Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bladel

GBA Privacyreglement gemeente Bladel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bladel
Officiële naam regelingGBA Privacyreglement gemeente Bladel
CiteertitelGBA Privacyreglement gemeente Bladel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Bladel

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-200906-01-2014nieuwe regeling

14-07-2009

De Lantaarn, 25-07-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluiten:

het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Bladel vast te stellen.

GBA Privacyreglement

Toelichting

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.

Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.

Er is op 3 juni 2009 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in onderstaand Reglement uitgewerkt.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 3 juni 2009;

 

  • c.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

 

  • d.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

  • e.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

 

  • g.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden gegevens verstrekt aan de in Bijlage 1 aangewezen binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Centrale Balie;

    • b.

      voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 4 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 5 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2. In Bijlage 6 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Bladel”.

  • 2. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel,

de secretaris, de burgemeester,

BIJLAGE 1

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met taken waarbij authentieke persoonsgegevens verplicht worden gebruikt

Organisatie onderdeelWettelijk kaderGegevensset
Deze wettelijke verplichting gaat in per 1 januari 2010.    
     
     
     
     

BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

De volgende dienstonderdelen van de gemeente Bladel hebben toegang tot de basisadministratie:

Organisatie onderdeelWettelijk kaderGegevensset
Centrale BalieWet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw. Verordening lijkbezorgingsrechtenAlle gegevens op PL en verwijsgegevens. Aangehaakte gegevens zijn: Binnengemeentelijke afnemers Adreshistorie Voogdijgegevens Onderzoeksgegevens Gegevens  betreffende systeembeheer en autorisaties Burgerlijke staat Stemdistricten Pl’en van vertrokken personen Interne aantekeningen
     
Intergemeentelijke Sociale DienstUitvoering WMO, WI, ioaz, ioaw, Bbz, Wvg, WIA, Rea, bijdrage-regeling welzijnsactiviteiten etc.Volgens toegekende autorisaties
Afdeling welzijnUitvoering leerplichtwetVolgens toegekende autorisaties
Afdeling BMOLokale belastingverordeningen,Wet WOZ, Gemeentewet,Invorderingswet; Financiële administartie en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen; representatiedoeleinden ; behandelen beroeps- en bezwaarprocedures; informatiebeheer vastgoed; beheer applicatie (DMS)Volgens toegekende autorisatie
Medewerkers automatiseringHet waarborgen  van een juiste  werking van de computer, het netwerk en de applicaties Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens
     
Afdeling VROM / Veiligheid en HandhavingWet milieubeheer, Wet verontreiniging opvlaktewater, Woningwet, BouwbesluitWet ruimtelijke ordening, wet bodembescherming, APV, bijzondere wetten en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen Volgens toegekende autorisatie
     
Afdeling Openbare WerkenTer uitvoering van een controlerende taak t.b.v. vergunningverleningVolgens toegekende autorisatie
Afdeling Personeel en OrganisatieUitvoeren werkzaamheden ten behoeve van personeelsadministratieVolgens toegekende autorisatie

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

WieWaarvoorGegevensset
ISD de KempenUitvoering WIAPeroons, verblijfplaats-en nationaliteitsgegevens
Afdeling VROMWoningmarktonderzoek  (SRE)Persoons-en verblijfplaatsgegevens
Afdeling welzijnLeefbaarheidsonderzoek, voorlichting voor diverse doelgroepen, bevolkingsonderzoeken en volwassenmonitor;Signaleringssysteem Zorg voor Jeugd; Verwijsindez risicojeugdigenPersoons-en verbllijfplaatsgegevens
Afdeling Centrale BalieOverleden personen i.v.m. inleveren GPKPersoons-en verblijfplaatsgegevens
Afdeling BestuursondersteuningHuwelijksjubileaPersoon-en verblijfplaatsgegevens Huwelijksgegevens
 Lijst 100-jarigenPersoons-en verblijfplaatsgegevens

De verantwoordelijke (=  het College van B&W) kan besluiten afnemers toe te voegen / wijzigingen aan te brengen.

BIJLAGE 4

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

WieWaarvoorGegevensset
Basisregistratiesysteem (BRS)Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen:Alle mutatiegegevens
     
     

BIJLAGE 5

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

WieWaarvoorWelke categorieWelke gegevensGeheimhoudingLegesBasis
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente)Voor de bijhouding van de ledenadministratieVrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
Buitenlandse EU-overhedenTer uitvoering van de opgedragen taken.Vrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl Ter uitvoering van de opgedragen taken.Vrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA Art. 76 WBP
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te landeTer uitvoering van de opgedragen taken.Vrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
             
             
Culturele organisatiesVoor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
             
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -WerkvoorzieningVoor de aan deze organisaties opgedragen taken.Vrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
             
             
MigrantenorganisatiesVoor het bijhouden van de ledenadministratieVrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
             
             
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporatiesTen behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzingVrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA
ZiekenhuizenVoor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorgVrije derdeMaximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBAMogelijkJaArt. 100 Wet GBA

BIJLAGE 6

Lijst van binnengemeentelijke afnemers die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

WieGegevens