Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen op Zoom

Regeling burgerlijke stand Bergen op Zoom

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen op Zoom
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling burgerlijke stand Bergen op Zoom
CiteertitelRegeling burgerlijke stand Bergen op Zoom
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

datum bekendmaking is niet exact te achterhalen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk Wetboek, art. 16

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-08-199701-09-1998Onbekend

16-06-1998

Weekblad Bergen op Zoomse Bode, 27-06-1998

B en W 16-06-1998, SMD/BZ

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling burgerlijke stand Bergen op Zoom

Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom;

gelet op het bepaalde in artikel 16 van het Burgerlijk Wetboek;

B e s l u i t :

vast te stellen de navolgende

"Regeling burgerlijke stand Bergen op Zoom"

Artikel 1.
  • 1.

    Het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt tenminste vier.

  • 2.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand worden onderscheiden in:

    • a.

      ambtenaren, behorende tot de afdeling burgerzaken van de sector Maatschappelijke Dienstverlening;

    • b.

      ambtenaren, behorende tot de onder a bedoelde afdeling bij een nabuurgemeente;

    • c.

      buitengewone ambtenaren:

      • 1.

        als honorair ambtenaar;

      • 2.

        met vergoeding voor hun werkzaamheden.

Artikel 2.
  • 1.

    Het schriftelijke bericht van benoeming ontvangt de ambtenaar van de burgerlijke stand voor zijn indiensttreding.

  • 2.

    Het bericht van benoeming vermeldt:

    • a.

      de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de ambtenaar;

    • b.

      de ingangsdatum van benoeming;

    • c.
      • 1.

        de periode van de benoeming, waarbij wordt uitgegaan voor ambtenaren bedoeld in artikel

        • A.

          1.2.a, van de benoemingsperiode bij die afdeling;

        • B.

          1.2.b of 1.2.c.1, van de periode aangegeven of omschreven in het benoemingsbesluit

        danwel

      • 2.

        voor ambtenaren bedoeld in artikel 1.2.c.2, de een aanstellingsvorm als vermeld in de "Rechtspositieregeling buitengewone ambtenaren burgerlijke stand".

Artikel 3.

De ambtenaren bedoeld in artikel 1.2.c., worden uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken / het registreren van partnerschappen.

Artikel 4.
  • 1.

    Het hoofd van de afdeling burgerzaken is belast met de leiding van de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Bij ziekte, afwezigheid of ontstentenis wordt het hoofd vervangen door het waarnemend hoofd van de afdeling burgerzaken.

  • 3.

    Bij ziekte, afwezigheid of ontstentenis van het waarnemend hoofd of zo deze niet tot ambtenaar van de burgerlijke stand is benoemd, treedt als vervanger op de oudste in leeftijd zijnde ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 1.2.a.

Artikel 5.
  • 1.

    Overminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand hun ambtsbezigheden in het Stadskantoor danwel -uitsluitend voor huwelijksvoltrekkingen- het Stadhuis, het Markiezenhof of Raadhuis Halsteren.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen ook andere huizen als Stadskantoor aanwijzen.

Artikel 6.
  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      ten stadskantore, dagelijks, uitgezonderd op de zaterdagen, zondagen en de algemene erkende feestdagen van 09.00 tot 15.00 uur;

    • b.

      voor het voltrekken van huwelijken in het Stadhuis of de Synagoge in de Koevoetstraat dagelijks, uitgezonderd op zaterdagen, zondagen en algemene erkende feestdagen, van 9.00 tot 15.00 uur;

    • c.

      voor het voltrekken van huwelijken van het Raadhuis Halsteren dagelijks, uitgezonderd op de zondagen en de algemene erkende feestdagen, van 09.00 tot 15.00 uur;

    • d.

      voor het voltrekken van huwelijken in het Markiezenhof dagelijks van 09.00 tot 24.00 uur, uitgezonderd de zondagen vóór 12.00 uur en de algemeen erkende feestdagen.

  • 2.

    Op de zondagen, zaterdagen, alsmede op de algemeen erkende feestdagen wordt voor het doen van aangiften, welke geen uitstel dulden -dit ter beoordeling van het in artikel 4 genoemde afdelingshoofd-, gelegenheid gegeven.

  • 3.

    Op de dagen waarop blijkens voorafgaande kennisgeving van burgemeester en wethouders het stadskantoor gesloten zal zijn, zal het bureau van de burgerlijke stand geopend zijn van 09.00 tot 10.00 uur voor aangiften van geboorten en overlijden.

Artikel 7.

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling burgerlijke stand Bergen op Zoom".

Artikel 8.

Deze regeling treedt in werking op de derde dag na afkondiging, werkt terug tot l september 1997 en vervangt de gelijknamige regeling die is vastgesteld bij besluit van 7 maart 1997.

Bergen op Zoom, 26 augustus 1997 Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom,

, burgemeester

Secretaris

Sector SMD

Afdeling BZ

 

Bergen op Zoom, 16 juni 1998

Het college voornoemd,

burgemeester

secretaris