Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel aanvullende compensatie eigen bijdrage kosten kinderopvang 2015 gemeente Groesbeek |
Citeertitel | Beleidsregel aanvullende compensatie eigen bijdrage kosten kinderopvang 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | aanvullende compensatie eigen bijdrage kosten kinderopvang |
Geen
artikel 1.13 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (wko)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuw beleid | 16-09-2014 Groesbeeks Weekblad van 16 december 2014 en De Rozet van 23 december 2014 | Onbekend |
Deze beleidsregel betreft de uitkering van de aanvullende compensatie van de eigen bijdrage kosten kinderopvang voor doelgroepouders. De aanvullende compensatie van de eigen bijdrage voor de kosten van kinderopvang betreft een extra toelage bovenop de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, die vanuit het Participatiebudget wordt vergoed.
Met de aanvullende compensatie van de eigen bijdrage kosten kinderopvang wordt beoogd om voor (alleenstaande) ouders met een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW/Z en Anw-uitkering die een re-integratie traject volgen, of ouders die staan ingeschreven bij een school of instelling, de kosten van kinderopvang te vergoeden zolang zij een minimuminkomen hebben.
Deze beleidsregel heeft een wettelijke grond in artikel 1.13 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (wko).
Vanaf 1 januari 2013 is het college bevoegd beleid te maken voor het verstrekken van een compensatie in de eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang. In verband met de aanstaande herindeling is voor de drie gemeenten het beleid opnieuw bekeken en moet dit opnieuw vastgesteld worden. Het beleid was reeds eenduidig (formeel en in de uitvoering) en is slechts geactualiseerd.
De beleidsregel is in concept opgesteld in overleg met klantmanagers en de coördinator van het cluster. De beleidsregel is niet ter inzage gelegd, omdat de beleidsregel een voortzetting van de compensatie betreft, die voor 1 januari 2015 ook al werd uitgevoerd door de gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek en geen wijzigingen betreft.
De concept-beleidsregel is ter advisering voorgelegd aan de cliëntenraad Werk en Inkomen gemeente Groesbeek (tevens vertegenwoordigd door een lid uit de gemeente Ubbergen). De cliëntenraad heeft geen opmerkingen.
Deze regeling heeft als doel te voorzien in een aanvullende compensatie in de eigen bijdrage van de kosten van kinderopvang voor doelgroepouders.
Een ouder heeft in beginsel aanspraak op een compensatie, indien de ouder Kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst toegekend heeft gekregen en de ouder in dat jaar:
De ingangsdatum voor de compensatie is gelijk aan de ingangsdatum die door de Belastingdienst wordt gehanteerd voor het verstrekken van Kinderopvangtoeslag.
Artikel 6 Omvang van de kinderopvang
Het aantal uren kinderopvang dat voor compensatie in aanmerking komt, is gelijk aan het aantal uren waarvoor de ouder Kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst toegekend heeft gekregen.
De hoogte van de compensatie is gelijk aan de eigen bijdrage voor de kosten van kinderopvang zodanig dat het totaal van de kinderopvangtoeslag en de tegemoetkoming niet meer bedraagt dan de kosten van kinderopvang.
De uitbetaling van de compensatie geschiedt bij voorkeur door rechtstreekse uitbetaling aan de kinderopvangorganisatie na inlevering van de nota.
Het betreft een aanvullende compensatie voor kinderopvang. De kosten van Peuterspeelzaal vallen hier ook onder indien men de kinderopvangtoeslag van de belastingdienst hiervoor ontvangt. Let op voor de kosten van peuterspeelzaal op grond van medische indicatie kan het zijn dat de ouder een hele lage eigen bijdrage heeft. Indien kinderopvangtoeslag wordt ontvangen is een vergoeding op grond van deze beleidsregel mogelijk. Wordt deze niet ontvangen, dan kan ook op grond van deze beleidsregel geen vergoeding verstrekt worden. Overweeg dan of bijzondere bijstand een uitkomst biedt.
In dit artikel is omschreven wanneer iemand in aanmerking komt voor de tegemoetkoming. Valt belanghebbende niet onder een van de genoemde doelgroepen dan is compensatie niet mogelijk.
Bij de bepaling van de hoogte van de tegemoetkoming wordt rekening gehouden met de draagkracht. De regels hieromtrent zijn gelijk aan die van de bijzondere bijstand.
Het betreft hier dus de kosten die gemaakt worden door de ouder minus de compensatie van de belastingdienst in de vorm van de kinderopvangtoeslag.