Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente 's-Hertogenbosch 2015 |
Citeertitel | Verorening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente 's-Hertogenbosch 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2019 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 | 4092276 |
De gemeenteraad van de gemeente ‘s-Hertogenbosch; in zijn vergadering van 16 december 2014,
Gelezen het voorstel van het college van B&W d.d. 11 november 2014 met reg.nr.: 4092276,
gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente ’s-Hertogenbosch 2015
Hoofdstuk 2. Doelstelling, taken en samenstelling Cliëntenraad Participatiewet
De Cliëntenraad heeft tot doel het bewerkstelligen dat vanuit een onafhankelijke positie de doelgroepen optimaal betrokken zijn bij de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering van het voor hen gevoerde gemeentelijke beleid omtrent de wet.
De Cliëntenraad is samengesteld uit de doelgroepen en vertegenwoordigers van de belangenorganisaties. De samenstelling van de Cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het bestand van de doelgroepen en de daarin te onderscheiden subdoelgroepen. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.
Hoofdstuk 3. Ondersteuning van en overleg met de Cliëntenraad
Artikel 8. Facilitering Cliëntenraad
De voorzitter en de leden van de Cliëntenraad ontvangen voor het bijwonen van de vergadering van de Cliëntenraad een vergoeding. De Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden 2008 is van toepassing voor de hoogte en wijze van uitbetalen van de vergoeding aan de voorzitter (artikel 1, lid 2) en de leden (artikel 1, lid 1). De kosten hiervan worden ten laste gebracht van het in het eerste lid genoemde budget.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente ’s-Hertogenbosch in de openbare vergadering van 16 december 2014.
De griffier,
R.van der Meer
De voorzitter,
mr. dr. A.G.J.M. Rombouts
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op om bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen uit de doelgroep van de Participatiewet betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid. In ’s-Hertogenbosch bestond reeds een Cliëntenraad Arbeidsmarkt en Sociale Zaken (AmSZ) voor cliëntparticipatie op het gebied van de WSW en Wwb. Deze samenwerking wordt na 1 januari 2015 voortgezet onder de nieuwe naam Cliëntenraad Participatiewet.
Enkel de bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
De gemeente wil de doelgroepen optimaal betrekken bij de beleidsvoorbereiding en -uitvoering van de Participatiewet. Dit gebeurt door middel van de Cliëntenraad.
De Cliëntenraad is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over beleid aangaande de Participatiewet. Raadsvoorstellen worden voorafgaand aan behandeling in het college altijd voorzien van een advies van de Cliëntenraad. Hiertoe wordt het voorstel zeven dagen voor de vergadering van de Cliëntenraad toegezonden. Uiterlijk zeven dagen na de vergadering van de Cliëntenraad wordt het eventuele advies naar de contactambtenaar van de gemeente gezonden.
De Cliëntenraad dient jaarlijks financieel en inhoudelijk verantwoording af te leggen middels de jaarrekening en het jaarverslag. Voor het volgende jaar wordt tijdig – uiterlijk het 3e kwartaal – een begroting en beleidsplan overgelegd aan de contactambtenaar.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele en uitvoeringsvraagstukken.
Dit artikel regelt de samenstelling van de Cliëntenraad. De gemeente hecht er veel waarde aan dat de leden van de Cliëntenraad overleg voeren en signalen oppikken uit de eigen achterban. Op deze wijze wordt een zo breed mogelijke doelgroep betrokken bij de advisering over het beleid van de gemeente.
In het vierde lid van dit artikel wordt vastgelegd dat het lidmaatschap van de Cliëntenraad voor de gemeente geen verschil mag uitmaken voor de behandeling en dienstverlening.
Artikel 5. Werving, voordracht, benoeming en zittingsperiode leden
Bij de start van elke bestuursperiode wordt door het college opnieuw vastgesteld welke belangenorganisaties vertegenwoordigd dienen te zijn in de Cliëntenraad. Wanneer de samenstelling van de Cliëntenraad op dat moment niet overeenkomt met de nieuw vastgestelde samenstelling, wordt bij het ontstaan van een vacature getracht de nieuwe samenstelling te realiseren. Er wordt dus niet bij de start van de bestuursperiode een geheel vernieuwde Cliëntenraad geïnstalleerd.
Elk lid van de Cliëntenraad wordt benoemd voor een periode van vier jaar. Dezelfde persoon kan tweemaal worden herbenoemd, tenzij de belangenorganisatie die de persoon vertegenwoordigt niet langer op de door het college vastgestelde lijst voorkomt. De maximale aaneengesloten zittingstermijn is daarmee twaalf jaar.
De Cliëntenraad en de contactambtenaar dienen een lijst bij te houden van de benoemde leden van de Cliëntenraad.
Dit artikel regelt de werving en benoeming van een onafhankelijke voorzitter van de Cliëntenraad.
Artikel 7. Werkwijze Cliëntenraad
Dit artikel bepaalt dat de Cliëntenraad minimaal zes maal per jaar vergadert. Het vergaderschema wordt opgesteld samen met de contactambtenaar van de gemeente, zodat de vergaderingen zijn afgestemd op de vergaderingen van het college en de gemeenteraad. Hiervoor wordt jaarlijks in het 4e kwartaal een vergaderschema voor het volgende jaar vastgesteld. Deze vergaderdata kunnen na vaststelling alleen in onderling overleg gewijzigd worden.
De Cliëntenraad is verder verantwoordelijk voor haar eigen werkwijze. Dit dient ze vast te leggen in een huishoudelijk reglement.
Onder de derden uit het derde lid van dit artikel, worden tevens verstaan ambtenaren van Weener XL die worden gevraagd om een toelichting te komen geven op beleidsvoorstellen.
Artikel 8. Facilitering Cliëntenraad
De gemeente tracht de Cliëntenraad optimaal te faciliteren. Daartoe wordt jaarlijks een budget ter beschikking gesteld. Dit budget wordt in onderling overleg bepaald, op basis van de begroting van Weener XL en een voorstel voor de begroting van de Cliëntenraad. Uit dit budget dienen alle te maken kosten van de Cliëntenraad bekostigd te worden, inclusief de vergoedingen voor de leden en de kosten van een secretariaat. Wanneer het budget ontoereikend blijkt, dienen in onderling overleg nadere afspraken gemaakt te worden. Daarnaast vraagt de Cliëntenraad voor financiële uitgaven die afwijken van de begroting vooraf toestemming van de contactambtenaar van de gemeente.
Artikel 9. Informatievoorziening
Van elke beleidsmedewerker van de gemeente wordt verwacht dat hij/zij tijdig de Cliëntenraad betrekt bij beleidsontwikkelingen. Het advies van de Cliëntenraad dient daarna te worden opgenomen in voorstellen die aan het college en/of de gemeenteraad worden voorgelegd.
De gemeente stelt een beleidsmedewerker van het team Strategie & Beleid van Weener XL aan als contactambtenaar. De contacten met de Cliëntenraad lopen in principe via deze contactambtenaar. Dat betreft in ieder geval het aanleveren van informatie, de beantwoording van vragen en het toesturen van concept-college of raadsvoorstellen. De raadsvoorstellen waar een advies gevraagd wordt, dienen uiterlijk zeven dagen voor de vergadering naar de Cliëntenraad gezonden te worden.
Zowel bestuurlijk als met de directie van Weener XL vinden regelmatig overleggen plaats met de Cliëntenraad. Dit artikel legt vast dat het college minimaal tweemaal per jaar overlegt met de Cliëntenraad. Dit overleg wordt gevoerd met de wethouder van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast worden er regelmatig overleggen gevoerd met (een vertegenwoordiger van) de directie van Weener XL. Bij deze overleggen kunnen zowel inhoudelijke als procedurele punten worden besproken.