Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Zandvoort en Haarlem inzake de uitvoering van taken op het terrein van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd |
Citeertitel | Samenwerkingsovereenkomst Zandvoort-Haarlem op het gebied van het sociaal domein |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Kaders en uitgangspunten samenwerking Zandvoort-Haarlem |
Deze regeling is vervangen door het raadsbesluit van 27 juni 2017.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag, volgend op die van opneming in het register als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, en werkt zo nodig terug tot 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-01-2015 | 01-01-2015 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Elektronisch gemeenteblad, 26-01-2015 | Z2014-005189 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort en de gemeente Haarlem onderscheidenlijk de burgemeesters van voornoemde gemeenten, ieder voor zover het de bevoegdheden van het betreffende orgaan betreft,
de gemeenten Zandvoort en Haarlem willen samenwerken op het terrein van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd;
de gemeente Zandvoort daartoe de uitvoering van taken op deze terreinen, gebaseerd op wettelijke kaders, wil onderbrengen bij de gemeente Haarlem met behoud van bestuurlijke zeggenschap;
ambtenaren van de gemeente Zandvoort hiertoe in dienst treden van de gemeente Haarlem;
een goede samenwerking betekent dat op hoofdlijnen en meer in detail een aantal praktische zaken duidelijk geregeld zijn;
de gemeenten Zandvoort en Haarlem via deze samenwerking gemeenschappelijke doelstellingen willen realiseren, namelijk:
de inhoudelijke onderbouwing van de samenwerking is neergelegd in een besturingsmodel met kaders en uitgangspunten voor de samenwerking (Bijlage: ‘Kaders en uitgangspunten samenwerking Zandvoort-Haarlem’);
gelet op artikel 1 en artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
met ingang van 1 januari 2015 de navolgende samenwerkingsovereenkomst inzake de uitvoering van taken op het terrein van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd aan te gaan, welke luidt als volgt:
maatschappelijke ondersteuning: takenpakket dat de gemeenten dienen uit te voeren op grond van wettelijke regelingen op het gebied van de maatschappelijke ondersteuning, met inbegrip van de lokale, vrij toegankelijke activiteiten en voorzieningen, informatie- en adviesfunctie en lichte vormen van ondersteuning gericht op preventie ;
programmakosten: alle kosten in verband met sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd, waaronder uitkeringen en verstrekkingen in het kader van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet, afboeken van vorderingen et cetera, doch met uitzondering van de beheerskosten;
De gemeente Haarlem verricht voor de gemeente Zandvoort taken en diensten dan wel levert producten op de gebieden van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd. De te verrichten taken, diensten en producten alsmede het dienstverleningskwaliteitsbeeld worden vastgelegd in een nadere schriftelijke afspraak, als bedoeld in het vijfde lid van dit artikel.
De gemeenten kunnen in gezamenlijk overleg en nadat bestuurlijke besluitvorming in beide gemeenten hierover heeft plaatsgehad de in het tweede lid aangeduide taken en diensten dan wel producten uitbreiden, inkrimpen of aanpassen, op voorwaarde dat voor de inwerkingtreding van de uitvoering een redelijke termijn in acht wordt genomen.
Artikel 4 Mandatering van bevoegdheden bestuursorganen gemeente Zandvoort
Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Zandvoort mandateren hun bevoegdheden met betrekking tot de dienstverlening aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Haarlem met de mogelijkheid van ondermandatering. De te mandateren bevoegdheden worden vastgelegd in een separate mandateringsregeling genaamd ‘Mandaatbesluit samenwerking Zandvoort-Haarlem’. De betreffende bestuursorganen zijn bevoegd na overleg met de gemeente Haarlem in dit Mandaatbesluit wijzigingen aan te brengen.
Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Zandvoort kunnen op basis van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Haarlem instructies geven voor de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 5 Informatievoorziening en verantwoording
De gemeenten zijn verplicht die informatie met elkaar uit te wisselen, die relevant is of kan zijn voor de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst. De onderwerpen en de wijze van informatievoorziening en verantwoording worden vastgelegd in een nadere schriftelijke afspraak, als bedoeld in artikel 2, vijfde lid van deze samenwerkingsovereenkomst.
De gemeente Zandvoort zorgt voor de verantwoording in het kader van het voorlopig verslag Participatiewet en IOAZ/IOAW en Bbz 2004, Single Information Single Audit, IV3, Wet Inburgering en Wet Kinderopvang, alsmede voor de aangifte van de BTW. Dit gebeurt op grond van gegevens, welke de gemeente Haarlem aanlevert na afloop van het kalenderjaar. In een nadere schriftelijke afspraak als bedoeld in artikel 2, vijfde lid van deze samenwerkovereenkomst wordt het moment van aanlevering vastgelegd. De gemeente Haarlem zorgt voor de overige verantwoordingen, waaronder de bijstandsuitkering Statistiek (BUS) en de gegevensverstrekking ten behoeve van de aangifte bij de belastingdienst.
De gemeenten kunnen schriftelijk vast te leggen afspraken maken die leiden tot vervallen, wijziging of uitbreiding in de verantwoordingsverplichtingen van de gemeente. Deze afspraken moeten zijn goedgekeurd door de colleges van burgemeester en wethouders van beide gemeenten, voordat zij tussen beide gemeenten rechtskracht krijgen.
De gemeenten dragen er zorg voor dat de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst periodiek op ambtelijk niveau en door de verantwoordelijke portefeuillehouders van de beide gemeenten wordt besproken. Daarnaast vindt overleg plaats op incidentele basis indien daartoe aanleiding is. De frequentie van de periodieke overleggen wordt vastgelegd in een nadere schriftelijke afspraak, als bedoeld in artikel 2, vijfde lid van deze samenwerkingsovereenkomst.
Voor de berekening van de door de gemeente Zandvoort verschuldigde salariskosten inclusief werkgeverslasten alsook de verschuldigde vaste beheerskosten en materiële kosten wordt uitgegaan van de door de gemeente Haarlem opgestelde concept programmabegroting, die geldt voor het volgende kalenderjaar zoals deze in de maand oktober aan de gemeenteraad ter vaststelling wordt aangeboden.
Specifieke uitkeringen respectievelijk algemene uitkeringen in het gemeentefonds die gericht zijn op de uitvoering van aanvullende werkzaamheden in het kader van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd, kunnen slechts dan voor een doel worden aangewend, nadat de gemeente Haarlem in samenwerking met de gemeente Zandvoort een bestedingsvoorstel heeft opgesteld. In dit bestedingsvoorstel wordt onderbouwd wat de gemeente Zandvoort wil bereiken, wat de gemeente Haarlem daarvoor gaat doen en wat het gaat kosten.
Voor de overgang van het personeel benodigd voor de uitvoering van de werkzaamheden op het gebied van sociale zaken, maatschappelijke ondersteuning en jeugd ten behoeve van de gemeente Zandvoort stelt de gemeente Zandvoort een sociaal plan op. De gemeente Haarlem committeert zich aan dit plan. Beide gemeenten leven het sociaalplan na.
De verrekening van de bijdrage van de gemeente Zandvoort in de beheerskosten als bedoeld in artikel 7 van deze samenwerkingsovereenkomst vindt per kwartaal en in vier gelijke delen plaats op basis van het in artikel 7, tweede lid vastgestelde bedrag. Betaling vindt plaats per de vijftiende dag van de tweede maand van elk kwartaal.
De verrekening van de bijdrage van de gemeente Zandvoort in de programmakosten als bedoeld in artikel 8 van deze samenwerkingsovereenkomst vindt plaats via de bankrekening van de gemeente Zandvoort. De gemeente Zandvoort autoriseert de gemeente Haarlem om namens de gemeente Zandvoort via deze bankrekening de benodigde transacties te verzorgen.
Door het Rijk opgelegde boetes wegens het niet overeenkomstig de normstelling uitvoeren van wet- en regelgeving zijn voor rekening van de gemeente Haarlem, tenzij zulks is gebeurd in opdracht van de gemeente Zandvoort of indien de gemeente Zandvoort de jaarrekening te laat aanlevert bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid of indien de reden voor de boete(s) anderszins aan handelen of nalaten van de gemeente Zandvoort is toe te rekenen.
De in het vierde lid bedoelde aansprakelijkheid van de gemeenten voor schade wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de samenwerkingsovereenkomst zal op jaarbasis in geen geval meer bedragen dan de voor dat jaar berekende raming voor de bijdrage van de gemeente Zandvoort in de beheerskosten zoals genoemd in artikel 7, tweede lid.
De interne controle van de uitvoering van de regelingen en producten als door de gemeenten zijn overeengekomen ingevolge artikel 2, tweede lid van deze samenwerkingsovereenkomst wordt uitgevoerd door de gemeente Haarlem. De verslaglegging van de interne controle wordt ter beschikking gesteld van de gemeente Zandvoort op een nader te bepalen datum, vast te leggen in een nadere schriftelijke afspraak als bedoeld in artikel 2, vijfde lid.
De externe controle van de uitvoering van de regelingen als door gemeenten zijn overeengekomen vindt plaats door de externe accountant van de gemeente Haarlem. De verslaglegging van de externe controle wordt ter beschikking gesteld van de gemeente Zandvoort op een nader te bepalen datum, vast te leggen in een nadere schriftelijke afspraak als bedoeld in artikel 2, vijfde lid.
Artikel 14 Archiefbescheiden en verwerking van persoonsgegevens
Het college van de gemeente Haarlem is met ingang van 1 januari 2015 belast met het beheer van de door de gemeente Zandvoort in het kader van de uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst overgedragen archiefbescheiden. Het college van de gemeente Zandvoort blijft zorgdrager ingevolge artikel 30 van de Archiefwet 1995.
De archiefbescheiden betreffende zaken welke op het moment van overdracht van taken nog niet zijn afgedaan, worden in digitale vorm ter beschikking gesteld van de gemeente Haarlem, die deze zaken zal afdoen. Van de terbeschikkingstelling wordt een verklaring opgemaakt, inhoudende een specificatie van de terbeschikkinggestelde bescheiden.
De archiefbescheiden betreffende zaken welke op het moment van overdracht van taken reeds zijn afgedaan blijven, tot hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats of tot het moment dat de vernietigingstermijn is bereikt, berusten onder het archiefvormend onderdeel van de gemeente Zandvoort. Indien noodzakelijk voor de taakuitvoering worden zij aan de gemeente Haarlem ter beschikking gesteld conform het bepaalde in het tweede lid.
Ten behoeve van de uitvoering van niet aan de gemeente Haarlem opgedragen taken geldt dat de gemeente Haarlem daartoe gevraagde informatie verstrekt uit dossiers, digitale bestanden of andere informatiedragers over inwoners van de gemeente Zandvoort, mits deze verstrekking niet in strijd is met het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens.
Indien de evaluatie leidt tot wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst dan wel de nadere afspraken zoals bedoeld in artikel 2, vijfde lid van deze samenwerkingsovereenkomst, worden deze vooraf aan het colleges, de burgemeesters en ingeval van kaderstellende wijzigingen tevens aan de respectievelijke raden ter instemming voorgelegd.
Deze samenwerkingsovereenkomst kan worden gewijzigd door een daartoe strekkend besluit van de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de twee gemeenten, ieder voor zover het hun eigen verantwoordelijkheid betreft en na verkregen toestemming van de gemeenteraden van de twee gemeenten indien sprake is van een wijziging betreffende de kaderstelling. Een voorstel tot wijziging kan door elk van de twee gemeenten afzonderlijk worden gedaan.
Artikel 18 Onvoorziene omstandigheden
Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat deze samenwerkingsovereenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet ongewijzigd kan worden voortgezet, zullen de gemeenten over de noodzaak van wijziging van deze samenwerkingsovereenkomst met elkaar in overleg treden.
Artikel 19 Beëindiging samenwerkingsovereenkomst
Deze samenwerkingsovereenkomst kan door elk van de colleges van burgemeester en wethouders, respectievelijk elk van de burgemeesters van de gemeenten Zandvoort en Haarlem, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft en na verkregen goedkeuring van de gemeenteraden van de betrokken gemeente, eenzijdig worden beëindigd.
Als de gemeente Haarlem kosten moet maken die direct of indirect voortvloeien uit de beëindiging van de overeenkomst als gevolg van opzegging door de gemeente Zandvoort, welke niet het gevolg is van of verband houdt met een tekortkoming aan de zijde van de gemeente Haarlem, treden partijen met elkaar in overleg over de bepaling van de hoogte van de door de gemeente Zandvoort te betalen vergoeding.
Als de gemeente Haarlem de samenwerkingsovereenkomst beëindigt door opzegging, welke niet het gevolg is van of verband houdt met een tekortkoming aan de zijde van de gemeente Zandvoort, treden partijen met elkaar in overleg over de bepaling van de hoogte van de eventueel door de gemeente Haarlem te betalen vergoeding aan de gemeente Zandvoort indien hierdoor voor die gemeente meerkosten ontstaan.
Zandvoort,
Burgemeester en wethouders van Zandvoort
De burgemeester de secretaris
Haarlem,
Burgemeester en wethouders van Haarlem
De burgemeester de secretaris
Zandvoort,
De burgemeester van Zandvoort
Haarlem,
De burgemeester van Haarlem
Toestemming is verleend tot het aangaan van deze regeling door de raden van de gemeenten Zandvoort en Haarlem op 16 december 2014 respectievelijk 18 december 2014
De raad van de gemeente Zandvoort
de voorzitter
de griffier
De raad van de gemeente Haarlem
de voorzitter
de griffier