Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Sint-Michielsgestel |
Citeertitel | Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Sint-Michielsgestel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | geen |
Deze regeling vervangt de regeling 'Verordening procedure overleg huisvesting'
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-1997 | Nieuwe regeling | 18-12-1997 De Brug, 24-12-1997 | Index, 13.009 |
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 december 1997;
gelet op de bepalingen over het op overeenstemming gericht overleg in de Wet op het basisonderwijs, de Interimwet op het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;
gezien het advies van de Commissie voor Burgerzaken van 3 december 1997;
gezien het verslag van het gevoerde overleg met de vertegenwoordigers van de schoolbesturen van 5 november 1997;
overwegende dat het noodzakelijk is een regeling vast te stellen voor het overleg tussen de gemeente en de schoolbesturen over het lokaal onderwijsbeleid;
"Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid gemeente Sint-Michielsgestel"
In deze verordening wordt verstaan onder:
het bevoegd gezag van een volgens de Wet op het basisonderwijs, de Interimwet op het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde openbare of bijzondere school voor basisonderwijs, voor (voortgezet) speciaal onderwijs en voor voortgezet onderwijs, die gelegen is op het grondgebied van de gemeente;
Paragraaf 2.2 Voorbereiding overleg
Burgemeester en wethouders kunnen een voorbereidend overleg tussen vertegenwoordigers van de schoolbesturen en burgemeester en wethouders instellen dat voorafgaat aan het overleg in het overlegorgaan. Dit voorbereidend overleg wordt afgerond met een inventarisatie van de onderwerpen waarover al dan niet overeenstemming is bereikt. Per onderwerp wordt aangegeven of het gaat om een onderwerp als bedoeld in artikel 2, tweede lid onder a.
Paragraaf 2.3 Uitvoering overleg
Artikel 9 Advies Onderwijsraad
Indien een of meer schoolbesturen of burgemeester en wethouders een advies wensen over een onderwerp waarop het op overeenstemming gericht overleg van toepassing is, maken ze dit uiterlijk kenbaar in het overleg waarin het onderwerp in finale zin aan de orde is. Dit gebeurt aan de hand van een schriftelijk gemotiveerde omschrijving van het onderwerp waarover het advies wordt verwacht. Hierbij wordt tevens het verband aangegeven tussen het onderwerp en de vrijheid van richting en de vrijheid van inrichting van het onderwijs.
De wettelijke termijn voor het uitbrengen van het advies wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de Onderwijsraad burgemeester en wethouders uitnodigt het verzoek voor het uitbrengen van het advies aan te vullen met de gegevens die hij nodig heeft voor een goede vervulling van zijn taak, tot de dag waarop het verzoek is aangevuld.
Burgemeester en wethouders zenden zo spoedig mogelijk een afschrift van het uitgebrachte advies toe aan alle schoolbesturen. Indien het geheel of gedeeltelijk opvolgen van het advies zou leiden tot een of meer inhoudelijke bijstellingen van het voorstel over een onderwerp waarover advies is gevraagd, worden de schoolbesturen bij de toezending van het afschrift van het advies uitgenodigd voor nader overleg.
In alle andere gevallen beoordelen burgemeester en wethouders of nader overleg over het advies wenselijk is. Zij geven dit aan bij de toezending van het afschrift van het advies.
Artikel 10 Verslaglegging; informeren raad
Het overlegorgaan stelt het verslag vast. In afwijking hiervan kunnen burgemeester en wethouders spoedheidshalve het verslag ter commentaar toezenden aan de schoolbesturen. Binnen 10 dagen na de dag waarop het conceptverslag is toegezonden, maken de schoolbesturen die deel hebben genomen aan het overleg schriftelijk hun opmerkingen over het concept van het verslag kenbaar. Burgemeester en wethouders stellen het verslag vast met inachtneming van de opmerkingen.
Burgemeester en wethouders brengen het verslag gelijktijdig met het voorstel over het onderwerp ter kennis van de raad. Voorzover burgemeester en wethouders afwijken van de tijdens het overleg naar voren gebrachte zienswijzen, wordt dit gemeld in het voorstel aan de raad. Daarbij geven zij de redenen aan van het niet of niet geheel overnemen van deze zienswijzen.
Indien uit het oordeel van de betrokken raadscommissie over het voorgenomen voorstel aan de raad over een onderwerp blijkt dat de meerderheid van de raadscommissie of een deel van de raadscommissie dat volgens burgemeester en wethouders geacht wordt een meerderheid in de raad te vertegenwoordigen, van oordeel is dat het voorstel inhoudelijk bijstelling behoeft, dan kan een heropening van het overleg plaatsvinden. Burgemeester en wethouders beslissen daarover. Zij heropenen het overleg in ieder geval indien de inhoudelijke bijstelling betrekking heeft op een onderwerp als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, waarover overeenstemming in het overlegorgaan was bereikt.
Indien burgemeester en wethouders het overleg heropenen, dan roepen zij het overlegorgaan zo spoedig mogelijk bijeen, doch uiterlijk vóór het moment waarop de raad een definitief besluit neemt over het onderwerp. In dit overleg hebben de vertegenwoordigers de gelegenheid om hun zienswijze te geven op het oordeel van de raadscommissie. Burgemeester en wethouders informeren de raad over het resultaat van dit overleg in de vorm van een aanvulling op het verslag als bedoeld in artikel 10. De raad betrekt de in dit aanvullend verslag neergelegde zienswijzen bij zijn definitieve besluitvorming over het onderwerp.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 18 december 1997.
Bij besluit van 26 september 1996 heeft uw raad de 'Verordening procedure overleg huisvesting onderwijs gemeente Sint-Michielsgestel' vastgesteld.
Door de decentralisatie van ook andere rijkstaken op het terrein van het onderwijs aan gemeenten neemt op lokaal niveau het belang toe van een goed en gestructureerd overleg tussen gemeente en schoolbesturen. Met het oog hierop heeft de wetgever in de wetgeving inzake de decentralisatie van de onderwijshuisvesting, de schoolbegeleiding, het onderwijsachterstandenbeleid en het onderwijs in allochtone levende talen, bepaald dat de gemeenteraad bij verordening een procedure dient vast te stellen voor het zogenaamde op overeenstemming gericht overleg tussen gemeente en schoolbestuur.
Om te voorkomen dat gemeenten per onderwerp een verordening moeten vaststellen, is door de VNG een model-verordening opgesteld die toepasbaar is op alle onderwerpen van het lokaal onderwijsbeleid waarvoor de wetgeving nu of in de toekomst het voeren van op overeenstemming gericht overleg voorschrijft. Tevens kan dit model worden toegepast op die onderdelen van het lokaal onderwijsbeleid waarvoor de wettelijke verplichting van op overeenstemming gericht overleg niet is voorgeschreven.
De modelverordening overleg lokaal onderwijsbeleid is totstandgekomen in goed overleg tussen de VNG en de besturenorganisaties in het primair en voortgezet onderwijs.
In het op 5 november 1997 gehouden 'bestuurlijk overleg' is de modelverordening onderwerp van gesprek geweest. Daarbij is met instemming gereageerd op het voorliggende concept en is overeenstemming bereikt over het aan uw raad ter vaststelling aanbieden van dit concept.
Bij de vaststelling van de 'verbrede' overlegverordening dient de verordening voor het huisvestingsoverleg van 26 september 1996 te worden ingetrokken.Dit is in het inwerkingtredingsartikel 13, lid 2, als zodanig opgenomen.