Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woensdrecht

Beleidsregels speelautomaten(hallen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoensdrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels speelautomaten(hallen)
CiteertitelBeleidsregels speelautomaten(hallen)
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp2014-105

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze beleidsregels zijn gebaseerd op de Verordening speelautomaten(hallen).

De verordening en de beleidsregels zijn op hun beurt gebaseerd op het Kansspelenbeleid van de gemeente Woensdrecht.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening speelautomaten(hallen)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-2015Nieuwe regelgeving

20-01-2015

Gemeenteblad 2015 - nr. 5 en Woensdrechtse Bode, 28-1-2015

Z14.05009

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels speelautomaten(hallen)

 

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

Artikel 1.1 Aanleiding

In de gemeente Woensdrecht is de Verordening speelautomaten(hallen) van kracht. Op basis van deze verordening en de Wet op de kansspelen heeft de burgemeester bevoegdheden tot zijn beschikking om speelautomaten en speelautomatenhallen te reguleren. In de voorliggende beleidsregel wordt vastgelegd op welke wijze de burgemeester deze bevoegdheden inzet.

De voorliggende beleidsregels hebben betrekking op speelautomatenhallen en speelautomaten die in dergelijke hallen worden opgesteld.

Artikel 1.2 Doel

Het doel van de voorliggende beleidsregel is vastleggen hoe de burgemeester omgaat met zijn bevoegdheden op basis van de Verordening speelautomaten(hallen) en de Wet op de kansspelen.

Artikel 1.3 Status van een beleidsregel

Een beleidsregel is een algemene regel waarin een bestuursorgaan vastlegt hoe hij gebruik maakt van een bevoegdheid. Het bestuursorgaan bindt zich daarmee aan een regel over hoe hij belangen afweegt, feiten vaststelt en bepaalde wettelijke voorschriften interpreteert.

Een beleidsregel is een hulpmiddel voor het bestuursorgaan bij de motivering van besluiten. Ter motivering kan worden volstaan met een verwijzing naar een gedragslijn, voor zover deze is neergelegd in een beleidsregel. 

Voor belanghebbenden is het een hulpmiddel om vooraf inzicht te krijgen in de wijze waarop het bestuursorgaan omgaat met zijn bevoegdheden. Daarmee wordt het handelen van het bestuursorgaan transparant en voorzienbaar en is het voor belanghebbenden mogelijk om hier op te anticiperen. Dit bevordert dat gelijke gevallen op gelijke wijze worden behandeld.

Beleidsregels zijn geen algemeen verbindende voorschriften. Dit betekent dat een bestuursorgaan in specifieke gevallen gemotiveerd kan/moet afwijken van een beleidsregel. Individuele gevallen zullen steeds opnieuw beoordeeld moeten worden.

Hoofdstuk 2 Indieningsvereisten

Artikel 2.1 Algemeen

In artikel 5 van de Verordening speelautomaten(hallen) is geregeld welke gegevens in ieder geval overlegd moeten worden bij een aanvraag voor een exploitatievergunning. Om te kunnen beoordelen of zich een weigeringsgrond voordoet, zoals die zijn vastgelegd in artikel 9 van de verordening, zijn echter aanvullende gegevens noodzakelijk.

Ook zijn gegevens noodzakelijk om een vergelijkende toets uit te voeren (zie artikel 7 van de verordening en hoofdstuk 4 van de voorliggende beleidsregels).

Artikel 2.2 Stukken die bij de aanvraag overlegd moeten worden

Bij een aanvraag voor een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal moeten, naast de gegevens die worden genoemd in artikel 5 van de Verordening speelautomaten(hallen), de volgende gegevens worden overlegd:

1. De personalia van de aanvrager en de beheerder(s) en/of de bedrijfsleider(s), voorzien van een kopie van een geldig identiteitsbewijs.

2. De gegevens van de rechtspersoon die de vergunning aanvraagt.

3. Bewijsstukken waarmee wordt aangetoond dat wordt voldaan aan artikel 30d, vierde lid, van de Wet op de kansspelen.

4. Een nauwkeurige omschrijving van het concept van de speelautomatenhal, in relatie tot artikel 4, vierde lid van de verordening.

5. Een plan waarin wordt beschreven welke maartregelen de aanvrager neemt ter preventie en bestrijding van gokverslaving en op welke wijze hij de gedrags- en reclamecode voor kansspelen naleeft.

6. Een plan waarin wordt beschreven welke maatregelen de aanvrager neemt ter bescherming van de openbare orde, veiligheid en het woon- en leefklimaat.

7. Een volledig ingevuld en ondertekend vragenformulier in het kader van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

Hoofdstuk 3 Aanvraag en beoordeling

Artikel 3.1 Algemeen

In het voorliggende hoofdstuk wordt de procedure bepaald die wordt gevolgd bij de behandeling en beoordeling van aanvragen voor een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal.

Artikel 3.2 Aanvraagprocedure

De aanvraagprocedure vangt aan op het moment dat aanvragen ingediend kunnen worden. Hij eindigt op het moment dat aanvragen buiten behandeling gesteld worden of gereed zijn voor beoordeling. De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen:

Stap 1:  Openbare bekendmaking en aanvraagtermijn

Stap 2:  Toetsing volledigheid

Artikel 3.2.1 Stap 1: Openbare bekendmaking en aanvraagtermijn

Door middel van een openbare bekendmaking wordt de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen aangekondigd. Dit gebeurd binnen 4 weken nadat:

- de Verordening speelautomaten(hallen) in werking treedt; of

- nadat een exploitatievergunning wordt opgezegd of definitief is ingetrokken; of

- een aanvraagprocedure niet heeft geleid tot verlening van een definitieve exploitatievergunning.

In de bekendmaking wordt vermeld dat aanvragers een termijn van 6 weken hebben om een aanvraag in te dienen. Een aanvraag die niet binnen deze termijn is ontvangen wordt door de burgemeester buiten behandeling gesteld. Een dergelijk besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep.

Artikel 3.2.2 Stap 2: Toetsing en volledigheid

Aanvragen die zijn ingediend binnen de gestelde termijn worden getoetst op volledigheid; hij moet voldoen aan de indieningsvereisten die in de verordening en in hoofdstuk 2 van de voorliggende beleidsregels zijn benoemd.

Bij een onvolledige aanvraag krijgt de aanvrager een termijn van twee weken om zijn aanvraag aan te vullen. Indien de vereiste gegevens niet of niet tijdig worden verstrekt, wordt de aanvraag door de burgemeester buiten behandeling gesteld. Een dergelijk besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep.

Na de verstrijking van de aanvullingstermijn is het niet meer mogelijk om aanvullende gegevens in te dienen.

Artikel 3.3 Beoordelingsprocedure

De beoordelingsprocedure vangt aan op het moment dat een aanvraag volledig is. De procedure eindigt op het moment dat een aanvraag wordt geweigerd omdat zich een weigeringsgrond voordoet, of een aanvraag in aanmerking komt voor een vergelijkende toets omdat zich geen weigeringsgrond voordoet. De beoordelingsprocedure bestaat uit twee stappen:

Stap 1:  Toetsing aan weigeringsgronden

Stap 2:  Weigering vergunning of doorgeleiding naar vergelijkende toets

Artikel 3.3.1 Stap 1: Toetsing aan weigeringsgronden

In artikel 9 van de Verordening speelautomaten(hallen) zijn de weigeringsgronden voor exploitatievergunningen opgenomen. Elke aanvraag wordt getoetst aan deze weigeringsgronden.

In deze fase wordt nog niet toegekomen aan een beoordeling op basis van de Wet BIBOB. Een BIBOB-toets neemt over het algemeen aanzienlijk meer tijd in beslag dan een toetsing aan de weigeringsgronden op basis van de Verordening speelautomaten(hallen). Om te voorkomen dat de doorlooptijd van het proces voor het grootste deel wordt bepaald door de BIBOB-toets, wordt deze pas aan het einde van het vergunning proces uitgevoerd. Hij wordt pas uitgevoerd nadat een aanvraag in aanmerking komt voor een vergunning.

Artikel 3.3.2 Stap 2: Weigering/ verlening vergunning of vergelijkende toets

De voorgaande stap kan leiden tot één van de volgende drie vervolg stappen:

1. Indien wordt geconstateerd dat zich een weigeringsgrond voordoet, wordt de aanvraag geweigerd. Een dergelijk besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep.

2. Indien wordt geconstateerd dat zich geen weigeringsgrond voordoet en er slechts één aanvraag potentieel in aanmerking komt voor een vergunning, wordt geen vergelijkende toets uitgevoerd. Dat houdt in dat de stappen in hoofdstuk 4 wordt overgeslagen.

3. Indien wordt geconstateerd dat zich geen weigeringsgrond voordoet en er twee of meer aanvragen potentieel in aanmerking komen voor een vergunning, wordt een vergelijkende toets uitgevoerd.

Hoofdstuk 4 Vergelijkende toets

Artikel 4.1 Algemeen

Artikel 7 van de Verordening speelautomaten(hallen) regelt het volgende:

“Indien meerdere gelijkwaardige aanvragen voor een vergunning worden ingediend, wordt door de burgemeester een vergelijkende toets uitgevoerd op basis van de volgende criteria:

a. concept van de speelautomatenhal in relatie tot artikel 4, vierde lid;

b. effecten op openbare orde, veilheid en woon- en leefklimaat;

c. bijdrage aan de preventie en bestrijding van gokverslaving.”

In het voorliggende hoofdstuk worden deze criteria nader uitgewerkt en wordt vastgelegd hoe de vergelijkende toets wordt uitgevoerd.

Artikel 4.2 Vergelijkingsprocedure

Indien wordt geconstateerd dat zich geen weigeringsgrond voordoet en er twee of meer aanvragen potentieel in aanmerking komen voor een vergunning, wordt de vergelijkende toets uitgevoerd. De vergelijkende toets bestaat uit de volgende drie stappen:

Stap 1:  Aanwijzen onafhankelijk adviseur

Stap 2:  Uitvoering vergelijkende toets

Stap 3:  Rapportage en advies aan burgemeester

Artikel 4.2.1 Stap 1: Aanwijzen onafhankelijk adviseur

De vergelijkende toets wordt begeleid door een onafhankelijk adviseur. Deze is belast met de bewaking van het proces dat is vastgelegd in de voorliggende beleidsregel. Verder ziet de onafhankelijk adviseur toe op een zorgvuldig, goed beargumenteerd advies aan de burgemeester.

De onafhankelijk adviseur wordt geadviseerd door een aantal specialisten die ieder advies uitbrengen over de beoordelingsaspecten die hun vakgebied raken. (zie onderstaande tabel)

Concept speelautomatenhal

Beleidsmedewerker Recreatie en Toerisme

Openbare orde, veiligheid, woon- en leefomgeving

Beleidsmedewerker OOV + de wijkagenten van de kernen waarvoor vergunning wordt gevraagd

Preventie gokverslaving

Beleidsmedewerker Volksgezondheid + een adviseur van Novadic Kentron

 

Artikel 4.2.2 Stap 2: Uitvoering vergelijkende toets

De vergelijkende toets wordt uitgevoerd op basis van de beoordelingscriteria die als bijlage zijn opgenomen bij de voorliggende beleidsregels. Per criterium worden punten toegekend, tot het maximaal aantal punten dat per criterium staat vermeld. Het aantal punten per beoordelingscriterium wordt bepaald door:

- toetsing van de aanvragen aan de beoordelingscriteria;

- vergelijking tussen de verschillende aanvragen.

Het is van groot belang dat wordt gemotiveerd waarom een bepaald aantal punten wordt toegekend. Hetzelfde geldt voor de vergelijking tussen de aanvragen. Gemotiveerd moet worden waarom de ene aanvraag meer of minder punten krijgt dan de andere, of waarom ze hetzelfde aantal punten krijgen.

In het geval dat (op onderdelen) onduidelijk is wat precies door de aanvrager wordt bedoeld/beoogd, kunnen de adviseurs hierover vragen stellen aan de aanvrager. Vragen aan een aanvrager worden niet aan anderen bekend gemaakt tijdens het beoordelingsproces. Een verduidelijking heeft niet tot gevolg dat de aanvraag inhoudelijk wijzigt en de aanvrager kan zijn aanvraag slechts op de gevraagde onderdelen toelichten.

De beoogde winnaar is de aanvrager met de hoogste totaalscore: de som van de toegekende punten per beoordelingscriterium. Indien twee of meer aanvragers dezelfde hoogste totaalscore hebben, wint de aanvrager die het hoogste scoort op de beoordelingscriteria met betrekking tot het concept van de speelautomatenhal.

Artikel 4.2.3 Stap 3: Rapportage en advies aan burgemeester

Van de eindbeoordeling wordt een concept beoordelingsrapportage opgesteld met daarin de puntentoekenning per aanvraag, inclusief een uitgebreide motivering van de puntenverdeling. De onafhankelijk adviseur adviseert de burgemeester over de resultaten van zijn beoordeling en doet daarbij aanbevelingen over de vervolgstappen.

Hoofdstuk 5 Afronding proces

Artikel 5.1 Algemeen

In het voorliggende hoofdstuk wordt de procedure bepaald die wordt gevolgd indien een aanvraag potentieel in aanmerking komt voor een vergunning. Hiervan is sprake indien:

- wordt geconstateerd dat zich geen weigeringsgrond voordoet en er slechts één aanvraag potentieel in aanmerking komt voor een vergunning; of

- een aanvrager de hoogste score heeft behaald in de vergelijkende toets.

Artikel 5.2 Uitvoering BIBOB-toets

Indien een aanvrager potentieel in aanmerking komt voor een vergunning wordt hij onderworpen aan een BIBOB-toets. Indien de aanvraag op grond van de BIBOB-toets wordt geweigerd, wordt de aanvrager die als tweede in de vergelijkende toets is geëindigd onderworpen aan een BIBOB-toets.

Artikel 5.3 Verlening en weigering vergunningen

Indien de BIBOB-toets er niet toe leidt dat de aanvraag wordt geweigerd, wordt de vergunning verleend. Indien een vergunning wordt verleend worden alle andere aanvragen die in behandeling zijn geweigerd. Dergelijke besluiten zijn vatbaar voor bezwaar en beroep.

Artikel 5.4 Nieuwe openstelling voor aanvragen

Indien er geen aanvragers zijn die in aanmerking komen voor een vergunning wordt de mogelijkheid tot het indienen van nieuwe aanvragen opengesteld conform paragraaf 3.2.1 van de voorliggende beleidsregels.

Artikel 5.5 Slotbepalingen

Deze beleidsregels treden in werking op het moment waarop de Verordening speelautomaten(hallen) gemeente Woensdrecht in werking treedt.

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Woensdrecht op  20 januari 2015.

De burgemeester,

Puntentoekenning 1  

Bij deze beleidsregels hoort de puntentoekenning (pdf, 81 kB).