Burgemeester en wethouders van Borsele;
Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en op artikel 25 van de Financiële
verordening gemeente Borsele;
Besluit: vast te stellen de Regeling inkoop en aanbesteding van leveringen,
diensten en werken gemeente Borsele 2013, luidende als volgt:
Artikel 1 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid.
De doelstellingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn:
- a.
het optimaliseren van de prijs-kwaliteitverhouding bij
inkoopactiviteiten van de gemeente;
- b.
het transparant laten verlopen van inkoop- en
aanbestedingsprocessen;
- c.
het naleven van de relevante wet- en regelgeving;
- d.
het afleggen van verantwoording over de besteding van publieke
gelden;
- e.
het streven naar openbaarheid, opdat bedrijven gelijke kansen en
gelijke behandeling
- f.
krijgen in het proces van aanbestedingen;
- g.
het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces zowel
op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.
Artikel 2 Aanbestedingsprocedures
- 1.
Europese aanbestedingen
Aanbestedingen voorwerken, leveringen en diensten die boven de Europese
grenswaarden uitstijgen, worden conform afdeling 1.2.2 van de
Aanbestedingswet 2013 uitgevoerd.
- 2.
Gemeentelijke richtlijnen
- a.
Bij het bepalen van de aanbestedingsvorm wordt uitgegaan van de
richtlijnen en criteria, zoals die zijn opgenomen in bijlage 1
van deze regeling.
- b.
Van het type aanbesteding kan alleen op basis van een
schriftelijk gemotiveerd en openbaar besluit van burgemeester en
wethouders worden afgeweken.
Artikel 3 Verbod op splitsen opdrachten
Het organisatorisch, inhoudelijk en/of in tijd splitsen van opdrachten om de
aanbestedingsplicht te ontlopen is niet toegestaan.
Artikel 4 Inschakelen NMA
Indien er twijfels bestaan over prijsafspraken wordt de Nederlandse
Mededingingsautoriteit
(NMA) ingeschakeld.
Artikel 5 Uitsluitingsgronden
- 1.
De gemeente sluit een gegadigde of inschrijver jegens wie bij een
onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak een veroordeling als
bedoeld in het tweede lid is uitgesproken waarvan de aanbestedende
dienst kennis heeft, uit van deelneming aan een opdracht of een
aanbestedingsprocedure.
- 2.
Voor de toepassing van het eerste lid worden aangewezen
veroordelingen ter zake van:
- a.
deelneming aan een criminele organisatie in de zin van
artikel 2, eerste lid, van Gemeenschappelijk Optreden
98/733/JBZ van de Raad, (PbEG 1998, L 351);
- b.
omkoping in de zin van artikel 3 van het besluit van de Raad
van 26 mei 1997 (PbEG 1997, L 195) respectievelijk artikel
3, eerste lid, van Gemeenschappelijk Optreden 98/742/JBZ van
de Raad (PbEG 1998, L 358);
- c.
fraude in de zin van artikel 1 van de overeenkomst aangaande
de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap
(PbEG 1995, C 316);
- d.
witwassen van geld in de zin van artikel 1 van richtlijn nr.
91/308/EEG van de Raad van 10 juni 1991 tot voorkoming van
het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen
van geld (PbEG L 1991, L 166) zoals gewijzigd bij richtlijn
nr. 2001/97/EG van het Europees Parlement en de Raad (PbEG L
2001, 344).
- 3.
Als veroordelingen als bedoeld in het tweede lid worden in ieder
geval aangemerkt veroordelingen op grond van artikel 140, 177, 177a,
178, 225, 226, 227, 227a, 227b of323a, 328ter, tweede lid, 420bis,
420ter of 420quater van het Wetboek van Strafrecht.
- 4.
De gemeente betrekt bij de toepassing van het eerste lid uitsluitend
rechterlijke uitspraken die in de vier jaar voorafgaand aan het
tijdstip van het indienen van het verzoek tot deelneming of de
inschrijving onherroepelijk zijn geworden.
- 5.
De gemeente kan een inschrijver of gegadigde uitsluiten van
deelneming aan een opdracht of een aanbestedingsprocedure op de
volgende gronden:
- a.
de inschrijver of gegadigde verkeert in staat van faillissement of
liquidatie, diens werkzaamheden zijn gestaakt, jegens hem geldt een
surseance van betaling of een (faillissements-)akkoord, of de
gegadigde of inschrijver verkeert in een andere vergelijkbare
toestand ingevolge een soortgelijke procedure die voorkomt in de op
hem van toepassing zijnde wet- of regelgeving;
- b.
jegens de gegadigde of inschrijver is een onherroepelijk geworden
rechterlijke uitspraak gedaan op grond van de op hem van toepassing
zijnde wet- en regelgeving wegens overtreding van een voor hem
relevante beroepsgedragsregel;
- c.
de inschrijver of gegadigde heeft in de uitoefening van zijn beroep
een ernstige fout begaan die door de gemeente aannemelijk kan worden
gemaakt;
- d.
de inschrijver of gegadigde heeft niet voldaan aan verplichtingen op
grond van op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met
betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of
belastingen;
- e.
de gegadigde of inschrijver heeft zich in ernstige mate schuldig
gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen
die door een aanbestedende dienst van hem waren verlangd of hij
heeft die inlichtingen niet verstrekt.
- 6.
De gemeente betrekt bij de toepassing van het vijfde lid, onderdeel
b, uitsluitend onherroepelijke uitspraken die in de vier jaar
voorafgaand aan het tijdstip van het indienen van het verzoek tot
deelneming of de inschrijving onherroepelijk zijn geworden en bij de
toepassing van het vijfde lid, onderdeel c, uitsluitend ernstige
fouten die zich in de vier jaar voorafgaand aan het genoemde
tijdstip hebben voorgedaan.
Artikel 6 Advies van het Bureau BIBOB
Bij twijfel over de integriteit van de onderneming vragen burgemeester en
wethouders een advies van het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen
door het openbaar bestuur
(Bureau BIBOB).
Artikel 7 Groslijst
- 1.
Gegadigden en inschrijvers die hebben bewezen tegen een goede
prijs/kwaliteits verhouding te kunnen leveren komen op een groslijst en
komen daardoor in aanmerking om in onderhandse procedures opdrachten van
de gemeente te krijgen. Eens in de drie (3) jaar worden de op de
groslijst geplaatsten geëvalueerd.
- 2.
Nieuwe gegadigden en inschrijvers dienen eerst geaudit te worden voordat
ze een plaats krijgen op de groslijst.
- 3.
Gegadigden en inschrijvers die een negatieve evaluatie ontvangen worden
van de groslijst verwijderd.
Artikel 8 Checklist aanbesteden
Om te bepalen op welke wijze er wordt ingekocht en aanbesteed, wordt gebruik
gemaakt van de checklist aanbesteden, zoals die in bijlage 3 van deze
regeling is opgenomen.
Artikel 9 Gunningscriteria
- 1.
Het gunningscriterium is de Economisch meest voordelige
inschrijving. Indien hiervan wordt afgeweken dient dit nader te
worden gemotiveerd.
- 2.
Subcriteria kunnen zijn:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
- h.
- i.
esthetische of functionele kenmerken
- j.
- k.
- l.
Deze lijst is niet limitatief. Indien van deze lijst wordt afgeweken wordt
dit in de opdracht of in de aanbestedingsdocumenten vermeld.
- 3.
Gunningscriteria worden toegepast bij alle aanbestedingsprocedures,
uitgezonderd de enkelvoudig onderhandse procedure.
- 4.
Gunningscriteria en de weegfactoren van de subcriteria worden
vermeld in de aankondiging van de opdracht of in de
aanbestedingsdocumenten.
Artikel 10 Beoordelingsformulier aanbesteding
De beoordeling van de uitsluitingscriteria, de selectiecriteria en de
gunningscriteria geschiedt aan de hand van een beoordelingsformulier
aanbesteding, zoals dat in bijlage 4 van deze regeling is opgenomen.
Artikel 11 Dossiervorming
Voor elk werk, elke levering en elke dienst in de categorieën 2, 3, 4 en 5,
zoals omschreven in bijlage 1 van deze regeling, legt de functionaris, die
met de uitvoering van de aanbesteding of inkoop is belast, een dossier aan.
Elk dossier wordt opgebouwd conform de checklist, zoals die in bijlage 5 van
deze regeling is opgenomen.
Artikel 12 Nacalculatie
- 1.
Wanneer de werkelijke kosten van werken, leveringen of diensten in
categorie 4 en 5, zoals omschreven in bijlage 1 van deze regeling ten
opzichte van de raming met meer dan IQ^/o zijn overschreden, legt de
functionaris, die met de uitvoering van de aanbesteding of inkoop is
belast, verantwoording aan burgemeester en wethouders af door een
nacalculatie op te stellen conform de leidraad zoals die in bijlage 6
van deze regeling is opgenomen.
- 2.
Burgemeester en wethouders bieden die nacalculatie ter kennisneming aan
de raad aan.
Artikel 13 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
- 1.
Dit besluit treedt in werking per 01-04-2013
- 2.
Dit besluit is van toepassing op alle inkoop- en aanbestedingsprocedures
die aanvangen met ingang van 01-04-2013.
- 3.
De inkoop- en aanbestedingsprocedures die op 01-04-2013 lopen, worden
afgewikkeld volgens de Inkoop- en aanbestedingsregeling gemeente Borsele
2007, vastgesteld op 8 mei 2007.
Artikel 14 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als: Inkoop- en aanbestedingsregeling
gemeente Borsele
2013.