Organisatie | Haren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Haren 2014 |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Haren 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-01-2015 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 15-12-2014 | Raadsvoorstel 73 2014 |
In dit statuut wordt verstaan onder:
Vlottende schuld: het gezamenlijke bedrag van de opgenomen gelden met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van korter dan één jaar, de schuld in rekening-courant, de voor een termijn van korter dan één jaar ter bewaring in kas gestorte gelden van derden en overige geldleningen die geen onderdeel uitmaken van de vaste schuld.
Artikel 2 De uitgangspunten en algemene doelstellingen van de treasuryfunctie zijn:
De uitgangspunten en algemene doelstellingen van de treasuryfunctie zijn:
Artikel 3 Richtlijnen Risicobeheer
Matching van looptijden van financieringsbehoefte en financieringsmiddelen
Looptijden van financieringsbehoefte en financieringsmiddelen dienen, behoudens het onder 2. Gestelde, te worden gematcht. De lange respectievelijk korte financieringsbehoefte van de gemeente Haren dient, behoudens het hierna onder 2. gestelde, gefinancierd te worden met lange respectievelijk korte financieringsmiddelen.
Van het gestelde onder 1 mag beargumenteerd worden afgeweken, mits binnen de wettelijke limieten in de vorm van de renterisiconorm en de kasgeldlimiet, zoals omschreven in artikel 4, wordt gebleven. De afwijking dient te zijn gericht op het behalen van rentevoordeel, te worden toegelicht in de paragraaf treasury in de begroting en te zijn gebaseerd op de in diezelfde paragraaf opgenomen rentevisie.
Tegenpartijen bij uitzetten van middelen
De Gemeente zet, slechts gelden uit:
In geval van uitzettingen voor een periode tot één jaar:
Bij decentrale overheden niet zijnde de toezichthoudende provincie.
Indien op enig moment de rating van een onder 2b bedoelde bank lager wordt dan de geformuleerde minimale ratingeisen uit artikel 2 van de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden is het college bevoegd en verplicht een gemotiveerd besluit te nemen tot al of niet continuering van het contact met deze bank.
De raad wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over een dergelijk besluit.
Artikel 4 Limieten risicobeheer
Limiet vervroegd aflossen vaste leningen
In de paragraaf treasury in de begroting wordt jaarlijks een overzicht opgenomen van leningen met een contractuele mogelijkheid tot vervroegde aflossing, waarvan de boeterente ten laste komt van het betreffende begrotingsjaar. Dit overzicht limiteert de omvang van de vervroegde aflossingen voor dat jaar.
Drempelbedrag schatkistbankieren
De gemeente moet in principe alle (tijdelijk) overtollige middelen op een rekening van de schatkist of bij ander decentrale overheden stallen. Zolang de overtollige middelen beneden een bepaald bedrag blijven, bestaat deze verplichting niet. Het gaat om een percentage van het lastentotaal in de begroting (peildatum 1 januari 2014: 0,75 %) met een minimum van € 250.000.
Artikel 5 Richtlijnen Financiering OG (opgenomen geldleningen)
Rente-omslag percentages (ROP’s)
Voor de investeringen en de grondexploitaties worden de gemiddelde financieringskosten door middel van rente-omslag percentages (ROP’s) doorberekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het rente-omslagpercentage voor investeringen en het rente-omslagpercentage voor grondexploitaties.
Berekening van de ROP’s vindt plaats op basis van de kosten van de huidige leningenportefeuille, de bespaarde rente op reserves met een financieringsfunctie en de verwachte rente voor de nieuwe financieringsbehoefte. De ROP’s worden vastgesteld met als uitgangspunt een maximaal saldo van de rente-omslag van 2% van het lastentotaal in de begroting. Bij de berekening van het rente-omslagpercentage van de grondexploitaties wordt rekening gehouden met het feit dat de looptijd van de financieringsbehoefte door grondexploitaties korter is dan die van de financieringsbehoefte door investeringen.
Bespaarde rente op reserves met financieringsfunctie
Voor de berekening van de bespaarde rente op reserves met een financieringsfunctie wordt uitgegaan van de boekwaarde van de betreffende reserves per 1 januari van het betreffende jaar vermenigvuldigd met een percentage gelijk aan het rente-omslagpercentage voor investeringen.
Artikel 6 Richtlijnen Financiering UG (uitgezette geldleningen)
Het verstrekken van geldleningen aan derden is slechts toegestaan vanuit de publieke taak. Per geval is een expliciet besluit hiertoe van de raad nodig op voorstel van het college van burgemeester en wethouders. In het voorstel wordt expliciet gemotiveerd welk publiek belang wordt gediend en wordt aangegeven welke zekerheden dienen te worden verworven.
Per geval wordt apart een lening aangetrokken en onder nader door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen voorwaarden doorverstrekt aan de desbetreffende derde. Periodiek vindt beoordeling van het kredietrisico plaats.
Het verstrekken van garanties aan derden is slechts toegestaan vanuit de publieke taak. Per geval is een expliciet besluit hiertoe van de raad nodig op voorstel van het college van burgemeester en wethouders. In het voorstel wordt expliciet gemotiveerd welk publiek belang wordt gediend en wordt aangegeven welke zekerheden dienen te worden verworven.
Artikel 7 Verantwoordingsinformatie
De verantwoording van de treasury-activiteiten vindt plaats in de volgende documenten:
Ter uitvoering van het gestelde in dit Statuut stelt het college van B&W nadere regels op alsmede regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening en legt deze regels vast in een apart besluit.