Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bezoldigingsverordening Gemeente Wijk bij Duurstede 2000 |
Citeertitel | Bezoldigingsverordening 2000 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2000 | 22-01-2016 | Nieuw | 25-09-2000 Wijkse Courant | bezoldiging |
De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede:
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 september 2000 nr. 109:
gelet op het bepaalde in artikel 3:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede;
gelet op de bereikte overeenstemming in de Commissie voor het Georganiseerd Overleg d.d. 18 april 2000;
Gelet op 147 van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende verordening Bezoldigingsverordening gemeente Wijk bij Duurstede 2000. 1 Begripsbepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
1.de ambtenaar in de zin van de Arbeidsvoorwaardenregeling
2.de werknemer als bedoeld in artikel 2:5:1 van de
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede;
het salaris, als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder b, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede. onverminderd het bepaalde in artikel 4a:3 van deze regeling::
het uurloon als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder o, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede;
de schaal als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder a, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede, opgenomen in bijlage II en IIa van die regeling;
het hoogste bedrag van een salarisschaal:,
bezoldiging: de bezoldiging als bedoeld in artikel 3:1, tweede lid onder c. van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij
de betrekking als bedoeld in artikel 1: 1, eerste lid onder b, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede;
het op methodische wijze naar zwaarte rangordenen van functies;
de vertaling van de gevonden rangorde naar salarisschalen;
de schaal die, voorafgaande aan de schaal volgens conversie, met toepassing van artikel 6, lid 2, van deze verordening voor de ambtenaar van toepassing wordt verklaard:
de volledige betrekking als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder k, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede;
liet overwerk als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder 1, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
Wanneer het salaris of een toelage moet worden berekend over een gedeelte van een maand, wordt het bedrag per dag vastgesteld door liet maandbedrag te delen door het aantal kalenderdagen van die maand.
Het salaris van de ambtenaar met een onvolledige betrekking wordt vastgesteld op een evenredig deel van liet salaris dat voor hem zou gelden bij een volledige betrekking.
1. De salarissen van de ambtenaren wier salaris niet bij of krachtens de wet is geregeld, worden vastgesteld op de bedragen volgens de salarisschalen zoals opgenomen in bijlage II of bijlage IIa van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
2.Het salaris van de gemeentesecretaris wordt afgeleid van de schaal in bijlage IIA van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede welke ligt direct onder de schaal welke vergelijkbaar is met de rijksschaal die geldt voor de burgemeester.
1. De toepassing van bijlage 11 dan wel bijlage Ila van de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Wijk bij Duurstede vindt plaats conform hetgeen is bepaald in artikel 3:1, derde t/m vijfde lid. van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
Burgemeester en wethouders bepalen - uitgezonderd de ambtenaar als bedoeld in artikel 5, lid 2 - met inachtneming van de resultaten van een functiewaarderingsonderzoek en aan de hand van de vastgestelde conversie de voor de ambtenaar geldende salarisschaal. tenzij zijn wijze van functioneren zich nog daartegen verzet.
Anders dan bij het aanvaarden van passende of gangbare arbeid, dan wel bij wijze van disciplinaire straf als bedoeld in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede, kan zonder voorafgaand ontslag voor een ambtenaar geen salarisschaal gaan gelden met een lager maximumsalaris dan dat van de reeds voor hem geldende salarisschaal.
1. Het salaris van de ambtenaar die voldoende functioneert, wordt binnen de voor hem geldende salarisschaal periodiek verhoogd tot het naasthogere bedrag.
van de eerste dag van de maand waarin zijn tijdelijke aanstelling
b.bij c.q. na aanstelling in vaste dienst voor de eerste maal
ingaande 1 januari van het jaar daaropvolgend en vervolgens
telkens per 1 januari van enig jaar.
3.Het tijdstip waarop ingevolge liet vorige lid voor de eerste maal een periodieke verhoging wordt toegekend, kan worden vervroegd indien daartoe naar liet oordeel van burgemeester en wethouders aanleiding bestaat.
1. Aan de ambtenaar die het maximumsalaris van de voor hem geldende salarisschaal nog niet heeft bereikt, kan een extra periodieke salarisverhoging tot een in de salarisschaal genoemd bedrag, niet uitgaande boven het maximumsalaris, worden toegekend op grond van zeer goede of uitstekende vervulling van de betrekking, dan wel andere van voldoende belang geachte omstandigheden.
2. Bij de toepassing van het vorige lid blijft het tijdstip waarop ingevolge artikel 7 een salarisverhoging wordt toegekend onverlet, tenzij anders wordt bepaald.
Een verhindering wegens ziekte als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede zal niet van invloed zijn op het tijdstip van toekenning van periodieke salarisverhogingen.
1. Indien een ambtenaar onvoldoende functioneert, kan worden bepaald dat voor hem de in artikel 7 bedoelde salarisverhoging achterwege wordt gelaten.
2. Nadien kan worden bepaald dat de salarisverhoging, welke met toepassing van het eerste lid achterwege is gelaten, al dan niet niet terugwerkende kracht alsnog wordt toegekend.
3.Van een beslissing tot toepassing van het eerste lid wordt de ambtenaar zo spoedig mogelijk, doch in elk geval voor de datum waarop anders de salarisverhoging zou ingaan, schriftelijk mededeling gedaan, onder vermelding van de redenen welke tot de beslissing hebben geleid.
Wanneer de ambtenaar als bedoeld in artikel 3: 1, derde lid onder b, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede, wordt bevorderd naar een salarisschaal met een hoger maximumsalaris, wordt het salaris in de nieuwe schaal vastgesteld op liet eerst hogere bedrag, waarmede gerealiseerd wordt dat het verschil tussen het nieuwe salaris en het oude salaris van de ambtenaar tenminste 75% bedraagt van het verschil tussen het bedrag dat de ambtenaar laatstelijk genoot en liet naasthogere bedrag in die oude schaal, dan wel het naastlagere bedrag in die oude schaal, indien het salaris in de oude schaal reeds overeenkwam met liet hoogste bedrag uit die schaal.
1. Indien een ambtenaar een uitstekende individuele prestatie heeft geleverd, kan aan hem een gratificatie als bedoeld in artikel 15:1:28 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede worden toegekend.
2.B&W stellen nadere regelen met betrekking tot het in het eerste lid bepaalde.
1. Aan een groep ambtenaren die een uitstekende collectieve prestatie
heeft geleverd, kan een groepsgratificatie worden toegekend.
2.B&W stellen nadere regelen met betrekking tot het in het eerste lid
1. Aan een ambtenaar die het maximum van de voor hem geldende schaal heeft bereikt. kan een persoonlijke toelage als bedoeld in artikel 3:7:8 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede worden toegekend, indien betrokkene meerdere jaren uitstekend heeft Gefunctioneerd.
1. Aan de ambtenaar kan om redenen van werving of behoud een toelage worden toegekend.
Burgemeester en wethouders stellen nadere regels omtrent de toepassing en de hoogte van overige instrumenten van flexibele beloning.
Een waarnemingstoelage wordt toegekend conform hetgeen is geregeld in artikel 3:1:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
Aan de ambtenaar die een functie bekleedt tot en met de positie van onder-afdelingshoofd, wordt ingeval van overwerk een overwerkvergoeding toegekend conform hetgeen is geregeld in artikel 3:2 en artikel 3:2:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
1. Aan de ambtenaar voor wie een salarisschaal geldt met een lager maximumsalaris dan dat van schaal 11 en voor wie de werktijden zijn vastgesteld conform in artikel 3:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede, wordt een toelage toegekend op grond van artikel 3:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede.
artikel 4:2: 1, derde lid, wan de Arbeidsvoorwaardenregeling
gemeente Wijk bij Duurstede, alsmede op goede vrijdag en 5
mei, welke dagen lokaal als feestdagen zijn aangewezen,
met dien verstande dat genoemde percentages worden berekend over ten hoogste het salaris per uur, dat is afgeleid van het salaris horende bij regel 11 in schaal 6.
3.Voor de in het vorige lid onder a genoemde morgen- en avonduren
wordt de toelage slechts toegekend, indien de arbeid is aangevangen
vóór 7.00 uur, respectievelijk is beëindigd na 19.00 uur.
4.In bijzondere gevallen kan een regeling worden getroffen die het
Aan de ambtenaar op wie de verplichting rust zich buiten de werktijdenregeling als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede ingevolge een schriftelijke aanwijzing van burgemeester en wethouders regelmatig of vrij regelmatig bereikbaar en beschikbaar te houden teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een toelage toegekend.
artikel 4.2:1, derde lid, van de Arbeidsvoorwaardenregeling
gemeente Wijk bij Duurstede alsmede op goede vrijdag en 5
mei, welke dagen lokaal als feestdagen zijn aangewezen, tussen
6.00 en 22.00 uur en 6% voor de uren op die dagen tussen 0.00
en 6.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur.
In afwijking van het hiervoor bepaalde wordt aan de ambtenaar die zich gedurende de daarvoor door burgemeester en wethouders vastgestelde periode op aanwijzing en volgens rooster beschikbaar dient te houden voor de gladheidsbestrijding een door burgemeester en wethouders vast te stellen vergoeding verleend. Deze vergoeding wordt vermeld op een bij deze verordening wast te stellen bijlage en wordt telkens aangepast aan de algemeen geldende salarisontwikkelingen voor ambtenaren binnen de sector gemeenten.
In bijzondere gevallen kan een regeling worden getroffen die liet bepaalde in dit artikel aanvult of daarvan afwijkt. Vergoedingen ingevolge een dergelijke regeling worden vermeld op de in lid 3 bedoelde bijlage en - voor zover de aard van de vergoeding dat met zich meebrengt - wordt het bedrag van de vergoeding telkens aangepast aan de algemeen geldende salarisontwikkelingen voor ambtenaren binnen de sector gemeenten.
Een vergoeding wegens bedrijfshulpverlening wordt toegekend conform hetgeen is geregeld in de ``Vergoedingsregeling bedrijfshulpverlening gemeente Wijk bij Duurstede".
direct voorafgaande aan het tijdstip van vorenbedoelde
beëindiging of vermindering ervan, gedurende ten minste twee
jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt aan de ambtenaar van 60 jaar of ouder wiens bezoldiging als gevolg van het buiten zijn toedoen beëindigen of verminderen van een toelage - als bedoeld in artikelen 19 en 20 - een blijvende verlaging ondergaat, een blijvende toelage toegekend; indien de ambtenaar de toelage - als bedoeld in artikelen 19 en 20 - direct voorafgaande aan het tijdstip van vorenbedoelde beëindiging of vermindering ervan gedurende ten minste 10 jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.
De in het eerste lid bedoelde aflopende toelage gaat, wanneer de ambtenaar de leeftijd van 60 jaar bereikt en hij onmiddellijk voor de aanvang van die toelage gedurende tenminste 10 jaren zonder wezenlijke onderbreking een toelage - als bedoeld in artikelen 19 en 20 - heeft genoten, over in een blijvende toelage als bedoeld in het vorige lid.
Referte-tijdvak doorbetaling toelagen bij verhindering wegens ziekte
De toelage onregelmatige dienst - voor zover deze per maand variabel is - wordt in geval van verhindering wegens ziekte, zoals bedoeld in hoofdstuk 7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede slechts geacht te behoren tot de bezoldiging tot een bedrag dat overeen komt niet hetgeen in de drie kalendermaanden, voorafgaande aan de datum waarop de verhindering tot het vervullen van de betrekking is ontstaan, gemiddeld per maand is toegekend aan die toelage. Voor zover de ambtenaar op even bedoelde datum minder dan drie kalendermaanden of dertien weken zijn betrekking heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over het tijdvak waarin hij vóór het ontstaan van de verhindering in dienst is geweest.
De eenmaal voor een ambtenaar vastgestelde salarisschaal blijft voor hem gelden indien het resultaat van de waardering van zijn functie - na wijziging hiervan - zou leiden tot de conversie naar een lagere salarisschaal. De gehandhaafde salarisschaal wordt aangeduid als "persoonlijke schaal-.
Voor gevallen waarin deze verordening niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.
1. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2000 en kan worden aangehaald als de "Bezoldigingsverordening 2000".
2.De "Bezoldigingsverordening gemeente Wijk bij Duurstede 1996", zoals vastgesteld op 23 juli 1996 en zoals sindsdien gewijzigd, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 september 2000
BIJLAGE 1 bij de Bezoldigingsverordening 2000
Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede;
gelet op het bepaalde in artikel 20, lid 3 en 4, van de Bezoldigingsverordening gemeente Wijk bij Duurstede;
III. aan de ambtenaar die, vanwege de wettelijke verplichting die op de organisatie rust, de opleiding bestrijdingstechnicus afrondt met het behalen van het diploma BT en zich daadwerkelijk bezig houdt met de ongediertebestrijding een vergoeding toe te kennen van:
Burgemeester en wethouders voornoemd.
De secretaris, De burgemeester,
R.W.M. van Aalst. A.C. Houtsma.
Toelichting op de Bezoldigingsverordening 2000
Deze verordening is gebaseerd op de model-verordening welke bij brief van 13 november 1998, ARZ/806284, door het College voor Arbeidszaken aan de gemeenten is toegezonden. De modernisering van de bezoldigingsverordening betreft niet alleen technische aanpassingen (aanpassing aan nieuwe regelgeving) en het hanteren van modernere begrippen, maar ook meer beleidsmatige wijzigingen. V
De salarisschalen vormen niet langer bijlagen bij de Bezoldigingsverordening. Door te verwijzen naar de bij lagen II (oude salarisstructuur) en IIa (nieuwe salarisstructuur) van de Arbeidsvoorwaardenregeling, worden wijzigingen van die bijlagen automatisch meegenomen voor de Bezoldigingsverordening.
Met ingang van 1 januari 2001 zal nog slechts één medewerker worden bezoldigd naar de oude salarisstructuur, terwijl daarnaast één wachtgelder een uitkering ontvangt op basis van de oude salarisstructuur.
De opname van lid 2 was noodzakelijk om enerzijds helder aan te geven volgens welke schaal de gemeentesecretaris wordt bezoldigd en anderzijds daarmede de voor de overige functies in de gemeentelijke organisatie beschikbare salarisschalen vast te stellen.
In de LOGA-circulaire van l3 december 1993, ARZ/310995, is overigens al een aanbeveling gedaan het salarisniveau van de gemeentescretaris te regelen in de plaatselijke bezoldigingsverordening.
Er is voor gekozen de functie van gemeentesecretaris uit te zonderen van de functiewaardering.
Opname van een bepaling (lid 4 in de model-verordening) met betrekking tot de toekenning van z.g. uitloopperiodieken in de salarisschalen 1 t/m 5 van de oude salarisstructuur, is niet meer relevant.
In de artikel 7, 8 en 10 wordt respectievelijk geregeld: periodieke salarisverhoging, extra periodieke salarisverhoging en het onthouden van een periodieke salarisverhoging. Waar het onthouden van een periodieke salarisverhoging is gekoppeld aan het (schriftelijk vastgelegde) oordeel van onvoldoende functioneren, is het logisch dat het toekennen van de jaarlijkse periodieke salarisverhoging gebeurt op basis van liet oordeel van voldoende functionerend.
Als basis voor het toekennen van een extra periodieke salarisverhoging is gekozen voor de meer eigentijdse formulering "zeer goede of uitstekende vervulling van de betrekking', waar voorheen de terminologie buitengewone bekwaamheid, geschiktheid en ijver werd gehanteerd.
Het bepaalde in dit artikel was tot 1 januari 2000 geregeld in artikel 7:15:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede. Met ingang van genoemde datum is deze bepaling bij wijze van overgangsmaatregel gehandhaafd, totdat deze materie formeel geregeld zal zijn in de bezoldigingsverordening. y v
Het overhevelen van de bepaling met betrekking tot periodieke salarisverhoging bij ziekte naar de bezoldigingsverordening biedt ruimte voor ander beleid. Op grond van praktische ovenwegingen en overwegingen van sociaal beleid is er voor gekozen de bestaande beleidslijn niet te wijzigen.
Dit artikel bevat de bevorderingssystematiek in de nieuwe salarisstructuur. Opname van een bepaling betreffende bevordering in de oude salarisstructuur is niet meer relevant. Zie ook het gestelde bij artikel 5.
Hoofdstuk III: instrumenten van flexibele beloning
Dit hoofdstuk bevat vooralsnog een beperkt aantal bepalingen met betrekking tot flexibel belonen. Het belang van dit hoofdstuk komt vooral naar voren in de bepaling die is opgenomen in artikel 16, te weten een uitnodiging aan burgemeester en wethouders om overige instrumenten van flexibele beloning te gaan ontwikkelen.
In het kader van de (brede) ontwikkeling van personeelsmanagement voorziet de planning in de achtereenvolgende ontwikkeling en implementatie van ontwikkelings- en beoordelingsinstrumentarium hetgeen aangevuld met competentiemanagement en het geheel ondersteund door een intensief management-developmenttraject in 2001 moet uitmonden in de invoering van instrumenten van flexibele beloning. Zie overigens ook de toelichting bij artikel 14.
Beide artikelen stellen in lid 2, dat burgemeester en wethouders nadere regelen stellen. Deze regelen zijn terug te vinden in de "Leidraad formuleren gratificatievoorstel".
Niettegenstaande hetgeen hierboven als algemene toelichting op hoofdstuk III is gesteld, is toch gekozen voor de opname van artikel 14. Enerzijds, omdat een basisbepaling is opgenomen in artikel 3:7:8 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede. Anderzijds, omdat een artikel van vergelijkbare inhoud al was opgenomen in de "Bezoldigingsverordening 1996". Tenslotte biedt dit artikel de mogelijkheid om, vooruitlopend op de invoering van breder instrumentarium, toch in voorkomende gevallen te besluiten overeenkomstig een als rechtvaardig ervaren algemeen gevoelen. Dit gevoelen dient wel onderbouwd te worden vanuit een schriftelijke, genuanceerde personeelsbeoordeling, gebaseerd op competenties.
De leden 1 en 4 van artikel 14 zijn redactioneel overwegend gelijk aan artikel 3:7:8 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede. In genoemd artikel 3:7:8 wordt gesproken van "buitengewone bekwaamheid, geschiktheid en ijver". Artikel 14, lid 1, verwijst naar artikel 3:7:8 en spreekt overigens van "uitstekend functioneren".
Ingevolge lid 2 van artikel 14 bedraagt de toelage maximaal 7,5% van het salaris. Vanwege de in lid 3 opgenomen logische aftopping van salaris en de toelage tezamen, is het niet relevant de mogelijkheid op te nemen tot toekenning van hogere toelagen. y
Binnen de huidige schaalopbouw kan desgewenst de volledige toelage van 7,5% worden verleend aan medewerkers in de salarisschalen 6 tot en met 10. In de schalen 3, 11 en 11A kan tot bijna 7,5% toelage worden verleend. In de schalen 4 en 5 kan maximaal 5,35% respectievelijk 5,11% toelage worden verleend.
Hoewel het aanbeveling verdient zeer terughoudend om te gaan met het toekennen van arbeidsmarkttoelagen, kan niet ontkend worden, dat de arbeidsmarktsituatie in relatie tot het organisatiebelang kan dwingen tot het treffen van tijdelijke maatregelen. In voorkomende gevallen dient daaraan een expliciet bestuursbesluit, genomen voor de aanvang van een wervingsprocedure, ten grondslag te liggen.
In lid 6 van dit artikel is nadrukkelijk de mogelijkheid open gehouden (aanvullend) afwijkende maatregelen te treffen. Er zijn in individuele situaties om redenen van werving of behoud andere tegemoetkomingen denkbaar.
Hoofdstuk IV: overige toelagen en vergoedingen
Dit hoofdstuk bevat bepalingen met betrekking tot toelagen en vergoedingen. Veelal hebben deze hun basis in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Wijk bij Duurstede. Echter, er zijn ook bepalingen met betrekking tot overige toelagen en vergoedingen opgenomen. Daarmede wordt bereikt dat alle vormen van toelagen en vergoedingen worden gerangschikt binnen het formele kader van een
Het vijfde lid van dit artikel biedt burgemeester en wethouders de mogelijkheid voor de uitvoering daarvan nadere regels te stellen.
In liet verleden is bij hoge uitzondering aanleiding geweest tot het toekennen van een afbouwtoelage, waarbij is aangesloten bij stapsgewijze afbouw in driejaar, zoals die in de praktijk vaak wordt toegepast: het eerste jaar 75%, het tweedejaar 50%, het derde jaar 25%. Gegeven liet feit dat dit artikel bij hoge uitzondering wordt toegepast, ligt het niet direct in de rede daarvoor nadere regels ter uitvoering vast te stellen. Veel meer is er aanleiding in voorkomende opvallen te individualiseren, waarbij overigens als richtlijn kan dienen dat de hiervoor genoemde afbouw een minimum regeling is.
Toelichting op bijlage I bij de Bezoldigingsverordening 2000
Vergoeding beschikbaarheid gladheidsbestrijding
De regeling alsmede de daaraan verbonden vergoeding zijn inhoudelijk ongewijzigd overgenomen uit de Bezoldigingsverordening 1996.
Vergoeding met betrekking tot de ongediertebestrijding
De ongediertebestrijding wordt in eigen beheer uitgevoerd. De wet verplicht degene die daadwerkelijk is belast met de ongediertebestrijding zich te kwalificeren via liet behalen van liet diploma bestrijdingstechnicus.
In de per de peildatum 1 maart 1999 vastgestelde functiebeschrijving "medewerker wijkonderhoud" (16,2 fte) is het bestrijden van ongedierte met behulp van diverse chemische bestrijdingsmiddelen als algemeen geldende taak opgenomen. Impliciet is daarmede de zwaarte van deze taak functiewaarderingstechnisch meegewogen.
Op basis van de algemeen geldende functiebeschrijving kan iedere medewerker wijkonderhoud worden belast met de ongediertebestrijding. Dat is noodzakelijk om de continuïteit ook in de verdere toekomst te garanderen. Gegeven de wettelijk verplichting daarvoor te beschikken over liet diploma bestrijdingstechnicus, spreekt liet voor zich dat gemiddeld niet meer dan twee medewerkers met deze werkzaamheden worden belast. Omdat deze medewerkers zich daarin onderscheiden ten opzichte van de groep waartoe zij behoren, is er voor gekozen naast de functiewaarderingstechnische weging een aparte vergoeding toe te kennen.