Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Winkeltijdenverordening gemeente Ermelo 2014 |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening gemeente Ermelo 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening winkeltijden Ermelo.
Artikel 8 bevat overgangsrecht.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-11-2014 | nieuwe regeling | 02-10-2014 | 2013-05315 |
Van de artikel 2 eerste lid, van de Winkeltijdenwet vervatte verboden zijn vrijgesteld de winkels die behoren tot de volgende branches:
Artikel 4. Zon- en feestdagenregeling
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder b van de wet gelden niet op Nieuwjaarsdag en tweede Kerstdag, voor zover deze niet op een zondag vallen en op tweede Paasdag, Hemelvaartsdag en tweede Pinksterdag.
Artikel 6. Intrekken of wijzigen ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen toezichthouders.
Artikelsgewijze toelichting ‘Winkeltijdenverordening gemeente Ermelo 2014’
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de Winkeltijdenwet.
Per 1 juli 2013 is een deel van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet van rechtswege komen te vervallen. Dit betekend dat bepaalde winkels die voorheen op basis van deze vrijstellingen open mochten zijn, dit nu niet meer mogen. Door deze op te nemen in deze verordening veranderd er aan hun situatie niets.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 2 van de Winkeltijdenwet. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen voor de vervatte verboden in dit artikel, voor zover deze betrekking hebben op zon- en feestdagen en werkdagen. Hieraan kunnen beperkingen worden verbonden. De ontheffing kan geweigerd worden als deze de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel door openstelling van de winkel nadelig beïnvloeden.
Artikel 4. Zon- en feestdagenregeling
De Winkeltijdenwet heeft per 1 juli 2013 de uitzonderingsbepalingen laten vervallen. Dit betekend dat elke gemeente daardoor de vrijheid heeft gekregen om in de winkeltijdenverordening de winkelopenstelling op zondagen wel of niet toe te passen. De raad van Ermelo heeft besloten om voor de zondag en eerste Kerstdag geen vrijstelling te verlenen. Op deze dagen zijn de winkels dan ook gesloten. Dit geldt ook voor Nieuwjaarsdag en tweede Kerstdag als deze op een zondag vallen. Voorschrift voor de vrijstelling is dat de winkels op de genoemde feestdagen geopend mogen zijn van 10.00 uur tot 19.00 uur.
Dit artikel geeft aan binnen welke termijn er op een aanvraag om ontheffing beslist moet worden. Mocht dit niet binnen de termijn van 8 weken lukken kan deze met 8 weken worden verdaagd. Het tweede lid geeft aan dat de ontheffing niet stilzwijgend wordt verleend als de burgemeester en wethouders te laat of niet reageren op een aanvraag om ontheffing.
Artikel 6. Intrekken of wijzigen ontheffing
De genoemde intrekkings- en wijzigingsgronden hebben een facultatief karakter (‘kunnen’). Het hangt van de omstandigheden af of tot intrekking of wijziging wordt overgegaan. Zo zal niet iedere niet-nakoming van ontheffingsvoorschriften nopen tot toepassing van de administratieve sanctie van intrekking van de ontheffing. Met name het rechtszekerheids- en het vertrouwensbeginsel beperken nogal eens de bevoegdheid tot wijziging of intrekking. Indien burgemeester en wethouders overwegen om de ontheffing in te trekken of te wijzigen, dient het de belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun bedenkingen in te dienen als wordt voldaan aan artikel 4:8 Awb.
In veel wetten worden, ter handhaving van de regelgeving, aan bepaalde ambtenaren toezichtsbevoegdheden toegekend. Zij mogen plaatsen betreden, inlichtingen en inzage van stukken vorderen. Dit handhavings- toezicht, ook wel controle genoemd, wordt beheerst door het bestuursrecht. De algemene regels zijn opgenomen in de afdeling 5.2. van de Awb.
Artikel 8. Intrekking oude verordening en overgangsrecht
De bestaande gemeentelijke verordening wordt vervangen door een nieuwe verordening, de op de oude verordening gebaseerde besluiten (nadere regel ,ontheffingen en vrijstellingen) vervallen voor zover ze niet krachtens overgangsrecht in stand worden gehouden. Daarom is in artikel 8 geregeld dat een krachtens de oude verordening verleende ontheffing geldt als een ontheffing verleend krachtens de nieuwe verordening. Dit geldt ook voor vrijstellingen. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffingen en vrijstellingen ambtshalve vervangen door een ontheffing of vrijstelling krachtens de nieuwe verordening. Het vervangen van een oude ontheffing of vrijstelling kan van belang zijn als het gewenst wordt geacht wijziging te brengen in de voorschriften of beperkingen of nieuwe op te nemen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een situatie waarin niet langer gewerkt zal worden met ontheffingen voor een bepaalde duur, terwijl bestaande ontheffingen wel voor een bepaalde tijdsduur waren verleend. De oude ontheffingen kunnen dan worden omgezet in ontheffingen voor onbepaalde tijd. Bij ambtshalve vervanging (d.w.z. zonder dat erom is verzocht) van een ontheffing zal het voornamelijk gaan om gevallen waarin de oude ontheffing in grote lijnen dezelfde rechten gaf als de nieuwe doet. Overeenkomstig artikel 4:8 van de Awb dient de houder van de ontheffing wel eerst gehoord te worden.