Organisatie | Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie beleidsuitgangspunten WMO |
Citeertitel | Notitie beleidsuitgangspunten WMO |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Notitie beleidsuitgangspunten WMO |
Geen
Wet maatschappelijke ondersteuning
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 06-11-2014 Rond de Linde, 08-01-2015 | Corsanummer 2014.18562 |
NOTITIE BELEIDSUITGANGSPUNTEN WMO
Per 2015 wordt de nieuwe Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) ingevoerd. Gemeenten worden vanaf dan verantwoordelijk voor de uitvoering van nieuwe taken en voor nieuwe doelgroepen. Met de invoering van de nieuwe Wmo vindt een forse korting op de te overhevelen middelen plaats. Kortom: gemeenten kunnen niet op de oude voet verder. Dit betekent dat een aantal beleidsuitgangspunten van de huidige Wmo taken wordt aangescherpt.
Dé voorwaarde om dat te kunnen is dat iedereen, die in Nuenen woont en werkt, ervan overtuigd is dat het anders kán en moet. Dat hij of zij een aandeel heeft in de verandering die hiervoor nodig is. Een gezamenlijke opgave dus.
De gemeente Nuenen neemt het voortouw in dit transformatieproces. Daar waar de krachten van inwoners zich vanzelf (kunnen) ontwikkelen, geven of creëren we de ruimte daarvoor. Daar waar deze ontwikkeling ondersteuning nodig heeft, geven we dat extra duwtje in de rug.
In deze notitie staat voor de nieuwe en bestaande taken binnen de Wmo wat de beleidsuitgangspunten zijn. Deze worden nader uitgewerkt in het uitvoeringsbesluit Wmo, dat door het college voor 1 januari 2015 wordt vastgesteld.
De nieuwe Wmo maakt deel uit van het hele sociale domein, samen met de Jeugdwet, Participatiewet, Wet publieke gezondheid en Passend onderwijs. Zo kunnen interventies in het kader van de Participatiewet een belangrijke rol spelen bij het creëren van algemene voorzieningen Wmo. Het uiteindelijke doel is dat iedereen op zijn of haar manier, met of zonder beperking, kan participeren, deelnemen aan onze samenleving. Om deelname aan de samenleving te realiseren kan de gemeente diverse voorzieningen inzetten. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen algemene en maatwerkvoorzieningen.
Om zorgvragen met algemene voorzieningen op te lossen moeten deze voorzieningen zichsteeds meer gaan richten op de hulpvragen van onze inwoners.
Deze worden alleen toegepast wanneer het echt nodig is.
De gemeente zal in een ondersteuningsplan vaststellen wat er in het voorliggend veld gedaan moet zijn voordat een maatwerkvoorziening wordt ingezet. De bewijslast waarom inzet van een algemene voorziening niet passend is ligt bij de zorgvrager.
Twee aspecten zijn van groot belang bij het uitwerken van de beleidsuitgangspunten:
Het versterken van de voorkant: Het treffen van verdere preventieve maatregelen (om te voorkomen dat iemand om ondersteuning vraagt), het steunen van de informele zorg en het mobiliseren van het sociaal netwerk. Daarbij geven we de voorkeur aan lokale organisaties omdat, zo leert de ervaring, deze dichtbij de inwoners staan en eenvoudiger verbindingen kunnen leggen.
De nieuwe Wmo die ingaat per 1 januari 2015 brengt de volgende wijzigingen met zich mee:
Beleidsuitgangspunten Wmo nieuwe taken
1 gezin – 1 casusverantwoordelijke – 1 plan
Dit gesprek wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan.
In regionaal verband bezien hoe het collectief vervoer, in een gebundelde aanbesteding geïntegreerd kan worden. Het lopende contract Leerlingenvervoer moet daarop afgestemd worden. Voor het AWBZ-vervoer per 2015 blijven we gebruik maken van bestaande vervoerssystemen en maken daarover budgetafspraken met de zorgaanbieders.
Het doel van kortdurend verblijf is om degene die een cliënt gewoonlijk thuis verzorgt te ontlasten, of als er bij ontslag uit het ziekenhuis geen mogelijkheden zijn om de juiste zorgte krijgen. Kortdurend verblijf is in Wmo termen respijtzorg. De indicatiecriteria zoals die nuook onder de AWBZ gelden blijven gehandhaafd.
Het gaat om een percentage van 5% van de gehele omvang persoonlijke verzorging. Te denken valt aan begeleiding/toezicht bij het eten van een maaltijd. Wanneer er geen oplossing is binnen de eigen omgeving zet de gemeente een maatwerkvoorziening in.
Compensatie afschaffing Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (WTCG) en Compensatie Eigen Risico (CER)
We sluiten aan bij de landelijke voorziening voor doventolken. VWS en VNG maken hiervoor landelijke inkoopafspraken.
Wijzigingen beleidsuitgangspunten bestaande Wmo taken
Bij HbH1 gaat het alleen om schoonmaak taken. Wij gaan er vanuit dat er voldoende aanbieders op de markt zijn zodat de inwoners hun eigen hulp kunnen inhuren/regelen. Met andere woorden het is een gebruikelijke marktvoorziening. Vanaf 1 januari 2015 worden nieuwe cliënten naar de “markt” verwezen voor HbH1.
De mantelzorgers waarderen (o.a. via de Dag van de Mantelzorg) en ondersteunen via het steunpunt mantelzorg.
Mogelijke acties vanuit het steunpunt mantelzorg zijn: