Organisatie | Bergen op Zoom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling gemeente Bergen op Zoom 2014 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Bergen op Zoom 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | gemeentelijke organisatie |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2015 | 01-01-2014 | 23-03-2018 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad 2015, 3849 | BW14-01779 |
In deze regeling wordt verstaan onder
De budgethouder is bevoegd voor de budgetten zoals deze in de beheersbegroting zijn vastgesteld. Het college en de burgemeester verlenen de budgethouder alle bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke en feitelijke handelingen waaronder het aangaan en ondertekenen van alle overeenkomsten in de ruimste zin van het woord die voor het realiseren van zijn producten noodzakelijk zijn, tot een maximum bedrag van € 500.000 per overeenkomst.
Het college en de burgemeester verlenen de gemeentesecretaris/ algemeen directeur alsmede de directeur ieder alle bevoegdheden tot het verrichten van privaatrechtelijke en feitelijke handelingen waaronder het aangaan en ondertekenen van alle overeenkomsten in de ruimste zin van het woord die voor het realiseren van zijn producten noodzakelijk zijn, gelijk of groter aan € 500.000, waarbij het maximum wordt bepaald door de budgetten zoals deze in de beheersbegroting zijn vastgesteld.
De afdelingsmanager kan besluiten om voor de verschillende werkvelden / projecten binnen zijn afdeling een of meer teammanagers of projectleiders aan te wijzen die - onder de blijvende verantwoordelijkheid van de afdelingsmanager- het budgethouderschap uitvoeren. Bij afwezigheid van de teammanager treedt de afdelingsmanager in zijn plaats. Met ingang van 1 januari 2015 kan de afdelingsmanager voor de uitvoering van het budgethouderschap enkel teammanagers of projectleiders aanwijzen die in dienst zijn van de gemeente Bergen op Zoom dan wel gedetacheerd zijn bij de gemeente Bergen op Zoom vanuit een andere overheidsorganisatie.
Artikel 3 Tussentijdse (management)rapportages en -informatie
Elke budgethouder stelt minimaal twee maal per jaar een (financiële) rapportage op van budgetafwijkingen, geleverde goederen en diensten en -indien daar aanleiding voor is- de maatschappelijke effecten. Die rapportage vormt de basis voor het samenstellen van de documenten in de beleidscyclus, die door het College van Burgemeester en Wethouders op de in de vigerende Financiële verordening 212 genoemde tijdstippen ter vaststelling worden aangeboden aan de Gemeenteraad. In de rapportage wordt in ieder geval aandacht besteed aan de in bedoelde verordening genoemde onderwerpen.
Elk jaar in november stelt de budgethouder een financiële rapportage op van budgetafwijkingen. Dierapportage vormt de basis voor de zogenoemde 'slotwijziging' waarin het College van Burgemeester enWethouders aan de Gemeenteraad voorstelt om deze afwijkingen in de begroting van het lopendebegrotingsjaar op te nemen.
Ongeacht de periodieke rapportages is de budgethouder gehouden om in gevallen die daartoe aanleiding geven de gemeentesecretaris / algemeen directeur onmiddellijk te informeren. Bij de signalering van budgetafwijkingen lopende het jaar doet de budgethouder in overleg met de financieel adviseur voorstellen voor compensatie op die afwijking.