Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Beleidskader “bijgebouwen bij woningen in de kernen”

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidskader “bijgebouwen bij woningen in de kernen”
CiteertitelBeleidskader “bijgebouwen bij woningen in de kernen”
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Besluit omgevingsrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-01-2015nieuwe regeling

06-01-2015

Hét Gemeentenieuws, 21-01-2015

D/INT/14/011006 Z/14/29079

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidskader “bijgebouwen bij woningen in de kernen”

Aanleiding:

In de geldende bestemmingsplannen voor de kernen is een regeling opgenomen voor bijgebouwen bij woningen. Het Besluit omgevingsrecht biedt in artikel 4, bijlage 2 de mogelijkheid (buitenplans) af te wijken van deze bepalingen. Het komt regelmatig voor dat aanvragen niet passen in het bestemmingsplan.

Daarom is de vigerende regeling tegen het licht gehouden en is bekeken of het wenselijk is en op welke wijze, deze te verruimen c.q. bij te stellen.

Huidige regeling:

In de vigerende bestemmingsplannen voor de kernen is de volgende regeling opgenomen met betrekking tot bijgebouwen bij een woning. Voor de goede orde, het bouwvlak voor hoofdgebouwen kan geheel worden bebouwd met hoofd-, aan- en bijgebouwen. De regeling waar het nu om gaat betreft aanvullend het vlak “bijgebouwen toegestaan”. Deze mogelijkheden betreffen dus uitsluitend het perceel voor zover dat de woonbestemming heeft. Qua perceelsomvang geldt dus niet de gedeelten die in andere bestemmingen liggen!

 

Perceel

Toegestane oppervlakte aan bijgebouwen

< 200 m2

60 m2

200 – 1000 m2

90 m2

> 1000 m2

120 m2

 

Probleemstelling

De huidige regeling is nogal ongenuanceerd. Er bestaat een behoorlijke reikwijdte qua perceelsomvang (200 tot 1000 m2), met hetzelfde toegestane aantal m2 voor bijgebouwen. Dit is ook de perceelsomvang die in de praktijk het meest voorkomt. Overigens lijkt de schaalsprong van 60 naar 90 m2 ook erg groot, maar dat is in de praktijk veel minder een probleem omdat die wordt genivelleerd door het maximum bebouwingspercentage van 50% dat geldt.

 

Nieuwe beleidslijn

Op zich staat de bovengrens van 120 m2 niet ter discussie. Bij de bouwregeling voor bijgebouwen moet immers voorkomen worden dat dermate ruime mogelijkheden worden geschapen dat oneigenlijk gebruik (bedrijfsmatige activiteiten / illegale bewoning) in de hand wordt gewerkt. Wel is het logisch en verdedigbaar om een sterkere koppeling aan te brengen tussen de perceelsomvang en de toegestane m2 aan bijgebouwen. Hiertoe zal worden gewerkt met de volgende “gestaffelde” regeling.

 

Perceel

Toegestane oppervlakte aan bijgebouwen

< 200 m2

60 m2

200 – 400 m2

90 m2

400 – 600 m2

100 m2

600 – 800 m2

110 m2

800 – 1000 m2

120 m2

> 1000 m2

120 m2

 

Overig

De regeling heeft geen betrekking op het buitengebied. Hier worden minder problemen ervaren en is de uitgangssituatie bovendien heel anders. De raad heeft daar in het verleden expliciet en uitgebreid over gediscussieerd (beleidsnotitie bijgebouwen in het buitengebied) en heeft de huidige regeling op basis daarvan consistent gehanteerd en vastgesteld.

Afdeling Fysieke Pijler

Januari 2015