Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning
gemeente Krimpenerwaard 2015
Artikel 1 Ambtelijke bijstand
- 1.
Een raadslid of commissielid wendt zich tot de griffier met een
verzoek om:
- a.
feitelijke informatie en inzage in of afschriften van
documenten die openbaar zijn;
- b.
bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en
moties of andere bijstand.
- 2.
De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt door de
griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de
griffier door een ambtenaar gegeven.
- 3.
De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt verleend
door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de
gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de
griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris
verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde
bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2 Het verlenen van ambtelijke bijstand
- 1.
Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de
gemeentesecretaris ambtelijke bijstand tenzij:
- a.
het raadslid aan de griffier niet aannemelijk heeft
gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de
werkzaamheden van de raad;
- b.
dit het belang van de gemeente kan schaden;
- c.
de gevraagde bijstand dermate omvangrijk is, dat deze
niet ingepast kan worden binnen de reguliere
werkzaamheden van de ambtenaar.
- 2.
De gemeentesecretaris beoordeelt, indien bijstand van de
ambtelijke organisatie wordt gevraagd of deze op grond van het
eerste lid onder sub b en sub c geweigerd wordt. De griffier
beoordeelt in dat geval of ambtelijke bijstand op grond van het
eerste lid onder sub a geweigerd wordt. Indien ambtelijke
bijstand van de op de griffie werkzame personen wordt gevraagd
beoordeeld de griffier of deze op grond van het eerste lid onder
a, b en c geweigerd wordt.
- 3.
Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd
deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de
griffier en de voorzitter van de raad. De griffier licht
vervolgens het raadslid dat het verzoek heeft ingediend in.
Indien het verzoek door de griffie geweigerd wordt, licht de
griffier de voorzitter van de raad en het raadslid dat het
verzoek heeft ingediend in.
Artikel 3 Definitief besluit in fractievoorzittersoverleg
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de
gemeentesecretaris of door de griffier wordt geweigerd kan de griffier
of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan het presidium. Het
presidium beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
Artikel 4 Geschil over kwaliteit van de ambtelijke bijstand
- 1.
Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar
verleende bijstand, doet hij hiervan mededeling aan de griffier, die
dit overlegt met de gemeentesecretaris.
- 2.
Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor
beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan
het presidium.
Het presidium beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
Paragraaf 2: Fractieondersteuning
Artikel 5 Definitie fractie en verdeling budget
- 1.
Onder fractie wordt in deze verordening verstaan: leden van de raad,
die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst
verkozen zijn verklaard en de personen die door de raad zijn benoemd
tot commissielid zoals bedoeld in artikel 82 Gemeentewet.
- 2.
De fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als
tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie,
ter besteding aan de doelen zoals bedoeld in artikel 6 lid 1.
- 3.
Deze bijdrage bestaat uit een vast deel voor elke fractie van €
1.000,- . Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 75,- per
raadszetel.
Artikel 6 Bestedingskader
- 1.
Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende,
kaderstellende en controlerende rol te versterken.
- 2.
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
- a.
uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en
overige regelingen;
- b.
betalingen aan politieke partijen, met politieke
partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen
anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of
goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis
van een gespecificeerde, reële declaratie;
- c.
- d.
uitgaven welke dienen bestreden te worden uit
vergoedingen die de leden ingevolge het
rechtspositiebesluit raads- en commissieleden
toekomen;
- e.
opleidingen voor individuele raads- en commissieleden;
- f.
betaling aan raads- en of commissieleden anders dan op
declaratie van gemaakte reële kosten, niet zijnde werkzaamheden
of diensten.
Artikel 7 Uitbetaling voorschot en verrekening
- 1.
De jaarlijkse bijdrage voor fractieondersteuning wordt na het
raadsbesluit als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.
- 2.
Eventuele terugvorderingen die voortvloeien uit afrekeningen van
eerdere jaren worden, indien deze vorderingen nog niet zijn voldaan
aan de gemeente, verrekend met het over een nieuw jaar uit te
betalen voorschot.
Artikel 8 Splitsing en samenvoeging fracties
- 1.
Bij splitsing van een fractie gedurende een zittingsperiode
wordt de bijdrage per raadszetel voor de oorspronkelijke fractie
verdeeld over de betrokken fracties naarevenredigheid van het
aantal bij de splitsing betrokken raadsleden.
- 2.
Als twee fracties worden samengevoegd wordt in het eerstvolgende
jaar bij de berekening op grond van artikel vijf uitgegaan van
het nieuwe aantal in de raad aanwezige fracties.
Artikel 9 Verantwoording
- 1.
Elke fractie legt voor 14 februari van het jaar volgend op het
verslagjaar verantwoording af aan de raad over de besteding van de
bijdrage voor fractieondersteuning, onder overlegging van een
verslag aan de griffier. Alle uitgaven moeten worden onderbouwd door
middel van documenten. Door middel van het verslag en de documenten
dient te kunnen worden getoetst of de uitgaven voldoen aan het
bepaalde in artikel 6 van deze verordening.
- 2.
Een eerste controle van het verslag vindt plaats door of namens de
griffier, ondersteund door de financieel controller van de gemeente.
De griffier voert bij verschillen van inzicht over een bepaalde post
in het verslag overleg met de fractievoorzitter van de
desbetreffende fractie. De fractie wordt daarbij in de gelegenheid
gesteld het verslag aan te passen. Nadat de controle heeft
plaatsgevonden worden de verslagen van alle fracties voorgelegd aan
de accountant voor advies. Indien griffier en fractievoorzitter niet
tot een eenduidige conclusie komen over een bepaalde post, dan wordt
hiervan door de griffier melding gemaakt aan de accountant.
- 3.
De griffier legt op basis van het advies van de accountant een
voorstel voor aan de raad.
- 4.
De raad stelt de bedragen vast van:
- a.
de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar
uit de bijdrage in overeenstemming met deze verordening zijn
bekostigd;
- b.
de hoogte van de eventuele terugvordering van de ontvangen
bijdrage.
Artikel 10 Verkiezingen
- 1.
In een kalenderjaar waarin verkiezingen plaatsvinden, wordt een
bijdrage verstrekt tot aan de maand van de verkiezingen. Het totale
budget dat beschikbaar is voor het betreffende kalenderjaar wordt
evenredig gesplitst naar het aantal maanden voor de verkiezingen en
het aantal maanden na de verkiezingen, inclusief de maand waarin de
verkiezingen plaatsvinden.
- 2.
Aan het einde van de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden,
dienen het verslag en de bijbehorende documenten van het lopende
kalenderjaar tot aan de maand van de verkiezingen te zijn ingeleverd
bij de griffier. Artikel 9 is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 11 Verantwoordelijkheid besteding
- 1.
Voor de toepassing van deze verordening is voor iedere fractie de
fractievoorzitter het aanspreekpunt.
- 2.
De raadsleden van de fractie zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor
een correcte besteding van de bijdrage conform de bepalingen in deze
verordening en de eventuele terugbetaling aan de gemeente.
- 3.
De verantwoordelijkheid voor de besteding van de bijdrage
voorafgaand aan de verkiezingen blijft liggen bij de leden die voor
de verkiezingen deel uit maakten van de fractie.