Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Capelle aan den IJssel

Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Capelle aan den IJssel
Officiële naam regelingSubsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk
CiteertitelSubsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk
Vastgesteld door
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1.Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

De Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2016Nieuwe regeling

09-12-2014

Gemeenteblad Jaargang 2014Nr. 74811 en Jaargang 2015Nr.

609083

Tekst van de regeling

Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);

overwegende dat:

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • -

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

  • -

    de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld.

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk Capelle aan den IJssel 2015.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

a.Vrijwilligersorganisatie: een rechtspersoon, die activiteiten uitvoert in de gemeente

Capelle aan den IJssel en voor het uitoefenen van al zijn activiteiten geheel of in grote mate afhankelijk is van vrijwilligers.

b.Vrijwilliger: een persoon aangesloten bij een onder a. bedoelde organisatie, die belangeloos en onbetaald structureel activiteiten verricht die ten goede komen aan de Capelse inwoners en/of de Capelse samenleving.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 3 bedoelde doel.

Artikel 3. Doel

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt ten behoeve van het stimuleren van vrijwilligerswerk door vrijwilligersorganisaties binnen de gemeente.

  • 2. De subsidie dient ten goede te komen aan de vrijwilligers die zijn aangesloten bij de vrijwilligersorganisatie die de subsidie ontvangt.

Artikel 4. Subsidieontvanger

1.Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon die vrijwilligersorganisatie is, met uitzondering van:

  • a.

    Een vrijwilligersorganisatie met een politieke, levensbeschouwelijke of beroepsgerichte doelstelling, waarvan de activiteiten zich beperken tot gelijkdenkenden.

  • b.

    Een vrijwilligersorganisatie met een commerciële doelstelling.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie bedraagt € 46,- per vrijwilliger. Dit bedrag wordt niet jaarlijks geïndexeerd.

  • 2. Voor een organisatie met een recreatief of op ontspanning gericht doel wordt de subsidie verstrekt voor maximaal 10% van het aantal personen dat bij de organisatie is aangesloten.

Artikel 6. Aanvraag

1.Bij een aanvraag om een subsidie legt de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, de volgende gegevens over:

  • a.

    Een lijst van namen, adressen, handtekeningen, gewerkte uren en een korte

    functieomschrijving van de vrijwilligers waarvoor een subsidie wordt gevraagd.

  • b.

    Indien de aanvraag een organisatie met een recreatief of op ontspanning gericht doel betreft:

een opgave van het aantal personen dat bij de organisatie is aangesloten.

c.Een beschrijving van de manier waarop de subsidie zal worden aangewend.

Artikel 7. Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 7 van de ASV moet een aanvraag om een subsidie worden ingediend voor

1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag

betrekking heeft.

Artikel 8. Verantwoording

  • 1. Als de subsidie is verstrekt voor maximaal 49 vrijwilligers is de organisatie vrij om de subsidie aan te wenden op de manier die bij de aanvraag is vermeld en hoeft zij hierover geen verantwoording af te leggen.

  • 2. Als de subsidie is verstrekt voor 50 of meer vrijwilligers, dient de organisatie de manier waarop de subsidie is aangewend te verantwoorden in de jaarstukken of in een ander schriftelijk document en deze verantwoording aan het college ter hand te stellen.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1. Subsidieontvangers die activiteiten ontplooien met en/of voor kinderen dienen een beleid te voeren, gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

  • 2. Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in het vorige lid vermelde verplichtingen worden opgelegd.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregelingtreedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    De Stimuleringsmaatregel Vrijwilligerswerk 2010 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze subsidieregelingwordt aangehaald als: Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk.

Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A.R. Ruijmgaart RA MGA, loco. J.F. Koen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Algemeen

Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.

Ter informatie wordt opgemerkt dat de gemeente een collectief verzekeringspakket heeft afgesloten ten behoeve van alle vrijwilligers die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verrichten ten behoeve van anderen en/of de samenleving en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Het collectief verzekeringspakket bestaat uit:

  • -

    een ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor vrijwilligers;

  • -

    een aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers;

  • -

    een rechtsbijstandsverzekering voor vrijwilligers;

  • -

    een aansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen;

  • -

    een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders rechtspersonen;

  • -

    een verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen.

Het gaat hierbij om een secundaire verzekering. Dit betekent dat deze verzekering alleen van kracht is, voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Een vrijwilligersorganisatie kan gebruikmaken van deze collectieve verzekering voor de bij haar aangesloten vrijwilliger(s).Het is niet nodig vrijwilligers aan te melden voor de verzekering. Ook hoeft geen urenregistratie te worden bijgehouden. Niet verzekerd zijn:

  • -

    de vrijwillige politie en de vrijwillige brandweer, vanwege speciaal voor hen getroffen rechtspositieregelingen;

  • -

    vrijwilligers die actief zijn voor een Vereniging van Eigenaren of een huurdersvereniging, omdat deze organisaties het eigen belang tot doel hebben en niet een maatschappelijk belang;

  • -

    vrijwilligers die zich op individuele basis inzetten, zonder dat sprake is van enig organisatorisch verband.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Uit artikel 1 sub a blijkt dat organisaties waarbij vrijwilligers ingezet worden als aanvulling op de dienstverlening niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking komen. Vrijwilligers zijn bij deze organisaties onderdeel van de bedrijfsvoering. Zij ontlasten het personeel.

De betreffende organisaties dienen de kosten voor de vrijwilligers mee te nemen in hun totale lasten.

Vrijwilligers zoals bedoeld in artikel 1 sub b kunnen mensen zijn die zich één week per jaar zeven dagen inzetten, maar het kunnen ook mensen zijn die eenmaal per maand iets doen voor een organisatie. Vrijwilligers moeten wel bekend zijn en geregistreerd staan als vrijwilliger binnen de organisatie waar zij hun werkzaamheden verrichten. De werkzaamheden welke de vrijwilliger uitvoert kunnen van zeer uiteenlopende aard zijn, bijvoorbeeld mensen verzorgen, een bestuursfunctie vervullen, chauffeur zijn of de plantsoenen bijhouden.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 3. Doel

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 4. Subsidieontvanger

Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 6. Aanvraag

De aanvrager moet bij de aanvraag beschrijven hoe het subsidiebedrag besteed zal worden. Het is aan de vrijwilligersorganisatie om te bepalen voor welke activiteit zij de subsidie willen gebruiken, mits zij ten goede komt aan alle vrijwilligers binnen de organisatie. Wanneer alle vrijwilligers liever een onkostenvergoeding ontvangen dan bijvoorbeeld een jaarlijks cadeau is dit geoorloofd. Vrijwilligers van de betreffende organisatie dienen op de hoogte te zijn van deze subsidie en waar het geld voor gebruikt wordt. De subsidie mag niet ten goede komen aan slechts enkele vrijwilligers of besteed worden aan onkosten die niet direct de vrijwilligers aangaan.

Artikel 7. Aanvraagtermijn

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 8. Verantwoording

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 9. Verplichtingen

Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat er op gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.

Artikel 10. Slotbepalingen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.