Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Subsidieregeling begeleiding en advies

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling begeleiding en advies
CiteertitelSubsidieregeling begeleiding en advies
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp*

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Gemeente Oostzaan 2014

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-12-2014nieuwe regeling

07-10-2014

gemeenteblad, 5 december 2014

*

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling begeleiding en advies

Naam Subsidieregeling begeleiding en advies

Soort besluit Beleidsregels

Vastgesteld door Burgemeester en wethouders van Oostzaan

Vastgesteld d.d. 7 oktober 2014

 

Definities

 

Doelstelling

Mensen met een psychische, lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking in Oostzaan wonen zo lang mogelijk zelfstandig, zijn mobiel en participeren in de maatschappij.

 

SubsidievormWaarderingssubsidie en budgetsubsidie

 

Subsidienorm

Binnen het vastgestelde subsidieplafond:

  • 1.

    een redelijke bijdrage in de kosten van algemeen maatschappelijk werk;

  • 2.

    een redelijke bijdrage in de kosten van sociale raadslieden;

  • 3.

    een redelijke bijdrage in de kosten (op basis van inwonertal) van slachtofferhulp;

  • 4.

    een redelijke bijdrage in de kosten van praktische ondersteuning door vrijwilligers;

  • 5.

    een redelijke bijdrage in de kosten van het beheer en onderhoud van een digitale kaart;

  • 6.

    een redelijke bijdrage in de kosten van professionele cliëntondersteuning.

     

Subsidiecriteria

Algemeen

Organisaties en activiteiten sluiten aan bij het actuele beleid van de gemeente, zijn gericht op samenwerking met lokale organisaties, waar mogelijk met inzet van vrijwilligers, verzorgen een effectief, flexibel, vernieuwend en passend aanbod en spelen in op ontwikkelingen in het regionale en landelijke beleid.

Specifiek

  • 1.

    Activiteiten die vallen onder de noemer algemeen maatschappelijk werk, waarbij:

    • a.

      activiteiten bestaan uit het verstrekken van informatie en advies over het hulpaanbod bij psychosociale problemen;

    • b.

      activiteiten bestaan uit professionele maatschappelijke (1e lijns-) ondersteuning voor elke inwoner uit Oostzaan met psychosociale problemen;

    • c.

      activiteiten bestaan uit doorverwijzing van mensen met diepgaander en langdurige problematiek naar specialistische hulp;

    • d.

      spreekuren worden gehouden in Oostzaan.

  • 2.

    Activiteiten die vallen onder de noemer sociale raadslieden, waarbij:

    • a.

      activiteiten bestaan uit het verstrekken van informatie en advies over verschillende wetten en regels;

    • b.

      activiteiten bestaan uit concrete dienstverlening zoals het invullen van formulieren en het schrijven van brieven waaronder bezwaarschriften;

    • c.

      activiteiten bestaan uit bemiddeling bij probleemsituaties tussen de inwoners en betrokken instanties;

    • d.

      activiteiten bestaan uit doorverwijzing van mensen naar de juiste hulpverlenende instantie;

    • e.

      activiteiten bestaan uit signalering naar de landelijke signaleringscommissie;

    • f.

      spreekuren vinden plaats in Oostzaan.

  • 3.

    Activiteiten die vallen onder de noemer slachtofferhulp, waarbij:

    • a.

      activiteiten bijdragen aan het vergroten van de psychosociale redzaamheid van slachtoffers van een (mogelijk) strafbaar feit of verkeersongevallen of hun sociale omgeving;

    • b.

      activiteiten bestaan uit het organiseren van preventieactiviteiten;

    • c.

      activiteiten bestaan uit het opvangen van en het bieden van hulp en begeleiding aan inwoners die slachtoffer van een misdrijf zijn en hun sociale omgeving.

  • 4.

    Activiteiten die vallen onder de noemer vrijwillige hulpdiensten,

waarbij:

  • a.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van een maaltijddienst;

  • b.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van een klussendienst;

  • c.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van een boodschappendienst;

  • d.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van een informatie- en servicepunt op het gebied van wonen, welzijn en zorg waarbij de informatie en ondersteuning aansluit bij het beleid van de gemeente, de medewerkers klantvriendelijk, deskundig en onafhankelijk zijn, de digitale sociale kaart actueel houden, hiaten in de dienstverlening signaleren en nazorg verlenen aan inwoners met betrekking tot Wmo-aanvragen. Een vertegenwoordiger neemt deel aan het netwerkoverleg Wmo;

  • e.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en afleggen van vriendschappelijke huisbezoeken;

  • f.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van preventieve huisbezoeken;

  • g.

    activiteiten bestaan uit het coördineren en verzorgen van een vrijwilligersvacaturebank.

    • 5.

      Activiteiten die vallen onder de noemer beheer en onderhoud van dedigitale sociale kaart, waarbij:

  • a.

    een gebruiksvriendelijke digitale sociale kaart gehost wordt via MEE, voor de inwoner via de gemeentewebsite te bereiken is en getoond wordt met behulp van de interface van Regelhulp

  • b.

    de landelijk geldende regelgeving up to date is;

  • c.

    de lokale organisaties worden getoond in de resultaten;

  • d.

    de informele organisaties worden getoond in de resultaten.

  • e.

    informatie gegeven wordt over instellingen actief op het gebied van wonen, welzijn, zorg, werk, opvoeding, onderwijs, arbeid en gezondheid.

    • 6.

      Activiteiten die vallen onder de noemer cliëntondersteuning, waarbij:

  • a.

    activiteiten die bestaan uit individuele cliëntondersteuning: informatie, advies, vraagverheldering en kortdurende ondersteuning, gericht op het (weer zelf) maken van keuzes, versterken van eigen kracht, inzet van netwerk en verkrijgen van integrale dienstverlening op alle levensgebieden;

  • b.

    activiteiten die bestaan uit een regionaal aanbod: diagnose door een gedragsdeskundige, sociaal juridische dienstverlening en individuele ondersteuning voor inwoners met specifieke/complexe beperkingen, crisisdienst en trainingen en cursussen.

Weigeringsgrond:Een subsidietoekenning kan geweigerd worden indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al wordt vervuld door een andere instelling, organisatie of persoon.

 

Verdeelregels

  • a.

    eerst de reguliere (= op tijd ingediende) aanvragen;

  • b.

    als het subsidieplafond niet voldoende is om de bestaande rechten te honoreren, worden de aanvragen beoordeeld op de mate waarin de aanvragen het best voldoen aan de hierboven geldende criteria;

  • c.

    indien daarna nog middelen beschikbaar zijn worden tussentijdse (= later ingediende) aanvragen beoordeeld op volgorde van binnenkomst.

     

Titel en ingangsdatum

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling begeleiding en advies 2015”. Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidies vanaf het subsidiejaar 2015 en treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

 

Vervallen oude regeling

De subsidieregels voor advies en ondersteuning, eerste wijziging 2011 vervallen bij vaststelling van deze nieuwe regeling maar behouden hun werking voor de subsidies tot en met 2014.

Aldus besloten in de collegevergadering van 7 oktober 2014

R.Schaatsbergen, P.F. Leegwater

secretaris burgemeester