Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Kerkrade 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Kerkrade 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening clientenparticipatie WWB
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 17-12-2014 Elektronisch gemeenteblad 23 december 2014 | 14Rb096 |
Hoofdstuk 2 – Samenstelling en werkwijze
daarenboven kan wederzijds een verzoek worden gedaan tot een tussentijds overleg. Afhankelijk van de agenda voor het periodiek overleg zal de gemeentelijke vertegenwoordiging uitgebreid kunnen worden met andere portefeuillehouders, directeuren van sectoren, hoofden van afdelingen of vak – ambtenaren. De cliënten raad kan zich laten bijstaan door een terzake deskundige, niet zijnde ambtelijke ondersteuning van de gemeente Kerkrade.
Hoofdstuk 3 – Taken en bevoegdheden
Artikel 3 – Taken cliënten raad
De cliëntenraad heeft tot taak het gemeentebestuur en zo mogelijk instellingen en organisaties van advies te dienen bij de ontwikkeling, voorbereiding en uitvoering van een samenhangend beleid ten behoeve van uitkeringsgerechtigden krachtens de Pw, Wsw gerechtigden, verder te noemen gerechtigden, en andere minima en het fungeren als het door het gemeentebestuur erkend overlegplatform, gericht op de belangenbehartiging, participatie en verbetering van de positie van gerechtigden en andere minima in de Kerkraadse samenleving.
De cliëntenraad tracht haar taak te realiseren door:
het onderzoeken en bevorderen van de mogelijkheden tot verbetering van de participatie en de positie van uitkeringsgerechtigden, Wsw gerechtigden en andere minima in de Kerkraadse samenleving. Het gemeentebestuur vraagt, alvorens tot vaststelling of wijziging van beleid betrekking hebbend op de kernthema’s: inkomensvoorziening, re-integratie, minimabeleid, handhaving, Wsw en minderheden waar mogelijk en relevant schriftelijk om advies.
De cliëntenraad brengt haar advies uit:
binnen 8 weken na een desbetreffend schriftelijk verzoek van het gemeente bestuur, met betrekking tot aangelegenheden waarvoor geen openbare voorbereidingsprocedure van kracht is. Indien de cliënten raad voor het uitbrengen van het advies als hier onder 4b bedoeld, meer tijd nodig heeft, wordt door het college van B en W, in overleg, aan afwijkende tijdsduur vastgesteld.
In het geval dat burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van de cliënten raad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies van de cliënten raad is afgeweken. Het advies van de cliënten raad zal integraal bij het voorstel aan de gemeenteraad worden opgenomen. De overwegingen welke ertoe geleid hebben van het advies van de cliënten raad af te wijken worden in een afzonderlijk schrijven aan de cliëntenraad meegedeeld.
Indien de cliëntenraad kennis krijgt van een voorstel van burgemeester en wethouders, waarvoor geen openbare voorbereidingsprocedure in het kader van de Awb van kracht is, en waarover door de cliënten raad geen adviesaanvrage is ontvangen, doch waarvoor op grond van artikel 1 en 3 van dit convenant wel een advies had dienen te worden gevraagd, geeft zij hiervan terstond kennis aan burgemeester en wethouders. het advies wordt dan aan binnen 8 weken na de betreffende kennisgeving uitgebracht, dan wel op verzoek van de cliënten raad binnen genoemde termijn een tussentijds overleg gepland. Op burgemeester en wethouders rust in dit geval de verplichting tot opschorting van besluitvorming omtrent het voorstel.
De bestuursleden van de cliëntenraad genieten geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben recht op een presentiegeld vastgesteld volgens de normen van de landelijke vrijwilligersvergoeding. Dit presentiegeld heeft geen gevolgen voor de hoogte van de bijstand alsmede geen gevolgen voor de hoogte van de bijzondere bijstand alsmede geen gevolgen voor de berekening van andere inkomensondersteunende voorzieningen.
Artikel 4 – Nadere voorschriften
De directeur van de sector Maatschappelijke Zorg kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.
Artikel 5 – Wijziging / Intrekking
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Kerkrade in zijn openbare raadsvergadering van 17 december 2014.
De voorzitter, de griffier,
J.J.M. Som B.W.E. van der Wijst-Triepels
Toelichting bij de verordening
De Participatiewet (artikel 47), de Wet sociale werkvoorziening (artikel 5.3 van de Wsw)) geven aan dat de gemeenteraad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente cliëntenparticipatie wordt vormgegeven, zoals:
• het voeren van periodiek overleg gevoerd met cliënten of hun vertegenwoordigers;
• cliënten of hun vertegenwoordigers hebben de mogelijkheid om agendapunten aan te reiken;
• cliënten of hun vertegenwoordigers moeten worden voorzien van de informatie die nodig is om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen.
In de voorliggende verordening komen al deze punten aan bod.
De verordening sluit nauw aan bij het convenant welke is ondertekend op 4 juni 2002.