Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Sociaal Statuut gemeente IJsselstein 2008 |
Citeertitel | Sociaal Statuut gemeente IJsselstein 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Geen |
Geen
Ambtenarenwet, art. 125, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2008 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 07-10-2008 Intranet | collegebesluit 2008-14018 |
Burgemeester en wethouders van IJsselstein;
gelet op het bepaalde in artikel 125 van de Ambtenarenwet en artikel 8:3 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR);
gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg van 10 september 2008,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit sociaal statuut wordt verstaan onder:
a. Ambtenaar: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1 van de CAR;
b. Werkgever: de gemeente IJsselstein;
c. Organisatiewijziging:een belangrijke inkrimping of wijziging van de werkzaamheden van de gemeente (of een onderdeel daarvan), die niet van tijdelijke aard is en die personele gevolgen met zich meebrengt;
d. Privatisering: organisatiewijziging die het gevolg is van de verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot een nieuwe (privaatrechtelijke) rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde (privaatrechtelijke partij);
e. Publiekrechtelijke taakoverheveling: organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan;
f. Personele gevolgen: gevolgen voor de functie of de rechtspositie van de betrokken ambtenaren;
g. Salaris: het voor de ambtenaar geldende bedrag van de aan de ambtenaar toegekende schaal als bedoeld in artikel 3:1, lid 2, onder b, van de CAR;
h. Salarisperspectief: de opeenvolgende salarisperiodieken tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal van de ambtenaar en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken;
i. Bezoldiging: het salaris, vermeerderd met het bedrag van de aan de ambtenaar toegekende emolumenten en toelagen, niet zijnde onkostenvergoedingen, alsmede het bedrag van de functioneringstoelage en waarnemingstoelage (artikel 3:1, lid 2, onder c, van de CAR);
j. Functie: het samenstel van taken en werkzaamheden door de ambtenaar te verrichten;
k. Ongewijzigde functie: een functie welke in essentie gelijk is aan de functie/ feitelijke taken die de ambtenaar vóór de organisatiewijziging vervulde;
l. Passende functie: een functie van gelijkwaardig werk- en denkniveau, die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Een passende functie is doorgaans van hetzelfde functieniveau als de oude functie, maar kan ook van één hoger niveau of maximaal één niveau lager zijn dan de oude functie. De vergelijking vindt plaats op basis van het functiehuis van de gemeente IJsselstein;
m. Geschikte functie: een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de ambtenaar bereid is te vervullen;
n. Georganiseerd overleg: de commissie voor georganiseerd overleg zoals bedoeld in artikel 12:1 van de CAR;
o. Ondernemingsraad: de ondernemingsraad zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de ondernemingsraden;
p. Sociaal plan: nader afspraken, gebaseerd op en aanvullend op dit sociaal statuut, met betrekking tot de personele gevolgen van een organisatiewijziging.
Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen
Artikel 2:2 Taakverdeling tussen ondernemingsraad en georganiseerd overleg
Per onderwerp wordt bepaald of een onderwerp thuishoort bij het Georganiseerd Overleg of bij de Ondernemingsraad.
Artikel 2:3 Overleg over de personele gevolgen en maatregelen
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.
Artikel 2:5 Kennisgeving en uitvoering besluit
Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de ondernemingsraad, zal deze afwijking duidelijk worden gemotiveerd. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de ondernemingsraad van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, zesde lid, van de Wet op de ondernemingsraden.
Hoofdstuk 3 Algemene uitgangspunten voor sociaal beleid bij interne organisatiewijziging
Artikel 3:1 Werkingssfeer hoofdstuk
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op interne organisatiewijzigingen, niet zijnde privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.
Artikel 3:3 Voorkeursvolgorde bij herplaatsing
De werkgever hanteert, bij het nemen van besluiten ten aanzien van de ambtenaren die betrokken zijn bij de organisatiewijziging, de volgende voorkeursvolgorde:
a. de ambtenaar blijft zijn eigen, ongewijzigde functie vervullen;
b. de ambtenaar wordt overgeplaatst naar een passende functie binnen de gemeentelijke organisatie;
c. de ambtenaar wordt overgeplaatst naar een geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie.
Artikel 3:4 Uitgangspunten herplaatsing
Bij het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 3:3, eerste lid, wordt met de volgende gegevens rekening gehouden:
a. de geschiktheid van de ambtenaar voor een functie, zoals die blijkt uit opleidings- en ervaringsgegevens, beoordelingsgesprekken en eventuele geschiktheidtesten;
b. de voorkeur van de ambtenaar voor bepaalde functies;
c. de diensttijd van de ambtenaar bij de gemeente IJsselstein;
Artikel 3:5 Belangstellingsregistratie
Voordat herplaatsingbesluiten als bedoeld in artikel 3:3, eerste lid onder b en c worden genomen, wordt de betrokken ambtenaar in de gelegenheid gesteld zijn voorkeur voor maximaal drie functies kenbaar te maken.
Artikel 3:6 Geen passende of geschikte functie
Bij de opstelling van het reïntegratieplan ex artikel 10d:9 van de CAR geldt als leidraad de “handreiking re-integratieplan bij dreigende werkloosheid” van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA), bijlage 2 bij de LOGA-brief van 25 april 2008, kenmerk ECCVA/U200800330 Lbr: 08/075 LOGA 08/22.
De ontslagen ambtenaar wordt door werkgever uitgebreid voorgelicht over wat de reïntegratiefase en het reëntegratieplan, inclusief de rechten en de plichten van werkgever en werknemer, inhoudt. In ieder geval wordt aan de ontslagen ambtenaar de “handreiking reïntegratieplan bij dreigende werkloosheid” uitgereikt.
Artikel 3:7 Verplichting ambtenaar
Als de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg weigerachtig is ten aanzien van aanvaarding van een passende functie, wordt de ambtenaar direct ontslagen op grond van artikel 8:3 van de CAR. De rechten op een aanvullende uitkering en een na-wettelijke uitkering als bedoeld in hoofdstuk 10d van de CAR vervallen.
Artikel 3:8 Voorrang bij vervulling van interne vacatures
De ontslagen ambtenaar heeft tijdens de reïntegratiefase voorrang bij de vervulling van een passende of geschikte functie die tijdens de reïntegratiefase binnen de gemeentelijke organisatie vrijkomt.
De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie of die tijdens de reïntegratiefase een passende of geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie heeft aanvaard, behoudt recht op het salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden in de oude functie.
Artikel 3:10 Aanvullende scholing
De werkgever onderzoekt of het nodig is de ambtenaar, die is overgeplaatst naar een passende of geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie of die tijdens de reïntegratiefase een passende of geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie heeft aanvaard, bij of om te scholen voor het vervullen van zijn nieuwe functie. De kosten van de scholing zijn voor rekening van de gemeente.
Artikel 3:11 Functie buiten de gemeentelijke organisatie
Indien de ambtenaar als bedoeld in het eerste lid een functie van ten minste een gelijke betrekkingsomvang accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, vult de werkgever het brutosalaris gedurende een jaar aan tot aan het niveau van het brutosalaris dat de ambtenaar genoot direct voorafgaand aan het ontslag. De ambtenaar die een functie accepteert met een kleinere betrekkingsomvang ontvangt gedurende een jaar een aanvulling van zijn brutosalaris naar rato.
Hoofdstuk 4 Herplaatsingsprocedure
Artikel 4:2 Advies over herplaatsing
De herplaatsingcommissie verzamelt alle volgens haar benodigde gegevens en adviseert op basis van deze gegevens het college van burgemeester en wethouders over de herplaatsing van de betrokken ambtenaren. Indien de herplaatsingscommissie niet tot een eensluidend advies kan komen, worden het meerderheidsstandpunt en het minderheidsstandpunt, ter kennis gebracht van het college.
Artikel 4:3 Bedenkingen tegen voorstel
Indien de ambtenaar bedenkingen heeft tegen het advies van de commissie over zijn herplaatsing, respectievelijk tegen het advies van de commissie om hem vooralsnog geen passende of geschikte functie aan te bieden, kan hij deze binnen 14 dagen schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 4:4 Herplaatsingsbesluiten
Na ontvangst van de schriftelijke bedenkingen of na het mondeling horen volgens artikel 4:3, neemt het college van burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken, het besluit tot herplaatsing van de betrokken ambtenaar. De ambtenaar wordt direct schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
De ambtenaar voor wie in de herplaatsingprocedure geen passende of geschikte functie is gevonden, wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken, schriftelijk van dit besluit in kennis gesteld. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
Hoofdstuk 5 Privatisering en taakoverheveling
Artikel 5:1 Werkingssfeer hoofdstuk
Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op privatisering en publiekrechtelijke taakoverheveling.
Artikel 5:3 Geen passende of geschikte functie
Bij de opstelling van het reïntegratieplan ex artikel 10d:9 van de CAR geldt als leidraad de “handreiking re-integratieplan bij dreigende werkloosheid” van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA), bijlage 2 bij de LOGA-brief van 25 april 2008, kenmerk ECCVA/U200800330 Lbr: 08/075 LOGA 08/22.
Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit sociaal plan moet overeenstemming worden bereikt in het georganiseerd overleg.
Indien de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of een andere publiekrechtelijke werkgever waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maakt de werkgever een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn op de gemeentelijke werkgever en de nieuwe werkgever.
Indien uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, (pre)pensioen, vakantie, ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de nieuwe werkgever minder is dan het totaalpakket bij de gemeentelijke werkgever, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken.