Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tegenprestatie gemeente Amstelveen |
Citeertitel | Verordening tegenprestatie gemeente Amstelveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Nieuwe regeling.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 17-12-2014 www.amstelveen.nl - bekendmakingen – verordeningen en reglementen – 24 - 12 2014 | 14-74 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtsreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep;
Artikel 2 De duur en omvang van de tegenprestatie
De tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van zes maanden per jaar gedurende maximaal acht uur per week.
Artikel 4 De inhoud van de tegenprestatie
Op grond van artikel 9 van de wet, artikel 37 IOAW en artikel 37 IOAZ is de
belanghebbende verplicht een tegenprestatie te verrichten.
De op te leggen tegenprestatie moet aan vier eisen voldoen:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2014.
De griffier, De voorzitter,
drs. P. Georgopoulou drs. M.M. van 't Veld
In artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet en in artikel 37 IOAW en artikel 37 IOAZ is vastgelegd dat degenen die een uitkering ontvangen op grond van deze wetten verplicht zijn om een maatschappelijk nuttige tegenprestatie te verrichten. Deze activiteiten vinden plaats naast of in aanvulling op reguliere arbeid. Daarnaast mogen deze activiteiten niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
Vanaf de datum van melding is iedere belanghebbende in de leeftijd van 18 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd verplicht deze tegenprestatie naar vermogen te verrichten.
De plicht tot het leveren van een tegenprestatie staat los van de re-integratieplicht. Het is niet bedoeld als re-integratie-instrument. Daarbij is de tegenprestatie beperkt in omvang en duur. De tegenprestatie kan wel als nevendoel hebben dat langdurig werklozen worden geactiveerd.
De Raad hecht er waarde aan dat burgers duurzaam deelnemen aan de maatschappij. Daarom is in deze verordening de keuze gemaakt dat in eerste instantie wordt ingezet op het verrichten van (vrijwilligers)werk. Als men niet vrijwillig vrijwilligerswerk wil doen, wordt een tegenprestatie opgelegd.
Vast te leggen regels in verordening
In artikel 8a, eerste lid, onderdeel b van de Participatiewet is de verordening plicht neergelegd. Hierin worden regels opgenomen met betrekking tot de duur, omvang en inhoud van de tegenprestatie naar vermogen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Voor de definitie van mantelzorg is aangesloten bij artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De andere begrippen behoeven geen bespreking.
Artikel 2 De duur en omvang van de tegenprestatie
In dit artikel is bepaald dat de tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van zes maanden per jaar gedurende maximaal 8 uur per week. Daarmee is voldaan aan het vereiste dat de tegenprestatie beperkt is in duur en omvang.
Artikel 3 Het opleggen van de tegenprestatie
Op grond van de wet kan geen tegenprestatie opgelegd worden in de volgende situaties.
·Als belanghebbende volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is als bedoeld in artikel 4 Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Dat is geregeld in artikel 9, vijfde lid
Daarnaast wordt op grond van artikel 3, eerste lid rekening gehouden met de omstandigheden van belanghebbende.
Personen met een werkloosheidsduur van minder dan een half jaar krijgen in beginsel geen tegenprestatie opgelegd. De primaire focus van deze groep is werk.
Op grond van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (ECLI:NL:CRVB:2010:BL1093) is individualisering noodzakelijk om te voorkomen dat sprake is van verplichte arbeid. De Rechtbank Breda heeft ook een uitspraak gedaan over het onderscheid met verplichte arbeid in de lijn van deze uitspraak (ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
De volgende criteria uit deze uitspraken zijn hier van belang:
Indien op advies van het steunpunt Mantelzorg belanghebbende (gedeeltelijk) is ontheven van de actieve sollicitatieplicht, de reïntegratieplicht en de passieve sollicitatieplicht voor het aantal vier tot acht uur per week, wordt geen tegenprestatie opgelegd.
De Staatsecretaris acht het van belang dat belanghebbenden zelf een keus voor vrijwilligerswerk maken, waarbij zij bij de keus voor het soort vrijwilligerswerk uitgaan van hun kennis, vaardigheden, interesses en passie. Dit geeft de meeste kans op succes.
Voor vrijwilligerswerk worden zij verwezen naar de vacaturebank van de Vrijwilligerscentrale Amstelland.
Het primaire doel van de tegenprestatie is het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten. Het is nadrukkelijk niet bedoeld als re-integratie instrument. Dat heeft tot gevolg dat de tegenprestatie niet in de weg mag staan aan acceptatie van betaald werk of re-integratie. Daarnaast moet het gaan om onbeloonde additionele activiteiten die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
Maatschappelijk nuttige activiteiten
Het begrip maatschappelijk nuttige activiteiten wordt niet nader omschreven in de wetgeving en er is hierover nog geen jurisprudentie bekend. Het kan gaan om activiteiten die nuttig zijn voor de lokale omgeving of voor de gemeente zelf. Maar ook de ontwikkeling van de uitkeringsgerechtigde die de tegenprestatie uitvoert wordt als
maatschappelijk nuttig beschouwd. Bijvoorbeeld omdat de tegenprestatie mensen weer activeert. Dit kan op de lange termijn helpen om de kosten voor de gemeenschap te reduceren.
Een risico is dat de activiteiten wel maatschappelijk nuttig, maar ook stigmatiserend zijn. Bijvoorbeeld omdat het duidelijk herkenbaar, in de openbare ruimte laten uitvoeren van activiteiten, snel verward kan worden met het uitvoeren van een taakstraf. Daarmee kan de samenleving het signaal krijgen dat het hebben van een uitkering gelijk staat aan het plegen van een strafbaar feit.
Tot de tegenprestatie worden gerekend klussen die door verenigingen, bedrijven en maatschappelijke instellingen worden aangeboden.
Verdringing op de arbeidsmarkt
Het moet gaan om werkzaamheden waar in huidige tijd en plaats geen bereidheid is om daar een geldelijke beloning voor de betalen.
Het mag niet gaan om werkzaamheden waar een jaar geleden nog voor werd betaald ( vergelijkbare werkzaamheden die weg zijn bezuinigd bij de betreffende (overheids)organisaties. Ook mag er geen vacature openstaan voor dezelfde of bijna dezelfde activiteiten.