Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels persoonlijke ondersteuning/jobcoaching gemeente Rheden |
Citeertitel | Beleidsregels persoonlijke ondersteuning/jobcoaching gemeente Rheden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-01-2015 | 01-01-2015 | 30-12-2017 | Nieuwe regeling | 05-01-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 28-01-2015 | Geen |
Het college kan aan een persoon die behoort tot de doelgroep, als bedoeld in artikel 10c van de Participatiewet, persoonlijke ondersteuning bij het verrichten van aan die persoon opgedragen taken aanbieden in de vorm van structurele begeleiding als hij zonder persoonlijke ondersteuning niet in staat is de aan hem opgedragen taken te verrichten.
Het college kan op aanvraag aan een werkgever die de intentie heeft een persoon in dienst te nemen die naar het oordeel van het college behoort tot de doelgroep, als bedoeld in artikel 10c van de Participatiewet, en waarvan is vastgesteld dat die persoon zonder persoonlijke ondersteuning niet in staat is de door de werkgever opgedragen taken te verrichten, over de periode dat voorafgaand aan het dienstverband onbeloonde werkzaamheden worden verricht op basis van een proefplaatsing, subsidie verstrekken voor:
Het college kan op aanvraag aan een werkgever die een arbeidsovereenkomst aangaat met een persoon die naar het oordeel van het college behoort tot de doelgroep, als bedoeld in artikel 10c van de Participatiewet, en waarvan is vastgesteld dat hij zonder persoonlijke ondersteuning niet in staat is de door de werkgever opgedragen taken te verrichten, subsidie verstrekken voor:
De hoogte van de in het derde lid bedoelde subsidie bedraagt maximaal € 6.000,00 per jaar bij een arbeidsovereenkomst voor een jaar of langer en voor 24 uur per week of meer. Bij een arbeidsovereenkomst voor minder dan 24 uur per week of voor korter dan een jaar, wordt de maximale hoogte van de subsidie naar rato naar beneden vastgesteld.
Jobcoaching gaat over het ondersteunen van mensen met een (arbeids)beperking bij het vinden en of behouden van betaald werk op de reguliere arbeidsmarkt. In het kader van uitwerking van beleidsregels rondom jobcoaching richten wij ons echter op de begeleiding na plaatsing bij de werkgever. Het vinden van werk (jobhunting) loopt namelijk via de accountmanagers van het Regionaal WerkgeversServicePunt en hoeft daarnaast niet nog eens geregeld te worden via een jobcoach.
De jobcoach begeleidt de werknemer op een baan. Hij helpt op de werkvloer met inwerken, maakt een persoonlijk begeleidings-/trainingsplan en is bereikbaar als er problemen of knelpunten ontstaan. In deze benadering staat de begeleiding van de werknemer centraal.
Zoals hierboven aangegeven kan een jobcoach echter ook de werkgever of een andere werknemer die leiding geeft aan de cliënt (mentor) helpen de coachingstaken over te nemen, zodat (uiteindelijk) de coaching intern wordt uitgevoerd. Dit noemen wij dan ook de werkgeverscoaching.
Deze jobcoachregeling is in afstemming met de regio tot stand gekomen. Door te kiezen voor een eenduidig instrumentarium, waar persoonlijke ondersteuning/jobcoaching onderdeel van uitmaakt, bieden wij als gemeente helderheid naar de werkgever toe.
Artikel 1 Algemene voorwaarden
Subsidie is alleen mogelijk bij personen, waarvan de gemeente vaststelt dat deze persoon zonder persoonlijke ondersteuning niet in staat is de door de werkgever opgedragen taken te verrichten. Bij twijfel kan de gemeente een externe partij vragen om dit te beoordelen (bijvoorbeeld Aussems & Kerkvliet, UWV of wellicht ook Presikhaaf Bedrijven). Dit is aan de gemeente om in te vullen.
De persoon die in aanmerking kan komen voor jobcoaching start bij de werkgever altijd via een proefplaatsing (werken met behoud van uitkering gedurende 2 maanden, uitloop is mogelijk tot maximaal 3 maanden). Tijdens deze proefplaatsing wordt een loonwaardemeting uitgevoerd en wordt de ondersteunings-/begeleidingsbehoefte in beeld gebracht. Op basis hiervan stelt de gemeente vast of betrokkene in aanmerking kan komen voor jobcoaching en de werkgever hiervoor subsidie kan aanvragen. De hoogte van de subsidie wordt afgeleid van de vastgestelde begeleidingsbehoefte (onderdeel van de loonwaardemeting) tijdens de proefplaatsing. Tijdens de proefplaatsing is deze begeleidingsbehoefte uiteraard nog niet bekend. Voorgesteld wordt om de jobcoachorganisatie een subsidie van € 500,00 per maand te verstrekken gedurende de proefplaatsing (dus maximaal 2 of 3 maanden).
De persoon (of personen) voor wie subsidie wordt gevraagd verricht reguliere arbeid met een arbeidsovereenkomst.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte, zoals wordt vastgesteld tijdens de proefplaatsing. De subsidie bedraagt maximaal € 6.000,00 op jaarbasis bij een arbeidsovereenkomst van tenminste 24 uur per week. Bij een dienstverband van minder dan 24 uur per week wordt de maximumvergoeding naar rato vastgesteld. Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met het aantal uren begeleiding per week en de (leer)doelen van het coachingstraject.
Indien de jobcoaching gericht is op het coachen van de werkgever wordt de subsidie voor maximaal een halfjaar ingezet. Indien de jobcoaching gericht is op het coachen van de werknemer, dan wordt de subsidie voor maximaal 1 jaar toegekend. Subsidies worden op maat ingezet, waarbij verlenging van de periode mogelijk is tot maximaal 3 jaar (in lijn met de maximale subsidietermijn van UWV). Wanneer blijkt dat jobcoaching op basis van de individuele begeleidingsbehoefte na deze periode nog nodig is, kan hiervan nog worden afgeweken via de hardheidsclausule (artikel 1 lid 10). Hierbij wordt jaarlijks in samenspraak tussen de jobcoach, werkgever/werknemer en de gemeente bezien of er noodzaak bestaat om de begeleiding voort te zetten. Uitgangspunt hierbij is wel dat de begeleiding zo snel mogelijk wordt afgebouwd.
Wij maken gebruik van de kwaliteitscriteria (o.a. Blik op werk) en toetsing die UWV hanteert rondom het erkennen van jobcoachorganisaties. Dit betekent dat in beginsel alleen jobcoachorganisaties die erkend zijn door UWV in aanmerking kunnen komen voor onze subsidieregeling. Wij hanteren wel een hardheidsclausule, zodat afwijking van deze lijst mogelijk is. Zo kunnen wij voorkomen dat kleine, recent gestarte jobcoachorganisaties per definitie geen kans krijgen.
Artikel 2 Aanvraag persoonlijke ondersteuning/jobcoaching
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.