Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010) |
Citeertitel | Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 33 van de Gemeentewet en de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 26-11-2009 Gemeentelijke website | Onbekend |
“Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010)”
Raadsvergadering d.d. 26 november 2009, agendapunt @
De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel:
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 2 november 2009;
gelet op het bepaalde in artikel 33 van de Gemeentewet en de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht;
de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning als volgt gewijzigd vast te stellen:
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
a. informatie: gegevens neergelegd in schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;
b. advies: het kenbaar maken van een deskundig oordeel;
c. bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen, amendementen en moties.
Ambtelijke bijstand wordt verleend, tenzij
a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt, dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
b. dit het belang van de gemeente kan schaden;
c. de taakuitoefening van de betreffende functionarissen hierdoor aanmerkelijk zou worden belemmerd en de bijstand niet tot geringere, meer aanvaardbare proporties kan worden teruggebracht.
Wanneer de directie van mening is, dat zich een geval voordoet, waarin géén ambtelijke bijstand kan of behoort te worden verleend, legt hij het verzoek voor aan burgemeester en wethouders en doet hij daarvan mededeling aan de griffier.
Indien het betreft informatie of advies verleend door een ander, kan het raadslid of de griffier zich tot de secretaris wenden, die de zaak vervolgens met die ander bespreekt; mocht dit overleg voor het raadslid geen bevredigend resultaat hebben, dan legt de secretaris de zaak voor aan de burgemeester.
De directie of de in artikel 2 aangewezen ambtenaren geven van de door hen mondeling of schriftelijk verstrekte informatie, advies of bijstand kennis aan de desbetreffende portefeuillehouder in het college van burgemeester en wethouders, indien zij moeten of kunnen vermoeden dat zulks in het belang is van een goede bestuursvoering.
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
b. betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke per-sonen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
d. uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechts-positiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
e. opleidingen voor raads- en commissieleden;
f. andere individuele, persoonlijke onkosten van raadsleden zoals administratiekosten en kosten voor het volgen van cursussen en congressen;
g. controle of contra-expertise;
h. attentiegeschenken ten behoeve van relaties;
i. zogeheten ‘lief en leed’ activiteiten;
j. de ontvangst van andere raads- en/of statenfracties;
k. cursussen en trainingen voor steunfractieleden;
l. aanschaf of gebruik van een (digitale) foto- of filmcamera.
In een jaar, waarin verkiezingen plaatsvinden, wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:
a. bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;
b. bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.
Na afloop van het jaar waarin raadsverkiezingen hebben plaatsgevonden, wordt per fractie een eindafrekening over de afgelopen vier jaar opgemaakt. Indien blijkt dat per saldo de beschikbaar gestelde bijdragen over die vier jaar door de fractie niet volledig zijn besteed, dient het niet bestede deel te worden terugbetaald aan de gemeente.