Organisatie | Sint Eustatius |
---|---|
Organisatietype | Caribisch openbaar lichaam |
Officiële naam regeling | Financiële beheersverordening openbaar lichaam Sint Eustatius |
Citeertitel | Financiele beheersverordening Sint Eustatius |
Vastgesteld door | Eilandsraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Abusievelijk ontbreekt onderdeel n in artikel 1 van deze regeling.
De gegevens van inwerkingtreding zijn ontleend aan de bron van afkondiging van de tekstplaatsing.
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba, art. 34, lid 1
Mandaatregeling openbaar lichaam Sint Eustatius 2016
Mandaatregeling Sint Eustatius 2018
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-12-2013 | Nieuwe regeling | 15-11-2012 A.B. 2012, no. 20 | Onbekend |
De eilandsraad van het openbaar lichaam Sint Eustatius;
gelezen het advies van het bestuurscollege van 6 november nummer 0484/12;
gehoord het advies van de centrale commissie van 08 november 2012;
gelet op artikel 34, lid 1 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;
vast te stellen de navolgende verordening:
Financiële beheersverordening openbaar lichaam Sint Eustatius
Deze eilandsverordening verstaat onder:
financiële administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van de financiële gegevens van de eilandelijke organisatie of van een organisatieonderdeel daarbinnen, teneinde te komen tot een goed inzicht in de financieel-economische posititie, het beheer van vermogenswaarden, de uitvoering van de begroting, het afwikkelen van vorderingen en schulden en het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
Op grond van de wet dient het beleidsplan tenminste in te gaan op de doelstelling van het te voeren beleid, welke activiteiten daar voor moeten worden verricht en welke kosten daaraan verbonden zijn voor het begrotingsjaar, en voor de periode van de meerjarenraming, waarbij op nieuw beleid separaaat wordt ingegaan.
Artikel 4 Financiële begroting
De financiële begroting bevat voor de op grond van de BBV BES voorgeschreven hoofdfuncties en functies de raming van de baten en lasten en het saldo voor het budgetjaar en de drie daaropvolgende jaren. Tevens dienen ter vergelijking de gebudgetteerde bedragen van het vorig jaar en de realisatie van het jaar voorafgaand aan het vorig jaar te worden opgenomen.
Tevens dient de financiële begroting een overzicht te bevatten van de voorgenomen investeringen voor het budgetjaar en de drie daarop volgende jaren. In dit overzicht dient naast het bedrag van de voorgenomen investering ook de wijzen van financiering te worden aangegeven. Verder dienen de jaarlijkse onderhoud- en afschrijvinglasten te worden aangegeven en het laatste jaar waarin afschrijving zal plaatsvinden. Indien van toepassing worth de naam en omvang van de voor de investering opgebouwde bestemmingsreserve opgenomen.
Artikel 5 Aanbieding en goedkeuring begroting
Het bestuurscollege biedt uiterlijk 1 september van een jaar een ontwerpbegroting voor het volgend begrotingsjaar aan de eilandsraad aan. In deze ontwerpbegroting dienen te zijn verwerkt de beleidsprioriteiten van de eilandsraad en de adviezen van het College en vormt daarmee het uitvoeringskader voor het volgende begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren.
Artikel 6 Tussentijdse rapportage en informatie
Bij de behandeling van de tussentijdse rapportages in de eilandsraad heeft het bestuurscollege de mogelijkheid om voorstellen voor bijstelling van het beleid en wijziging van de geautoriseerde budgetten in te dienen. Dit laat onverlet de mogelijkheid om in spoedeisende gevallen een tussentijdse begrotingswijziging voor te stellen.
Paragrafen in begroting en jaarrekening
Artikel 16. Weerstandsvermogen
Het bestuurscollege geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting de risico’s aan waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Het bestuurscollege geeft tevens een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Het bestuurscollege brengt hierbij in elk geval de risico's in beeld en actualiseert deze risico's waar nodig.
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken doet het bestuurscollege in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan wegen, riolering, water, openbaar groen en gebouwen. Hierbij zal onder anderen verwezen worden naar eilandelijke beheersplannen, waarin het beleidskader wordt aangegeven met de daaruit voortvloeiende financiele consequenties. De financiële consequenties dienen opgenomen te worden in de begroting.
Het bestuurscollege biedt de eilandsraad jaarlijks, bij de behandeling van de begroting, een paragraaf inzake de bedrijfsvoering aan. In deze paragraaf wordt mede ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven en wordt inzicht gegeven in de beleidsvoornemens ten aanzien van de bedrijfsvoering. Hierbij zal onder andere aandacht worden geschonken aan het P&O- beleid, Dienstverleningen Planning & Control.
Artikel 19. Verstrekking subsidies en inkomensoverdrachten
Het bestuurscollege biedtjaarlijks bij de begrotingeen staat van inkomens- overdrachten aan. De staat bevat een overzicht van de toe te kennen en toegekende subsidies en inkomensoverdrachten. Betreffende de deelnemingen dient de visie op deelnemingen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen in de begroting te worden opgenomen, met daarbij een uitgebreide lijst van alle deelnemingen van het openbaar lichaam.
Het bestuurscollege dient op grond van de wet jaarlijks in de begroting en het jaarverslag in te gaan op de beleidsvisie ten aanzien van het grondbeleid en de actuele prognose van de verwachte resultaten met daarbij de geraamde winstneming en de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico's van de grondzaken.
Artikel 21. Waardering & afschrijving vaste activa
Artikel 22. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van ervaringscijfers en/of een beoordeling van openstaande vorderingen.
Artikel 23. Reserves en voorzieningen
Tussentijds noodzakelijk geachte maar niet reeds begrote vorming of opheffing van reserves en voorzieningen, danwel toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en voorzieningen, kunnen zonder afzonderlijk voorafgaand eilandsraadsbesluit plaatsvinden. In de tussentijdse rapportages respectievelijk de jaarstukken dienen deze mutaties zichtbaarte zijn. Middels het vaststellen van tussentijdse rapportages respectievelijk de jaarstukken vindt formele autorisatie door de eilandsraad plaats.
Voorwaarde voor toepassing van lid 3 is dat deze mutaties noodzakelijk zijn om de in de begroting aangegeven doelstellingen of activiteiten te realiseren of wanneer deze op grond van geldende verslaggevingsregels noodzakelijk blijken. In het geval van onttrekkingen dienen de te dekken lasten duidelijk te passen bij aard en doelstelling van de reserve of voorziening.
Artikel 24. Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het bestuurscollege draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van het Openbaar lichaam Sint Eustatius systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-) vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-) schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar.
Artikel 25. Collectieve sector
Het bestuurscollege neemt in de begroting op een overzicht van de rechtspersonen die behoren tot de collectieve sector. De betrokkenheid van het openbaar lichaam dienen duidelijke te worden beschreven met daarbij een duidelijke toelichting van het financieringsbeleid en de beoogde doelstellingen.
Financiele organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 28. Financiele organisatie
Het bestuurscollege draagt er zorg voor dat:
taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, voor zover mogelijk met inachtneming van de kleinschaligheid van de ambtelijke organisatie, adequaat zijn gescheiden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
Artikel 29 Interne regelgeving
Het bestuurscollege draagt er zorg voor dat op basis van door de eilandsraad vastgestelde regelgeving het administratieve proces wordt bestuurd. In het kader hiervan legt het bestuurscollege interne procedurele regels neer in nadere regelgeving die door de eilandsraad wordt vastgesteld voor onder andere: