Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Verordening Seniorenraad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Seniorenraad
CiteertitelVerordening Seniorenraad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 150

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-01-201501-07-2013Nieuwe regeling

11-06-2013

Digitaal Gemeenteblad, 28-01-2015

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Senioren raad

De raad van de gemeente Enschede;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 4 juni 2013,

 

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet,

 

besluit:

vast te stellen de volgende

 

Verordening Seniorenraad

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede.

  • b.

    Gemeente: de gemeente Enschede.

Artikel 2 Naam, doel, taak en positie

  • 1.

    Het college stelt een adviesraad in, genaamd Seniorenraad, die met inachtneming van het in lid 2 bepaalde adviseert aan het college.

  • 2.

    De Seniorenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over het algemeen seniorenbeleid in de gemeente Enschede, voor zover dit niet valt onder het Wmo-beleid.

  • 3.

    De Seniorenraad functioneert onafhankelijk van de gemeente. De leden worden op persoonlijke titel benoemd en functioneren zonder last of ruggespraak.

  • 4.

    De leden hebben aantoonbare professionele deskundigheid of ervaringsdeskundigheid op het gebied van het seniorenbeleid.

Artikel 3 Informatieverschaffing- en verzoek

  • 1.

    De Seniorenraad krijgt tijdig van het college alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft.

  • 2.

    Indien de Seniorenraad dit nodig acht, dient hij zelf een verzoek tot informatie in bij het college.

Artikel 4 Advisering

  • 1.

    De Seniorenraad wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen.

  • 2.

    Het college stelt de Seniorenraad in de gelegenheid op een zodanig tijdstip advies uit te brengen dat dit advies nog van invloed kan zijn op het door het college te nemen besluit.

  • 3.

    Indien het college de Seniorenraad advies vraagt, wordt het advies schriftelijk binnen 4 weken uitgebracht. De Seniorenraad kan het uitbrengen van een advies eenmaal voor maximaal twee weken verdagen. Daarvan doet hij schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4.

    Indien het besluit van het college afwijkt van het gevraagde of ongevraagde advies van de Seniorenraad, laat zij de Seniorenraad binnen vier weken, bij voorkeur schriftelijk, gemotiveerd weten waarom zij afwijkt van het advies.

  • 5.

    Alle adviezen van de Seniorenraad worden ter kennisname aan de gemeenteraad verstrekt.

  • 6.

    De Seniorenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 5 Samenstelling

  • 1.

    De Seniorenraad heeft ten minste 5 en ten hoogste 7 leden, waaronder een voorzitter.

  • 2.

    Een lid van de Seniorenraad is niet tevens:

    • -

      ambtenaar in dienst van de gemeente.

    • -

      lid van de gemeenteraad van Enschede.

  • 3.

    De leden en voorzitter van de Seniorenraad zijn woonachtig in de gemeente Enschede.

Artikel 6 Voordracht, benoeming, zittingsduur, einde lidmaatschap

  • 1.

    1.Het college benoemt als eerste leden van de Seniorenraad de leden van de vorige Seniorenraad, benoemd op basis van het Reglement Seniorenraad en Gehandicaptenraad 2010, met uitzondering van die leden die benoemd zijn als lid van de Wmo-raad.

  • 2.

    De Seniorenraad wijst uit zijn midden de eerste voorzitter aan.

  • 3.

    Het college benoemt de volgende voorzitters en leden van de Seniorenraad op schriftelijke voordracht van de Seniorenraad.

  • 4.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal worden herbenoemd.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Seniorenraad kan tussentijds worden beëindigd:

    • -

      op eigen verzoek.

    • -

      door overlijden.

    • -

      zodra een lid niet langer woonachtig is in de gemeente Enschede.

    • -

      indien een van de situaties genoemd in artikel 5 lid 2 zich voordoet.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de Seniorenraad kan voorts tussentijds worden beëindigd indien een meerderheid van de Seniorenraad van mening is dat een lid onvoldoende functioneert. In dat geval zal de Seniorenraad het college schriftelijk verzoeken het desbetreffende lid te ontslaan. Een dergelijk besluit wordt op een speciale daartoe bijeengeroepen niet-openbare vergadering genomen, waar alle leden van de Seniorenraad aanwezig zijn, met uitzondering van het ter discussie staande lid.

  • 7.

    De Seniorenraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 8.

    De Seniorenraad stelt een rooster van aftreden op.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1.

    De Seniorenraad vergadert ten minste 4 maal per jaar.

  • 2.

    De Seniorenraad bepaalt zijn eigen agenda.

  • 3.

    De vergaderingen van de Seniorenraad zijn openbaar en worden in de lokale media aangekondigd.

  • 4.

    De deuren worden gesloten wanneer ten minste twee leden daarom verzoeken of de voorzitter dit nodig oordeelt. De Seniorenraad bepaalt vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 5.

    De voorzitter bepaalt in overleg met de ambtelijk secretaris de data, tijd en plaats van de vergaderingen.

  • 6.

    De Seniorenraad kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en/of advies.

  • 7.

    De voorzitter en de ambtelijk secretaris stellen in overleg de agenda op. Alle leden hebben het recht een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 8.

    De agenda en onderliggende stukken worden ten minste 1 week voor de vergadering digitaal aan de leden toegezonden.

  • 9.

    Op verzoek van een meerderheid van het aantal leden van de Seniorenraad, wordt een extra vergadering belegd. Dit verzoek wordt ingediend bij de voorzitter.

  • 10.

    Een vertegenwoordiger van de gemeente woont als regel de vergaderingen van de Seniorenraad bij en kan informatie en toelichting geven.

  • 11.

    De Seniorenraad kan indien hij dit wenst een huishoudelijk reglement opstellen, waarin afspraken worden vastgelegd over zaken die niet in deze verordening zijn geregeld.

Artikel 8 Besluitvorming en ondertekening

  • 1.

    De Seniorenraad kan besluiten nemen indien ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met gewone meerderheid genomen.

  • 2.

    Schriftelijke besluiten worden door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de plaatsvervangend voorzitter ondertekend.

Artikel 9 Facilitering

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat de Seniorenraad door een ambtelijk secretaris wordt ondersteund.

  • 2.

    Het college stelt vergaderaccommodatie en daarbij behorende voorzieningen beschikbaar.

Artikel 10 Jaarverslag

De Seniorenraad stelt jaarlijks vóór 1 april, samen met de ambtelijk secretaris, een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit wordt ter kennisname aan het college gezonden.

Artikel 11 Vergoeding, activiteitenplan, begroting en budget

  • 1.

    Voor het bijwonen van de vergaderingen en de daarmee verband houdende werkzaamheden wordt door het college aan de voorzitter en aan de leden een vergoeding toegekend.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding wordt door het college vastgesteld.

  • 3.

    De Seniorenraad stelt jaarlijks vóór 1 oktober een activiteitenplan en een begroting op voor het komende kalenderjaar.

  • 4.

    Op basis van het activiteitenplan en de begroting stelt het college jaarlijks een activiteitenbudget ter beschikking aan de Seniorenraad, waarmee de Seniorenraad in staat wordt gesteld te voldoen aan de in deze verordening vastgelegde taken en verantwoordelijkheden.

  • 5.

    De hoogte van het activiteitenbudget wordt door het college vastgesteld.

  • 6.

    Indien het activiteitenplan en de begroting niet tijdig zijn ingediend, stelt het college het budget vast op basis van het budget van het voorgaande kalenderjaar.

Artikel 12 Waarborg tegen benadeling en geheimhoudingsverplichting

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat leden en voormalige leden van de Seniorenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun aanspraken op diensten van de gemeente Enschede.

  • 2.

    De leden gaan vertrouwelijk om met informatie die als zodanig is aangemerkt.

Artikel 13 Evaluatie

  • 1.

    De Seniorenraad evalueert jaarlijks bij het vaststellen van het jaarverslag zijn functioneren, de resultaten en de samenstelling.

  • 2.

    Indien er op basis van deze evaluatie reden is de verordening aan te passen, dan wordt hiertoe een gemotiveerd voorstel ingediend bij het college.

Artikel 14 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de Seniorenraad en het functionele diensthoofd van de gemeente.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Seniorenraad.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2013. Indien deze verordening wordt bekendgemaakt na 1 juli 2013, treedt deze verordening in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juli 2013.