Organisatie | Wierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Wierden 2015 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Wierden 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, Algemene wet bestuursrecht en de verordening
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2019 | Onbekend | 19-11-2014 Website gemeente Wierden | Onbekend |
Besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Wierden 2015
HOOFDSTUK 1. BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN 2
artikel 1. Begripsbepalingen 2
HOOFDSTUK 2. VORM MAATWERKVOORZIENING 2
HOOFDSTUK 3. NATURAVERSTREKKING 2
artikel 3. Keuzevrijheid aanbieders 2
HOOFDSTUK 4. PERSOONSGEBONDEN BUDGET 2
artikel 4. Voorwaarden persoonsgebonden budget 2
artikel 5. Weigeringsgronden persoonsgebonden budget 2
artikel 6. Hoogte persoonsgebonden budget 3
artikel 7. Verplichtingen persoonsgebonden budget 3
artikel 8. Uitvoering persoonsgebonden budget 3
HOOFDSTUK 5. BIJDRAGE IN DE KOSTEN 4
artikel 9. Omvang bijdrage in de kosten 4
HOOFDSTUK 6. MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 4
artikel 10. Maatwerkvoorzieningen en resultaatgebieden 4
artikel 11. Huishoudelijke ondersteuning (HO) 4
artikel 12. Maatwerkvoorziening Ondersteuning Zelfstandig Leven 4
artikel 13. Maatwerkvoorziening Ondersteuning Maatschappelijke Deelname 4
artikel 14. Kortdurend verblijf 4
artikel 15. Beschermd wonen en opvang 5
HOOFDSTUK 7. INFORMATIEPLICHT EN CONTROLE 5
artikel 16. Informatieplicht 5
artikel 19. Inwerkingtreding en citeertitel 5
Bijlage Bijdrage Wmo 2015 _____________________________________________6
Voorwaarden persoonsgebonden budget
Het college toetst, alvorens een persoonsgebonden budget toe te kennen of aan de volgende voorwaarden is voldaan:
de cliënt is naar het oordeel van het college op eigen kracht voldoende in staat de aan een persoonsgebonden budget verbonden taken op verantwoorde wijze uit te voeren. Is de cliënt niet zelf in voldoende mate in staat tot een redelijke waardering van zijn belangen, dan kan iemand uit zijn sociale netwerk of zijn vertegenwoordiger hem daarin bijstaan, met dien verstande dat de vertegenwoordiger in het beheer niet ook de hulpverlener mag zijn;
naar het oordeel van het college in het concrete geval is gewaarborgd dat de diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, veilig, doeltreffend en cliëntgericht worden verstrekt en het college weegt mee of ze in redelijkheid geschikt zijn voor het doel waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt.
Hoogte persoonsgebonden budget
Ondersteuning Zelfstandig Leven is:
1° Zelfstandig leven 1: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 42,76 per uur.
2° Zelfstandig leven 2: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 47,07 per uur
3° Zelfstandig leven 3: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 72,05 per uur.
Ondersteuning Maatschappelijke Deelname is:
1° Maatschappelijke deelname 1: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 41,16 per dagdeel.
2° Maatschappelijke deelname 2: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 45,65 per dagdeel.
3° Maatschappelijke deelname 3: het wettelijk minimumloon voor een persoon van 23 jaar of ouder met een maximum van € 59,01 per dagdeel.
Bij overige voorzieningen is het persoonsgebonden budget gelijk aan de tegenwaarde van een gelijkwaardige voorziening in natura, zoals deze door de gemeente kan worden aangeschaft bij een (gecontracteerde) leverancier, tenzij de in de verordening of hierna een specifieke bepaling over de hoogte is opgenomen.
Indien uit het onderzoek als bedoeld in artikel 2.3.2. van de wet blijkt dat de ingezetene opvang of beschermd wonen nodig heeft, wordt deze situatie gemeld bij de Centrale Toegang tot Opvang en Beschermd Wonen Twente. Vanuit de Centrale Toegang wordt, samen met de gemeente van herkomst en de melder de noodzaak beoordeeld. Indien een voorziening in de vorm van opvang of beschermd wonen noodzakelijk is, wordt bij voorkeur een plaats in de gemeente van herkomst gerealiseerd.
Inwerkingtreding en citeertitel
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN |
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
de werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN |
De werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
De werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN | ||||||
De werkelijke kosten tot een maximum van het bedrag voor ZIN |
·Uitgangspunt voor de berekening van een:
is het goedkoopste middel in het kernassortiment bij de hulpmiddelenleverancier, vermeerderd met de periodieke kosten van onderhoud en eventuele verzekeringspremie: