Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode gemeente Vught 2014 |
Citeertitel | Gedragscode gemeente Vught 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Nieuwe regeling |
Vervangt de Gedragscode gemeente Vught 2014
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2014 | Onbekend | 18-12-2014 Onbekend | Nieuwe regeling |
De raad van de gemeente Vught;
gezien het voorstel van de raadswerkgroep actualisatie verordeningen van 26 juni 2014;
De gedragscode gemeente Vught 2014 vast te stellen
Het doel van deze gedragscode is om bestuurders een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent integriteit van het bestuur. De code kan de discussie stimuleren om lokaal tot regels te komen, waarbij rekening gehouden kan worden met specifieke omstandigheden. De code bevat regels zowel voor het bestuursorgaan in zijn geheel als voor bestuurders afzonderlijk. Onder bestuurder wordt verstaan: een lid van de raad, een lid van het college of de burgemeester. De code geeft niet per definitie regels die rechtskracht hebben, maar vooral bestuurlijke en politieke relevantie. Bestuurders zijn op de naleving van gedragscodes aanspreekbaar en wanneer zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en hun positie. Deze code wordt bekrachtigd als verordening die op gemeentelijk niveau wordt vastgesteld. Naast deze code bestaan er voorschriften die in de wet of elders zijn geregeld, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Aanvaarding van de functie van bestuurder dan wel het aanvaarden van het raadslidmaatschap behelst het accepteren van de door de gemeenteraad vast gestelde gedragscode.
De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.
Kernbegrippen van bestuurlijke integriteit
Bestuurders stellenbij hun handelen de kwaliteit van het openbaarbestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn primair richtlijn.
Bestuurlijke integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarvoor verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders, de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders hun functie vervullen.
Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst bestuurlijke integriteit in een breder perspectief
Het handelen van een bestuurder is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uitmaken
Het handelen van een bestuurder heeft altijd een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een bestuurder wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een bestuurder is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de bestuurders en zijn beweegredenen daarbij.
Op een bestuurder moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een bestuurder is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.
Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken. Gedragingen moeten aan deze kernbegrippen getoetst kunnen worden.
Artikel 1: Algemene bepalingen
In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking in het college plaats dan wel in het presidium van de raad plaats. Het presidium kan zo nodig de raad een aanbeveling doen op welke wijze – in toekomstige gevallen – daarin te voorzien al dan niet in de vorm van aanpassing/aanvulling van het betrokken artikel(lid);
Artikel 5: Aannemen van geschenken
Het is algemeen maatschappelijk aanvaardbaar dat bij recepties ter gelegenheid van afscheid, jubileum of andere officiële gelegenheden cadeaus worden aangeboden. Het betreft hier de gebruikelijke attenties als blijk van waardering voor de samenwerking met of prestaties van de afscheid nemende of jubilerende bestuurder. De in de volle openbaarheid aangeboden cadeaus kunnen zonder bezwaar worden geaccepteerd en hoeven niet te worden gemeld.
Artikel 6: Bestuurlijke uitgaven
Afspraken aangaande de vergoeding van uitgaven dienen te worden vastgelegd in een regeling.
Artikel 8: Gemeentelijke voorzieningen
Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan, tenzij hierover afspraken zijn gemaakt.
Een bestuurder die het voornemen heeft op kosten van de gemeente een buitenlandse reis te maken die gerelateerd is aan zijn functie, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. De gemeenteraad wordt van het besluit op de hoogte gesteld middels de besluitenlijst van het college van B&W;
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partners is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt betrokken;