Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Verordening Cliëntenparticipatie WWB

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie WWB
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie WWB
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 8, lid 1.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-02-200501-04-2011nieuwe regeling

20-12-2004

Gemeenteblad 2005, nr.6

KB05000862.def

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie WWB

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van deze gemeente in zijn vergadering van 20 december 2004 heeft vastgesteld de navolgende:

Verordening Cliëntenparticipatie WWB

Artikel 1. Begripsbepalingen.

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet : de Wet werk en bijstand (WWB);

  • b.

    de dienst WZI : de dienst Werk, Zorg en Inkomen van de gemeente Eindhoven;

  • c.

    de directeur : de directeur van de dienst WZI;

  • d.

    cliënten : personen met een algemene bijstand, periodiek bijzondere bijstand en/of een arbeidsvoorziening ingevolge de WWB, personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK);

  • e.

    het college : het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Opdracht.

De gemeente Eindhoven heeft een Cliëntenraad om cliënten van de dienst Werk, Zorg en Inkomen of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de uitvoering van de wet, en de kwaliteit van de dienstverlening van de dienst Werk, Zorg en Inkomen te verhogen.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden Cliëntenraad.

  • 1.

    De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de directeur van de dienst WZI en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop regelgeving van de Rijksoverheid wordt uitgevoerd.

  • 2.

    De Cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 4. Samenstelling van de Cliëntenraad.

  • 1.

    De Cliëntenraad heeft een voorzitter en tenminste acht en ten hoogste twaalf leden.

  • 2.

    De Cliëntenraad bestaat uit cliënten van de dienst WZI.

  • 3.

    Leden van een openbaar bestuur kunnen geen lid zijn van de Cliëntenraad.

  • 4.

    De Cliëntenraad streeft naar een samenstelling die een zo representatief mogelijke afspiegeling is van de cliënten van de dienst WZI.

  • 5.

    Cliëntenraadsleden worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar volgens een door het college vastgestelde procedure.

  • 6.

    Het lid van de raad, dat niet langer cliënt is van de dienst WZI, houdt op lid van de raad te zijn vanaf het moment waarop in de vacature is voorzien.

  • 7.

    Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden kan de Cliëntenraad het vertrouwen opzeggen. Indien overleg tussen de voorzitter, de directeur en het desbetreffende lid onvoldoende resultaat heeft, kan de voorzitter het college verzoeken het Cliëntenraadslid uit de functie te ontslaan.

Artikel 5. De voorzitter.
  • 1.

    De vergaderingen van de Cliëntenraad worden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter, die geen lid is van de Cliëntenraad. De voorzitter heeft stemrecht.

  • 2.

    De voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar benoemd door het college, op voordracht van de Cliëntenraad en na een daartoe strekkend advies van de directeur van de dienst WZI. De voorzitter kan één keer worden herbenoemd.

  • 3.

    De voorzitter kan geen cliënt zijn van de dienst WZI, noch lid zijn een openbaar bestuur, noch werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • 4.

    De voorzitter vertegenwoordigt de Cliëntenraad naar buiten.

  • 5.

    De leden van de Cliëntenraad wijzen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 6. Het secretariaat.
  • 1.

    Een medewerker van de dienst WZI voorziet in het secretariaat van de Cliëntenraad.

  • 2.

    Het secretariaat verricht werkzaamheden die verband houden met het voorbereiden en het verslagleggen van de vergaderingen van de Cliëntenraad en het agendaoverleg met de directeur.

  • 3.

    het secretariaat beheert de kredieten.

  • 4.

    Het secretariaat geeft desgevraagd ondersteuning aan de voorzitter en leden van de Cliëntenraad ten aanzien van hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad.

Artikel 7. De overlegvormen.
  • 1.

    De Cliëntenraad heeft eenmaal per twee maanden een openbare overlegvergadering of zoveel vaker als de voorzitter dan wel de leden van de Cliëntenraad dit nodig achten.

  • 2.

    De directeur of zijn vertegenwoordiger woont als regel de openbare overlegvergaderingen bij en kan toelichting geven.

  • 3.

    De directeur en de Cliëntenraad hebben de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een van de agendapunten van de overlegvergadering.

  • 4.

    De Cliëntenraad neemt geen besluiten als niet tenminste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 5.

    De Cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een (deels) besloten overlegvergadering.

  • 6.

    Voorafgaande aan een openbare overlegvergadering heeft de Cliëntenraad een besloten vergadering zonder de directeur.

  • 7.

    De Cliëntenraad kan derden uitnodigen in verband met een van de agenda­punten van de besloten vergadering.

  • 8.

    Voorafgaand aan een openbare vergadering vindt een agendaoverleg plaats.

Artikel 8. De vergoedingen.
  • 1.

    De leden van de Cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding die jaarlijks niet meer bedraagt dan het maximale bedrag genoemd in artikel 7, onderdeel h van de Regeling WWB.

  • 2.

    De voorzitter ontvangt vacatiegeld voor het leiden van zowel het agendaoverleg als de openbare vergaderingen. Daarnaast ontvangt de voorzitter een onkostenvergoeding in verband met het bijwonen van het agendaoverleg, de besloten en de openbare vergaderingen.

Artikel 9. De faciliteiten.
  • 1.

    De dienst WZI stelt een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de Cliëntenraad.

  • 2.

    De dienst WZI stelt daarnaast vergaderaccommodatie beschikbaar voor de ver­gaderingen alsmede kantoorruimte voor de overige werkzaamheden van de Cliëntenraad en het secretariaat.

Artikel 10. Informatieverstrekking.
  • 1.

    De dienst WZI draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting Cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de Cliëntenraad behoren.

  • 2.

    De dienst WZI betrekt, waar mogelijk, de Cliëntenraad bij het ontwikkelen en aanpassen van de informatievoorziening door de dienst aan cliënten.

Artikel 11. Verslaglegging.
  • 1.

    De Cliëntenraad stelt voorafgaande aan het kalenderjaar een plan op waaruit blijkt op welke speerpunten van beleid de Cliëntenraad zich in het komende jaar in het bijzonder wil richten.

  • 2.

    De Cliëntenraad brengt jaarlijks, vóór 1 april, verslag uit aan het college over zijn activiteiten en bevindingen in het voorafgaande jaar. Daarnaast wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget als bedoeld in artikel 9, eerste lid.

Artikel 12. Slotbepalingen.
  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de directeur en de Cliëntenraad.

  • 2.

    De Cliëntenraad stelt ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast waarin in ieder geval wordt geregeld: het vergaderschema, de vervanging van de leden, de deelname aan scholing en andere activiteiten, de onkostenvergoeding en de wijze waarop de Cliëntenraadsleden worden be­noemd.

Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding.
  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening Cliëntenparticipatie WWB".

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005.

  • 3.

    Op het moment dat deze verordening in werking treedt, wordt de "Verordening op de Cliëntenraad voor de dienst Werk, Zorg en Inkomen van de gemeente Eindhoven" (Gemeenteblad 2002, nr. 37) ingetrokken.

  • 4.

    De leden en voorzitter van de huidige Cliëntenraad blijven in functie tot het moment waarop hun benoemingsperiode is beëindigd.

     

Eindhoven, 27 januari 2005.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

A. Sakkers, burgemeester.

C. Langerwerf, secretaris.

Uitgegeven, 2 februari 2005.

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,

ir. C.A.J.M. Langerwerf.

KB05000862.def