Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Beheersregels Grondexploitaties en Strategisch Bezit gemeente Den Haag 2014 |
Citeertitel | Verordening betreffende de Beheersregels Grondexploitaties en Strategisch bezit, gemeente Den Haag 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | 2/2015 |
Geen
geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-01-2015 | 22-01-2015 | 17-02-2017 | nieuwe regeling | 22-01-2015 gemeenteblad 17, 2015 | rv 5, 2015 |
In deze nota wordt (in alfabetische volgorde) verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 Budgettaire en programmatische kaders grondexploitaties
Artikel 2.1 Investeringsprogramma Stedelijke Ontwikkeling (IpSO)
Het IpSO bevat een operationeel onderdeel waarin de projecten in uitvoering zijn opgenomen. Over dit operationele programma wordt separaat en gedetailleerd gerapporteerd en verantwoording afgelegd over de voortgang van de projecten in de planning en controlcyclus (zie hoofdstuk 4). Verder omvat het IpSO het ontwikkelingsprogramma met een programmatisch en financieel kader voor de op korte termijn operationeel te verklaren of te herziene projecten.
Het college is bevoegd om over- en onderschrijdingen op projectbegrotingen binnen het ontwikkelingsprogramma onderling te compenseren, zolang dit binnen het totale financiële en programmatische kader van het ontwikkelingsprogramma past. In het halfjaarbericht (paragraaf grondbeleid) wordt de gemeenteraad hierover geïnformeerd
HOOFDSTUK 3 Projectfasering grondexploitaties
Artikel 3.1 Autorisatie van voorbereidingskosten (projectopdracht)
De regels voor autorisatie voor het maken van voorbereidingskosten om te komen tot een nota van uitgangspunten zijn als volgt:
Bij voorbereidingskosten van minimaal € 500.000 (excl. btw) legt het college het besluit, voorafgaande aan definitieve besluitvorming aangaande het maken van deze voorbereidingskosten, ter advisering voor aan de desbetreffende raadscommissie(s) via de wensen en bedenkingen procedure. Bovendien wordt de raadscommissie geïnformeerd indien overschrijdingen worden voorzien.
Het projectdocument voldoet aan de uitgangspunten zoals opgenomenin de nota van uitgangspunten, of geeft in een argumentatie aan waarom uitgangspunten niet worden gehandhaafd, en bevat daarnaast stedenbouwkundige randvoorwaarden, uitvoerings- en procedurele aspecten, uitvoeringsplanning en risicoanalyses en een gedetailleerde grondexploitatie. Hierbij wordt de checklist grote projecten (RIS161689), afkomstig uit het rapport Grip op grote projecten (RIS169996A), als leidraad gehanteerd, evenals de aanbevelingen over de overzichtelijkheid van de rapportage.
Wanneer tijdens de uitvoering substantieel wordt afgeweken van wat in het projectdocument is gesteld ten aanzien van projectbegrenzing, programmatische eigenschappen en/of kwalitatieve kenmerken, wordt het projectdocument inclusief grondexploitatie herzien. Het college neemt hiertoe het besluit en neemt het te herziene project op in het ontwikkelingsprogramma IpSO.
HOOFDSTUK 4 Informatievoorziening en verantwoording grondexploitaties
In de programmarekening wordt over de uitvoering van de programmabegroting verantwoording afgelegd. De laatste bestuurlijk vastgestelde grondexploitatie (halfjaarbericht, herziening of operationalisering) dient als basis voor de verschillenverklaring. De ontwikkelingen die in het eerste halfjaar hebben gespeeld en waarover in halfjaarbericht is gerapporteerd worden kort samengevat weergegeven. Het gaat om verantwoording over lasten en baten en over dotaties en onttrekkingen aan reserves met inbegrip van de Reserve Grondbedrijf. Er is een overzicht opgenomen van operationele en (recent) afgesloten projecten.
Artikel 4.4 Meerjarenprognose Grondexploitaties (MPG)
In de MPG wordt het benodigd weerstandsvermogen voor operationele grondexploitaties bepaald. Dit gebeurt op basis van een marktrisicoanalyse, een projectrisicoanalyse van de Top 40 projecten en optelling van de positieve saldi van grondexploitaties en eventuele risicovoorzieningen. Financiële belangen in verbonden partijen (indien daarbij sprake is van het actief voeren van een grondexploitatie) worden hierin ook meegenomen.
In de MPG wordt een prognose van de Reserve Grondbedrijf opgenomen voor de komende 5 jaar waarin in ieder geval de prognose van te dekken verslechteringen op operationele grondexploitaties, de verrekening van verwachte negatieve en positieve exploitatiesaldi van af te sluiten grondexploitaties en de verwachte winstneming van grondexploitaties van verbonden partijen zijn opgenomen.
Het rapport van de MPG wordt gepubliceerd en is geschikt voor de openbaarheid. In de geheime Bijlage MPG worden projectrisicoanalyses opgenomen van de Top 40 projecten en grondexploitaties van verbonden partijen. De Bijlage MPG wordt ter inzage gelegd in de leeskamer van de griffie*.
(* Vanwege privaatrechtelijke verplichtingen met partners in publiek-private samenwerking is de gemeente niet volledig vrij om gevoelig geachte informatie ten aanzien van een PPS zelfstandig openbaar te maken. Ten tweede kan openbaarheid van deze gegevens de gemeente financieel of economisch schaden.)
Artikel 4.5 GRIP op grote projecten
Aan bestuurlijke documenten, die betrekking hebben op grote projecten (waaronder projecten met grondexploitaties), wordt een stroomschema ‘proces en informatie’ toegevoegd cf. RV 19/2010. Significante afwijkingen t.o.v. het door de raad vastgestelde stroomschema worden inclusief verklaring door het college gemeld aan de raad. In voortgangsrapportages wordt een geactualiseerde versie van het stroomschema opgenomen.
HOOFDSTUK 5 Reserves en voorzieningen grondexploitaties
Artikel 5.1 Reserve Grondbedrijf (RGB)
Deze algemene reserve is het weerstandsvermogen van het Grondbedrijf. Het dient ter verrekening van het rekeningresultaat op operationele grondexploitaties en grondexploitaties van verbonden partijen voor zover sprake is van winsten of verliezen die niet worden veroorzaakt door substantiële beïnvloedbare afwijkingen van plankaders zoals vastgelegd in projectdocument en grondexploitatie.
Artikel 6. 1 Strategisch bezit
De dekking van de kapitaals- en exploitatielasten van het strategisch bezit komen ten laste van de hierna genoemde reserves:
Reserve Vastgoedexploitaties (RVE).De reserve is bestemd voor de verrekening van het exploitatieresultaat van verspreid bezit, de verrekening van exploitatieresultaat van strategisch vastgoed dat buiten masterplangebieden structuurvisie valt en de verrekening van exploitatieresultaat van herontwikkeld vastgoed voortkomend uit fase van herontwikkeling en de fase van beheer van herontwikkeld vastgoed.
Reserve Strategische Aankopen Structuurvisie (SAS). Deze reserve is bestemd voor de verrekening van het exploitatieresultaat van strategisch aangekocht vastgoed binnen de masterplangebieden structuurvisie 2020 (met uitzondering van de Binckhorst) evenals de verrekening van het exploitatieresultaat van herontwikkeld vastgoed.
Reserve Strategische Aankopen Binckhorst (SAB). Deze reserve is bestemd voor de verrekening van het exploitatieresultaat van strategisch aangekocht vastgoed binnen het masterplangebied Binckhorst uit de structuurvisie 2020, evenals de verrekening van het exploitatieresultaat van herontwikkeld vastgoed in het masterplangebied Binckhorst.
De Verordening Beheersregels Grondexploitatie 2012 (RIS 251905) wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt inwerking op de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met de dag van haar vaststelling.
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Verordening betreffende de Beheersregels Grondexploitaties en Strategisch bezit, gemeente Den Haag 2014”.