Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Lopik 2015 |
Citeertitel | Nadere regels jeugdhulp gemeente Lopik 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze nadere regels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
Verordening jeugdhulp gemeente Lopik 2015
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-01-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 25-11-2014 Elektronisch gemeenteblad, 27-01-2015 | Onbekend. |
Artikel 2. Vormen van overige en individuele voorzieningen
De volgende overige voorzieningen zijn onder andere beschikbaar:
Versterken van de sociale context:
Activiteiten ter versterking van de pedagogische civil society, zoals stimuleren en faciliteren van initiatieven vanuit de informele netwerken, steuncontacten tussen ouders en jongeren en intergenerationele contacten die een bijdrage leveren aan een gezonde en veilige opgroei- en opvoedomgeving, mogelijkheden voor ouders/opvoeders om elkaar te ontmoeten;
De persoon aan wie een PGB wordt verstrekt, kan de jeugdhulp alleen betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk, wanneer er sprake is van een zware beperking en deze vorm van ondersteuning noodzakelijk is voor het kunnen wonen en functioneren van de jeugdige binnen het eigen gezin. Voor deze vorm van besteding van PGB gelden de volgende voorwaarden:
Aldus vastgesteld op 25 november 2014 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik,
De secretaris, De voorzitter,
De heer H. Capel Mevrouw mr. R.G, Westerlaken-Loos
Toelichting bij Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Lopik 2015
Artikel 2. Vormen van jeugdhulp
Hieronder worden enkele vormen van jeugdhulp kort nader toegelicht.
Eerste lid, onder a: de versterking van de sociale context waarin gezinnen opvoeden en kinderen opgroeien.
onder 1) daaronder vallen bijvoorbeeld coachingstrajecten en vormen van e-hulp;
onder 3) daaronder vallen bijvoorbeeld trajecten zoals onder meer in zorgboerderijen geboden worden;
onder 5) deze interventies worden uitgevoerd volgens het principe van ‘Eén Gezin één plan’.
Tweede lid, onder b: intensieve ondersteuning bestaat uit een keten van specialistische poliklinische behandelactiviteiten, deeltijd- of dagbehandeling en of klinische opname en gedwongen jeugdhulp.
onder 3) hieronder vallen bijvoorbeeld pleegzorg, intramurale opvang, 24uurs opvang, pleegzorg in eigen netwerk, gesloten jeugdzorg, klinische opname en kinder- en jeugdpsychiatrie;
onder 5) hieronder vallen bijvoorbeeld Jeugdzorgplus en enkele vormen van hoog specialistische GGZ, inzet van zorgtrajecten gericht op het voorkomen van uithuisplaatsing en inzet van specifieke zorgtrajecten gericht op het voorkomen van terugval.
Het is mogelijk om verschillende voorzieningen genoemd in dit artikel met elkaar te combineren, zodat passende jeugdhulp ingezet kan worden.
Artikel 3. Voorwaarden, beoordeling en afweging toegang tot een individuele voorziening
De gemeente organiseert en regisseert de toegang naar jeugdhulp zo dicht mogelijk bij het kind en het gezin onder de noemer ‘Eén gezin, één plan’. Binnen het Breed Sociaal Loket Lopik zijn toegangsmedewerkers aangesteld. Aan de toegangsmedewerker de bevoegdheid van het college gemandateerd om de noodzakelijke jeugdhulp in te zetten. Hiermee geeft de gemeente vorm aan het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur. Uitgaande van dit model zal de toegangsmedewerker ook gemandateerd worden om jeugdhulp in te zetten wanneer de toegang via de huisarts loopt. Met de huisartsen en de zorgaanbieders moeten over de uitvoering afspraken worden gemaakt. In de praktijk kunnen tussen de professionals onderling en of met de opvoeders verschillen van inzichten ontstaan over het plan en de in te zetten jeugdhulp. Daarom moeten binnen de afspraken de rollen en verantwoordelijkheden helder worden beschreven en duidelijke procesafspraken worden gemaakt.
Artikel 4. Onderdelen beschikking
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In artikel 8.1.1, vijfde lid, onderdeel a, van de wet is bepaald dat het college een PGB kan weigeren voor zover de kosten van het betrekken van de jeugdhulp van derden hoger zijn dan de kosten van de individuele voorziening. Zo wordt voorkomen dat inkoopvoordelen zouden wegvallen als te veel
personen zelf ondersteuning willen inkopen met een PGB. Een PGB is gemiddeld genomen ook goedkoper dan zorg in natura omdat er minder overheadkosten hoeven te worden meegerekend. De maximale hoogte van een PGB is in de nadere regels begrensd op de kostprijs van de in de
betreffende situatie goedkoopst adequate door het college ingekochte individuele voorziening in natura.
We verstrekken alleen bij hoge uitzondering een PGB voor de bekostiging aan familie, huisgenoten of de sociale omgeving van een inwoner. Dit kan alleen in uitzonderlijke gevallen en situaties waarin sprake is van een zware beperking die bijv. ondersteuning of hulp noodzakelijk maakt bij het zelfstandig wonen. We hanteren hierbij de volgende overwegingen:
• De benodigde ondersteuning of hulp is niet goed vooraf in te plannen.
• De benodigde ondersteuning of hulp moet op bovengebruikelijke tijden geleverd worden.
• De benodigde ondersteuning of hulp moet op veel korte momenten per dag geboden worden
• De ondersteuning moet op verschillende locaties worden geleverd.
• Als het noodzakelijk is om 24 uur ondersteuning of hulp op afroep te organiseren.
• Als de ondersteuning of hulp door de aard van de beperking door een vaste hulpverlener moet worden geboden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een persoon met autisme of hechtingsproblematiek.
Het uurtarief voor geboden zorg door het eigen netwerk bedraagt maximaal € 20,-.
Deze eisen zijn bedoeld om de kwaliteit van de PGB zorg op gelijke hoogte te krijgen als zorg in natura. Een PGB kan geweigerd worden wanneer de kwaliteit van de zorg niet gegarandeerd is.
Hiermee voorkomen we dat malafide aanbieders hulp in onze gemeente gaan aanbieden.