Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014
CiteertitelRegeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 7:13 Algemene wet bestuursrecht, art. 84 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-2017wijziging art. 4

28-03-2017

Gemeenteblad, www.overheid.nl, 11-04-2017

Onbekend
23-11-201612-04-2017wijziging art. 2

08-11-2016

Gemeenteblad, www.overheid.nl, 22-11-2016

Onbekend
14-08-201423-11-2016Nieuwe regeling

05-08-2014

Gemeenteblad, www.overheid.nl, 13-8-2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld;

 

gelet op het bepaalde in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de

 

Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014

 

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;

b wet: wet van 4 juni 1992 (Stb. 1992, 315) houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht);

c verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen. Het kan gaan om het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld, de burgemeester van de gemeente Noordenveld of de raad van de gemeente Noordenveld, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.

 

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet, tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester voornoemd.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van gemeentelijke belastingen en retributies.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften met betrekking tot beschermd wonen en opvang zoals beschreven in artikel 1.1.1 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een personele kamer en een algemene kamer.

  • 2.

    De personele kamer behandelt bezwaarschriften inzake rechtspositie- en andere regelingen voor het gemeentelijk personeel. De algemene kamer behandelt de overige bezwaarschriften die op grond van deze Regeling aan de commissie zijn toegewezen.

  • 3.

    Elke kamer bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden . De voorzitter van de algemene kamer is tevens algemeen voorzitter van de commissie.

  • 4.

    De vervanging van de voorzitter geschiedt per kamer door één van de leden van die kamer, of door de vaste voorzitter van een andere kamer.

     

  • 5.

    Indien een lid verhinderd is een vergadering bij te wonen, wordt deze vervangen door een ander lid. Indien er geen ander lid beschikbaar is, vindt het horen plaats door de voorzitter en één lid.

     

  • 6.

    Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze regeling zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

     

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd door burgemeester en wethouders voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie treden af na afloop van de zittingsperiode. De voorzitter en de leden van de Algemene kamer kunnen door burgemeester en wethouders éénmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar. De voorzitter en de leden van de Personeelskamer kunnen meermalen worden herbenoemd.

     

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden van de commissie kunnen hun functie blijven vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    Om te voorkomen dat alle leden van de commissie tegelijk aftreden en daarmee de continuïteit van de advisering in gevaar komt, kunnen burgemeester en wethouders besluiten om de maximale zittingsduur van de voorzitter en de leden die het laatst zijn toegetreden tot de commissie, éénmalig met twee jaren te verlengen tot 10 jaar.

  • 6.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen niet werkzaam zijn voor de gemeente Noordenveld of voor een orgaan dat werkt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Noordenveld.

     

Artikel 5 Secretaris
  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar. Burgemeester en wethouders kunnen één of meer ambtenaren aanwijzen als secretaris.

     

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een of meer plaatsvervangers van de secretaris aanwijzen.

  • 3.

    Voor de uitvoering van de taken van de secretaris kan een externe plaatsvervangend secretaris worden ingeschakeld door burgemeester en wethouders.

     

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde bijlagen wordt rechtstreeks ingediend bij de commissie.

  • 3.

    Een bezwaarschrift dat bij het bestuursorgaan is ingediend wordt door dat bestuursorgaan zo spoedig mogelijk doorgestuurd naar de commissie.

     

  • 4.

    De commissie verstuurt de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 6:14 van de wet. Indien een bezwaarschrift niet terstond in handen van de commissie kan wordt gesteld, dragen burgemeester en wethouders zorg voor het versturen van de ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 6:14 van de wet.

     

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen

- 2:1, tweede lid;

- 6:6, voor wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn;

- 6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

- 7:4, tweede lid;

- 7:6, vierde lid;

van de Wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.

 

Artikel 8 Vooronderzoek
  • 1.

    De voorzitter is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

     

Artikel 9 Hoorzitting
  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

     

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid van genoemde artikel besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan;

     

  • 4.

    Het verwerend orgaan dient vóór een door de commissie te bepalen tijdstip een pleitnotitie/verweerschrift in waarin het standpunt ten aanzien van het ingediende bezwaarschrift gemotiveerd uiteengezet wordt.

Artikel 10 Uitnodiging zitting
  • 1.

    De voorzitter deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.

     

  • 2.

    Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

     

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval een week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan bekendgemaakt.

     

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.

     

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat tenminste twee leden, dan wel de voorzitter en een lid aanwezig zijn. De commissie vergadert gewoonlijk in een samenstelling van twee leden en de voorzitter.

 

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaar- schrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

 

Artikel 13 Openbaarheid zitting
  • 1.

    De zitting van de algemene kamer van de commissie is in beginsel openbaar. Echter, de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning of andere persoonsgebonden besluiten vindt achter gesloten deuren plaats.

     

  • 2.

    Als de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt, al dan niet op grond van een verzoek van een belanghebbende, kan de zitting achter gesloten deuren plaatsvinden.

  • 3.

    De zitting van de personeelskamer is niet openbaar, tenzij de indiener van het bezwaarschrift daarom verzoekt.

     

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging
  • 1.

    Het verslag als bedoeld in de artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

     

  • 2.

    Het verslag houdt een korte zakelijke vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

     

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

     

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Telefonisch horen
  • 1.

    Op een verzoek om telefonisch horen van een belanghebbende beslist de voorzitter, met inachtneming van de belangen van eventuele derdebelanghebbenden. De voorzitter kan het horen opdragen aan de secretaris.

  • 2.

    Voorafgaand aan het telefonisch horen wordt daartoe een separate afspraak gemaakt.

  • 3.

    Na afloop van het telefonisch horen wordt door de secretaris een verslag van het horen gemaakt. Dat verslag wordt ter informatie aan de belanghebbende gezonden. Belanghebbende krijgt de gelegenheid om opmerkingen bij het verslag te maken

  • 4.

    Het bepaalde in artikel 14 is van overeenkomstige toepassing

Artikel 16 Nader onderzoek
  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

     

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

     

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

     

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

     

Artikel 17 Raadkamer en advies
  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

     

  • 2.

    a De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    b Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

    c Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

     

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar- of beroepschrift.

     

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

     

Artikel 18 Uitbrengen advies
  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het verwerend orgaan.

     

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10 eerste lid van de wet ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

     

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

     

Artikel 19 Intrekking oude Regeling

De Regeling behandeling bezwaarschriften van 7 mei 2002, laatst gewijzigd op 22 september 2008, wordt ingetrokken.

 

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze Regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking ervan.

 

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als:

Regeling behandeling bezwaarschriften gemeente Noordenveld 2014.

 

 

 

Roden, 5 augustus 2014

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld

 

de burgemeester, de secretaris,