Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit Jeugdhulp Gemeente Zwolle 2015 |
Citeertitel | Besluit Jeugdhulp Gemeente Zwolle 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Wat zijn de regel t.a.v. Jeugdhulp 2015 ?
Verordening Jeugdhulp gemeente Zwolle 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-02-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad 04-02-2015 | cb 2014-12.16 |
Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen met betrekking tot een individuele voorziening in natura en persoonsgebonden budget (pgb)
Alle begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, het Uitvoeringsbesluit Jeugdhulp behorende bij de Jeugdwet, het Beleidsplan Jeugdhulp 2015 – 2016 gemeente Zwolle, de Verordening Jeugdhulp gemeente Zwolle 2015 en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
HOOFDSTUK 2 ALGEMENE BEPALINGEN MET BETREKKING TOT EEN INDIVIDUELE VOORZIENING IN NATURA EN PERSOONSGEBONDEN BUDGET (PGB)
Artikel 2 Gecontracteerde aanbieders
Indien het college meerdere aanbieders heeft gecontracteerd voor het leveren van een bepaalde individuele voorziening in natura wordt de jeugdige of zijn ouders de mogelijkheid geboden om uit deze aanbieders een keuze te maken. Alleen het gemeentelijk aanbod van jeugdvoorzieningen als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening wordt door de gemeente vergoed.
Artikel 3 Financiële uitvoering
1.Indien er door de inwoner wordt gekozen voor een pgb, aan de hand van de regels die zijn vastgelegd in de “Verordening Jeugdhulp Gemeente Zwolle 2015” en dit besluit Jeugdhulp verder op in hoofdstuk 3, zal de Sociale Verzekeringsbank (SVB) de financiële uitvoering van het pgb op zich nemen.
Artikel 6 Gewijzigde omstandigheden tijdens de gebruiksduur
1.Indien de gebruiksduur van de individuele voorziening waarvoor een persoonsgebonden budget is verstrekt, nog niet is verstreken, kan een - aanvullend - persoonsgebonden budget worden verstrekt in de volgende situaties:
Artikel 8 Spoedeisende gevallen
1.Er is tenminste sprake van een spoedeisende casus in geval van risico’s voor de veiligheid als gevolg van huiselijk geweld. Als de generalist constateert dat er sprake is van een spoedeisende casus wordt er een tijdelijke individuele voorziening in natura beschikt voor de duur van het onderzoek en in afwachting van de eventuele beschikking op de eventuele reguliere aanvraag.
HOOFDSTUK 4 BEKWAAMHEID AANVRAGER EN VERANTWOORDING PGB
Artikel 10 Bekwaamheid van de aanvrager
De inzet van een pgb vereist in ieder geval inzicht en verantwoordelijkheid op meerdere gebieden. Overwegende bezwaren zijn er als er een vermoeden is dat de belanghebbende als budgethouder problemen zal hebben met het omgaan met een pgb. De situaties waarbij het risico groot is dat het pgb niet besteed wordt aan het daarvoor bestemde doel zijn:
Bovenstaande opsomming is niet limitatief. Er kunnen andere situaties denkbaar zijn waarin het verstrekken van een pgb niet gewenst is. In deze situaties kan een pgb worden geweigerd. Om een pgb af te wijzen op overwegende bezwaren, moet er enige feitelijke onderbouwing zijn op grond waarvan afgewezen kan worden. Dit kan een medische onderbouwing zijn, maar ook het aantonen van schulden of eerder misbruik. De onderbouwing wordt in de beschikking vermeld. Tot slot kan het college een pgb weigeren:
HOOFDSTUK 5 WIJZIGINGEN DOORGEVEN
Artikel 12 Wijzigingen doorgeven
Onverminderd artikel 13 van de Verordening doen een jongere of zijn ouders op verzoek of onverwijld uit eigen beweging binnen één (1) week aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening. In specifieke situaties, waarin redelijkerwijs duidelijk is dat de informatie of medewerking niet binnen één week is te leveren, kan een afwijkende termijn gesteld worden.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BESLUIT JEUGDHULP GEMEENTE ZWOLLE 2015
Naast een Verordening Jeugdhulp gemeente Zwolle 2015 is er ook een Zwols Besluit Jeugdhulp 2015.
In dit besluit zijn alle bedragen bij elkaar gebracht die op basis van de verordening moeten worden vastgesteld. Daarnaast zijn regels gegeven waarvoor de verordening een delegatiebepaling voor het college bevat over vorm of inhoud van de voorziening.
In dit besluit worden nadere regels gesteld over bepalingen met betrekking tot een individuele voorziening in natura en pgb, het vaststellen van de hoogte van een pgb, de bekwaamheid van de aanvrager en verantwoording pgb. Daarnaast is een artikel over wijzigingen doorgeven opgenomen. Aan het einde van het besluit komen de inwerkingtreding en citeertitel aan bod.
HOOFDSTUK 2 ALGEMENE BEPALINGEN MET BETREKKING TOT EEN INDIVIDUELE VOORZIENING IN NATURA EN PERSOONSGEBONDEN BUDGET (PGB)
Artikel 2. Gecontracteerde aanbieders
In dit artikel wordt gesteld dat cliënten keuzevrijheid hebben wanneer het college meerdere aanbieders heeft gecontracteerd voor het leveren van een individuele voorziening in natura. Wanneer aan de voorwaarden voor toekenning van een pgb is voldaan kan de cliënt met een pgb naar een andere aanbieder.
Artikel 3. Financiële uitvoering
Dit artikel regelt dat het de SVB een aantal wettelijke vereisten vanuit de Jeugdwet uitvoert.
Artikel 4. Beëindiging pgb en individuele voorziening in natura
Dit artikel bepaald in welke situaties een pgb of voorziening in natura tijdens de toekenningsperiode beëindigd wordt.
Artikel 5. Bestedingsmogelijkheden pgb
Dit artikel geeft aan welke mogelijkheden er zijn voor de besteding van een pgb naast de kosten van directe hulpverlening. De gemeente Zwolle heeft een Vergoedingenlijst Persoonsgebonden budget opgesteld die per 1 januari 2015 wordt gehanteerd. Deze lijst bestaat uit een overzicht met onderwerpen waarbij staat of, en zo ja onder welke voorwaarden, die vanuit het pgb vergoed kunnen worden. Deze lijst is geen limitatieve opsomming; komt een onderwerp niet op de lijst voor, dan betekent dit niet dat het wel of niet uit het pgb gefinancierd mag worden. Er is over het onderwerp alleen nog geen uitspraak gedaan. Wanneer een onderwerp niet op de lijst staat en een budgethouder dit wel wil inkopen met het pgb dan kan de budgethouder vooraf contact opnemen met de gemeente Zwolle.
Artikel 6. Gewijzigde omstandigheden tijdens de gebruiksduur
In dit artikel wordt geregeld dat aanvullend pgb kan worden verstrekt als er sprake is van gewijzigde omstandigheden.
De gemeente Zwolle laat de bepaling wat “gebruikelijke hulp” is over aan de generalist en hanteert niet een van tevoren vastgelegd aantal uren. Door de bepaling over te laten aan de generalist wordt optimaal maatwerk geleverd. Om generalisten een handvat te geven wordt het “Protocol gebruikelijke zorg” dat nu geldt binnen de AWBZ door de generalist als richtlijn gehanteerd. Dit protocol wordt als een soort ‘kontzaknotitie’ meegegeven maar geldt zeker niet als strak keurslijf.
In het persoonlijk plan van het gezin kan de wens uitgesproken worden om het sociale netwerk of mantelzorgers in te willen zetten. De gemeente Zwolle is van mening dat de beloning van het sociale netwerk in elk geval beperkt moet blijven tot die gevallen waarin het de gebruikelijke hulp overstijgt en dit aantoonbaar tot betere en effectievere ondersteuning leidt en aantoonbaar doelmatiger is dan zorg in natura.
De afweging om al dan niet over te gaan tot betaling van de informele hulp vindt plaats tijdens de onderzoeksfase en het gesprek met de potentiële budgethouder. Per situatie is maatwerk geboden. Om duidelijkheid te creëren voor aanvragers en generalisten houdt de gemeente Zwolle rekening met de volgende omstandigheden:
Is er sprake van verlies aan inkomsten? Dit is het geval wanneer de informele hulp behoort tot de beroepsbevolking en door de geboden hulp minder kan deelnemen aan het arbeidsproces. Er is geen sprake van inkomstenverlies wanneer de informele hulp een uitkering ontvangt. De gemeente Zwolle is van mening dat doorgaans het verlenen van een aantal uren onbetaalde mantelzorg per week niet ten koste gaat van een betaalde baan (zie Gebruikelijke hulp);
HOOFDSTUK 3 HOOGTE EN TARIEVEN JEUGDHULP
Artikel 9. Hoogte en Tarieven jeugdhulp
De gemeente Zwolle brengt differentiatie aan in de hoogte van het pgb, alsmede voor verschillende typen hulpverleners in de domeinen van hulpverlening. De gemeente Zwolle maakt in dit verband onderscheid tussen hulpverleners die werken volgens de kwaliteitsstandaarden en op de sector van toepassing zijnde CAO en hulpverleners die dat niet doen (zoals werkstudenten en zzp’ers zonder diploma’s) en ondersteuners vanuit het sociale netwerk.
Voor bestaande budgethouders verandert er in 2015 niets. Tot het moment waarop de bestaande indicatie afloopt (uiterlijk 31 december 2015) houden zij het pgb wat zij hebben.
Voor nieuwe budgethouders en budgethouders waarvan de indicatietermijn eindigt is de volgende tariefdifferentiatie van toepassing:
De motivatie hiervoor is dat aan gecontracteerde aanbieders zware eisen worden gesteld onder andere met betrekking tot zorgcontinuïteit, regeling klachtrecht en medezeggenschap en inzet competent personeel die kostprijsverhogend werken. Daarnaast zijn de overheadkosten van kleine aanbieders en zzp’ers in het algemeen lager dan die van de aanbieders, die aan alle eisen om voor een contract in aanmerking te komen, voldoen.
HOOFDSTUK 4 BEKWAAMHEID AANVRAGER EN VERANTWOORDING PGB
Artikel 10. Bekwaamheid van de aanvrager
In dit artikel worden eisen aan de bekwaamheid van een aanvrager gesteld.
Artikel 11. Verantwoording pgb
De belanghebbende dient verantwoording af te leggen indien een pgb wordt verstrekt. De belanghebbende is verplicht om alle administratie betreffende de voorziening gedurende een periode van vijf jaar te bewaren. In de beschikking wordt vermeld aan welke vereisten belanghebbende moet voldoen. Hierbij gaat het niet alleen om de verantwoording van het budget, maar ook of de voorziening voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen.