Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem |
Citeertitel | Subsidieregeling Voorschools aanbod gemeente Arnhem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
De grondslag is gewijzigd bij besluit van het college gepubliceerd in het Gemeenteblad dd 22 februari 2018, nummer 37613
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2015 | 01-03-2017 | nieuwe regeling | 09-12-2014 | 2014.0.113.934 |
Een kindcentrum dat is opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRKP) en voldoet aan de wet- en regelgeving voor de kinderopvang. Een locatie wordt aanvullend als een VVE- locatie in het LRKP geregistreerd als deze voldoet aan de wet- en regelgeving van de kinderopvang én aan de aanvullend gestelde kwaliteitseisen voor VVE in Arnhem.
Het toetsingsprotocol beschrijft alle documenten die de subsidieontvanger op orde moet hebben voor de jaarlijkse subsidiecontrole.
Voor- en Vroegschoolse Educatie. De kwaliteitseisen voor VVE in Arnhem zijn vastgelegd in het kwaliteitshandboek VVE Arnhem en omschreven in de toelichting van deze subsidieregeling. Op alle VVE- locaties wordt gewerkt met methode Kaleidoscoop.
In aanvulling op de ASV moet de aanvraag om subsidieverlening zijn voorzien van:
Een beschrijving van het aanbod VVE basis en/of het aanbod VVE intensief dat is voorzien van informatie over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de criteria van artikel 3. Uit deze beschrijving moet expliciet duidelijk zijn dat de reguliere of de VVE- peuter een volledig en op de peuter aangepast maatwerk aanbod krijgt conform de gestelde kwaliteitseisen.
Op het bedrag aan subsidie wordt de door de subsidieontvanger ontvangen ouderbijdrage van alle ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag in mindering gebracht. Dit gebeurt op volgende wijze:
Het college vergoedt aan de subsidieontvanger het vastgestelde maximum uurtarief. Ouders betalen aan de subsidieontvanger een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Deze ouderbijdrage betaalt de subsidieontvanger aan de gemeente.
Indien een subsidieontvanger een hoger tarief hanteert dan het maximum uurtarief welke de gemeente subsidieert, betaalt de ouder het verschil tussen het hoger uurtarief en het maximum tarief altijd zelf. De gemeente subsidieert dit verschil dus niet aan de subsidieontvanger. De gemeente vordert dit verschil tussen het hoger uurtarief en het maximum tarief dan ook niet terug van de subsidieontvanger.
De hoogte van de ouderbijdrage wordt door de houder bepaald aan de hand van het meest recente verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen wordt bepaald aan de hand van een door de ouders te overleggen Inkomensverklaring of indien zij geen aangifte hoeven te doen voor de inkomensbelastingen, een recente jaaropgave.
Subsidieplafond en verdelingsregels
Het College stelt jaarlijks vóór 1 januari van het betreffende subsidiejaar het subsidieplafond voor voorschoolse opvang van reguliere peuters vast. Voor het jaar 2015 geldt dat voor 1 maart 2015 het subsidieplafond voor de periode van 1 maart 2015 tot 1 januari 2016 wordt vastgesteld. Ten aanzien van subsidiëring van voorschoolse opvang voor VVE- peuters geldt geen subsidieplafond.
als het totaal van de vervolgaanvragen hoger is dan het beschikbare subsidiebudget, dit budget naar evenredigheid over deze aanvragen wordt verdeeld, waarbij aanvragen op de bestaande gesubsidieerde voorschoolse locaties VVE voorrang krijgen.
b.Als tweede worden toegekend de in aanmerking komende aanvragen die betrekking hebben op nieuwe aanvragen:
Subsidie wordt verleend onder voorbehoud van verstrekking van de bijbehorende middelen door de gemeenteraad van Arnhem.
Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 12 Toezicht op kwaliteit
De Veiligheids- en Gezondheids regio Gelderland Midden (VGGM), De Onderwijsinspectie, de VVE- coördinator van Stichting PAS en/of een externe VVE- deskundige houden in opdracht van de gemeente toezicht op de kwaliteit van het aanbod in het kader van deze subsidieregeling.
Relevant Kader voor de Nadere regels
VVE-peuters zijn peuters die in aanmerking komen voor VVE omdat:
Categorie 1: Maximaal basisonderwijs of (v)so- zmlk (gewicht 1.2):
De ouder heeft maximaal basisonderwijs (tot en met het dertiende levensjaar) of (v)so- zmlk gevolgd.
Categorie 2: Maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg
De ouder heeft maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg gevolgd of de ouder heeft maximaal twee jaar onderwijs in een andere schoolopleiding in het voortgezet onderwijs aansluitend op het basisonderwijs gehad.
Categorie 3: Overig voortgezet onderwijs en hoger (gewicht 0):
De ouder heeft een opleiding van drie of vier jaar mavo (c- of d-niveau), drie of vier jaar gemengde leerweg of theoretische leerweg genoten. Of de ouder heeft meer dan twee jaar havo of vwo gevolgd.
De eerste twee categorieën kinderen krijgen een VVE- indicatie.
Aanbod VVE basis en VVE intensief
Voor het aanbod VVE basis en het aanbod VVE intensief gelden verschillende kwaliteitseisen. Daarmee is er een gedifferentieerd VVE-aanbod in de gemeente Arnhem.
Aanbod van een locatie met een aanbod VVE basis:
Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod basis op de locatie:
(worden vastgelegd in nog vast te stellen OAB-plan 2015- 2019 en opgenomen als aanvulling bij het kwaliteitshandboek VVE).
Er wordt gewerkt met een basis aanbod VVE, waarbij:
* een ander programma en ook het kindvolgsysteem waarmee wordt gewerkt zal op voorhand aan een VVE-deskundige worden voorgelegd en worden getoetst aan de gestelde kwaliteitseisen.
Kwaliteitseisen voor het aanbod voor specifiek een VVE-peuter op de locatie:
Aanbod van een locatie met een aanbod VVE intensief:
Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod intensief op de locatie
(zoals vastgelegd in het Kwaliteitshandboek VVE Arnhem) :
Er is een aantoonbare doorgaande lijn en een intensieve samenwerking met het basisonderwijs (educatief aanbod, educatief handelen, ouderbetrokkenheid, pedagogisch-didactisch klimaat begeleiding en zorg). Deze samenwerking bestaat uit een gezamenlijk plan van aanpak van de voorschoolse locatie en de basisschool (of basisscholen) voor de realisatie van de doorgaande lijn. Het plan bevat mimimaal afspraken over de inhoudelijke thema’s waar op de groepen mee wordt gewerkt, ouderbetrokkenheid en de overdracht van peuters naar de basisschool.
De gegevens die van de subsidieontvanger worden gevraagd zijn nodig om de subsidie te kunnen vaststellen en om te kunnen beoordelen of de subsidieontvanger zich aan de subsidieverplichtingen heeft gehouden. De gegevens moeten betrekking hebben op het gehele subsidievak of gelden per ultimo van dat subsidietijdvak, afhankelijk van de aard van de gevraagde gegevens.
De subsidie is op basis van een vaste uurprijs per peuter per jaar en is als volgt opgebouwd:
De subsidie hangt af van het aantal peuters en is gebaseerd op de genormeerde kostprijs per uur per peuter zoals die jaarlijks door het Rijk wordt geïndexeerd en vastgesteld. Verhoogd met een toeslag voor extra taakuren per peuter per jaar en een toeslag voor huisvesting per peuter per jaar.
Een reguliere subsidieplek wordt aangeboden gedurende 6 uur per week, gespreid over 2 dagdelen gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 240. Voor subsidieplek VVE gaat het om 4 dagdelen/ 12 uur per week, minimaal verdeeld over 3 dagen, gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 480.
Bovenstaande berekeningssystematiek leidt tot de volgende tarieven(tabel).