerkelijk verkrijgen van de Starterslening aan de voorwaarden moet voldoen die vermeld staan in het toewijzingsbesluit. De gemeente dient in het toewijzingsbesluit in ieder geval het bedrag, de looptijd, het rentepercentage en de leningsvoorwaarden te vermelden.
Hoofdstuk 4 – Intrekken van de Starterslening
In dit artikel wordt bepaald wanneer het toewijzingsbesluit kan worden ingetrokken en hoe dat vorm gegeven wordt. Dit kan zowel onder opschortende als ontbindende voorwaarden gebeuren.
De Starterslening wordt ingetrokken als niet is voldaan aan de voorwaarden die gesteld worden in het toewijzingsbesluit. Eén van de opschortende voorwaarden is dat de aanvrager binnen de in het toewijzingsbesluit gestelde termijn van vier weken met een mogelijke verlenging van twee weken de offerte van de tweede bancaire lening naar SVn stuurt. Doet de aanvrager dat niet, dan komt het toewijzingsbesluit te vervallen.
Hoofdstuk 5 – Hardheidsclausule, slot- en overgangsbepalingen
Dit artikel bepaalt dat het college in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager kan afwijken van artikel 4. Afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadele van de aanvrager. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet beschouwd worden als een uitzondering en niet als een regel. Het college moet in verband met precedentwerking dan ook duidelijk aangeven waarom in een bepaalde situatie van artikel 4 wordt afgeweken.
Dit artikel geeft de overgang aan van de ‘Verordening Starterslening gemeente Haaren 2014’ naar de ‘Verordening tot eerste wijziging van de Verordening Starterslening gemeente Haaren 2014’.
Dit artikel geeft aan wanneer de verordening in werking treedt.
Daarvoor dient de verordening na goedkeuring door de gemeenteraad te worden gepubliceerd. Pas als de verordening gepubliceerd is en dus in werking is getreden, kunnen er aanvragen tot het verstrekken van een Starterslening in behandeling worden genomen.