Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013 |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Toestemming is verleend door de gemeenteraad in zijn vergadering van 25 september 2014 tot het aangaan van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013; deze vervangt de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2006; Deze regeling behoort tot collectie gemeente Middelburg
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-12-2014 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 26-09-2014 | besluitenlijst B&W d.d. 26-09-2014 |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen
dat de bestaande gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland dateert uit 2006 en gegrond is op de Brandweerwet 1985, de Wet ambulancevervoer, de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de Politiewet 1993, de Gemeentewet, de Wet rampen en zware ongevallen en de Wet gemeenschappelijke regelingen ;
dat met de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s per 1 oktober 2010 de Brandweerwet 1985, de Wet rampen en zware ongevallen en de Wet geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen zijn ingetrokken.
dat de gemeenschappelijke regeling zoals in werking getreden per 1 juli 2006 gelet daarop moet worden opgeheven en een nieuwe regeling moet worden getroffen, waarin tevens opgenomen moet worden de volledige regionalisering van de brandweer in Zeeland, zulks gelet op de Wet van 27 september 2012 tot wijziging van de Wet veiligheidsregio’s in verband met de oprichting van het Instituut Fysieke Veiligheid en in verband met de volledige regionalisering van de brandweer;
dat op grond van artikel 8 van de Wet veiligheidsregio’s tot vaststelling van de regio-indeling van gemeenten met betrekking tot taken in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s de gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Tholen, Veere en Vlissingen zijn aangewezen tezamen een regio te vormen als bedoeld in artikel 9 van de Wet veiligheidsregio’s;
dat voornoemde colleges van burgemeester en wethouders verplicht zijn een gemeenschappelijke regeling te treffen op grond van artikel 9 van de Wet veiligheidsregio’s;
dat de gemeenteraden, zoals vereist op grond van artikel 1, tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de colleges toestemming hebben gegeven om de regeling zoals in werking getreden per 1 juli 2006 met ingang van 1 januari 2013 op te heffen en per die datum een nieuwe regeling te treffen;
dat deze gemeenschappelijke regeling belast wordt met de wettelijke taken genoemd in artikel 10 Wet veiligheidsregio’s;
gelet op artikel 9 van de Wet veiligheidsregio's, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Politiewet 2012, de Wet publieke gezondheid en de Tijdelijke wet ambulancezorg;
de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland zoals in werking getreden per 1 juli 2006 per 1 januari 2013 op te heffen onder de hierna op te nemen voorwaarden en per 1 januari 2013 een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013 te treffen die als volgt komt te luiden:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
crisisbeheersing: het geheel van maatregelen en voorzieningen, met inbegrip van de voorbereiding daarop, dat het gemeentebestuur of het bestuur van een veiligheidsregio in een crisis treft ter handhaving van de openbare orde, indien van toepassing in samenhang met de maatregelen en voorzieningen die op basis van een bij of krachtens enige andere wet toegekende bevoegdheid ter zake van een crisis worden getroffen;
Het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 is rechtsopvolger van:
-de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland, zoals in werking getreden per 1 juli 2006
hetgeen met zich brengt dat liquidatie en vereffening van de hiervoor in dit artikel genoemde regeling niet behoeft plaats te vinden en al haar rechten en plichten per 1 januari 2013 overgaan op het openbaar lichaam genoemd in artikel 2, althans aldus plaatsvindt dat al haar rechten en plichten per 1 januari 2013 overgaan op het openbaar lichaam genoemd in artikel 2.
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De veiligheidsregio behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen:
Artikel 6 Taken veiligheidsregio
Ter behartiging van de in artikel 5 genoemde belangen is de veiligheidsregio, gelet op artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s, belast met de volgende wettelijke taken:
het zorg dragen voor de voorbereiding op de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A als bedoeld in artikel 1 onder e van de Wet publieke gezondheid, alsmede op de bestrijding van een nieuw subtype humaan influenzavirus, waarbij ernstig gevaar voor de volksgezondheid bestaat;
Artikel 8 Dienstverleningsovereenkomsten
De veiligheidsregio is bevoegd tot het uitvoeren van andere taken dan bedoeld in artikel 6 en tot het verlenen van diensten voor één of meer deelnemende gemeenten of voor andere gemeenten, indien deze daarom verzoeken en het algemeen bestuur besluit tot het aangaan van de desbetreffende dienstverleningsovereenkomst.
De uitoefening van de in het eerste lid bedoelde taken en het verlenen van diensten geschiedt op basis van een dienstverleningsovereenkomst tussen de veiligheidsregio en de gemeente of gemeenten die het aangaat. In deze dienstverleningsovereenkomst wordt neergelegd welke prestaties de veiligheidsregio zal leveren, de kosten die integraal bij de betreffende gemeente(n) in rekening worden gebracht en de voorwaarden voor beide partijen waaronder tot uitvoering van de taken of de dienstverlening wordt overgegaan.
Artikel 10 Taken en bevoegdheden
Het algemeen bestuur benoemt, schorst en ontslaat de directeur/regionaal commandant, de directeur publieke gezondheid en de directeur meldkamer. Laatstgenoemde wordt benoemd na overleg met het bestuur van de regionale ambulancevoorziening en de door de korpschef daartoe aangewezen ambtenaar van politie.
Het algemeen bestuur nodigt voor haar vergaderingen de functionarissen uit als genoemd in artikel 12, eerste lid en artikel 13 van de Wet veiligheidsregio’s alsmede de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat. Op grond van artikel 12, tweede lid, Wet veiligheidsregio’s kan het algemeen bestuur ook andere functionarissen uitnodigen om als adviseur aan de vergaderingen deel te nemen. In ieder geval worden de directieleden als vaste adviseur uitgenodigd voor de vergaderingen van het algemeen bestuur.
In afwijking van het bepaalde in het vorige lid kan het dagelijks bestuur de voorzitter toestaan om de ondertekening van stukken die van het dagelijks bestuur uitgaan op te dragen aan een ander lid van het dagelijks bestuur of de ondertekening te mandateren aan de secretaris van het dagelijks bestuur of aan een ander persoon.
De deelnemende gemeenten vormen een regionale organisatie, bevolkingszorg genaamd, bestaande uit medewerkers die onder de verantwoordelijkheid van deze gemeenten bij een ramp of crisis belast zijn met het uitvoeren van de aan de gemeenten toegewezen processen en belast zijn met de voorbereiding van deze processen.
Hoofdstuk 10 Financiële bepalingen
Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks een ontwerp-begroting op voor het volgende kalenderjaar en brengt de op basis van deze ontwerpbegroting berekende, door de gemeenten te betalen, bijdrage voor het volgende kalenderjaar vóór 1 april ter kennis van de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
Artikel 29 Jaarstukken (jaarrekening en jaarverslag)
Het dagelijks bestuur zendt de door het algemeen bestuur vastgestelde jaarrekening en jaarverslag binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, aan gedeputeerde staten en aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
De bijdrage per gemeente in de kosten van de veiligheidsregio wordt, naast een bijdrage ter hoogte van het budget als bedoeld in artikel 30a, lid 1, berekend op basis van de uitkeringsmaatstaf Veiligheid van het gemeentefonds;
Het budget dat door iedere gemeente aan Veiligheidsregio Zeeland op 1 januari 2013 wordt overdragen, hierna te noemen budget peildatum, bestaat uit:
Artikel 30b Mitigatiebijdrage en overgangsregeling
2013: 100% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013;
2014: 87,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 12,5% bijdrage inclusief mitigatiebijdrage;
2015: 75% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 25% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2016: 62,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 37,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2017: 50% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 50% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2018: 37,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 62,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2019: 25% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 75% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2020: 12,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 87,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2021: 100% bijdrage budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid, toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de veiligheidsregio en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
De gemeenschappelijke regeling kan worden gewijzigd bij daartoe strekkende besluiten van ten minste tweederde van de colleges van deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 14 Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 36 Aanwijzing gemeentebestuur
Het bestuur van de gemeente Middelburg wordt aangewezen als het gemeentebestuur zoals bedoeld in artikel 26, eerste lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Deze gemeenschappelijke regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag volgend op de dag waarop de regeling door de deelnemende gemeenten gelijktijdig bekend is gemaakt en werkt terug tot 1 januari 2013. De gemeenschappelijke regeling geldt voor onbepaalde tijd.
Totdat ter zake een nieuw besluit wordt genomen blijven besluiten, genomen krachtens de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland van 1 juli 2006, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze regeling en waarvoor deze gemeenschappelijke regeling overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze regeling.
Door het adviesbureau Cebeon is in 2012, in opdracht van het Algemeen Bestuur, een berekening gemaakt van de bijdrage per gemeente op basis van de Uitkeringsmaatstaf Veiligheid in het gemeentefonds. Hierbij is uitgegaan van een totaal maximaal over te dragen budget vanuit de gemeenten, uiteindelijk per 1 januari 2016, van 23,3 miljoen Euro.
Deze berekening is door het Algemeen Bestuur in haar vergadering van 20 december 2012 vastgesteld als verdeelsystematiek voor de nieuwe gemeenschappelijke regeling. Bij de toepassing van deze berekeningsmethode bleken er in sommige gevallen grote verschillen tussen de in de gemeentelijke begrotingen aanwezige budgetten en de nieuw te betalen bijdragen. Ondanks een overgangsregeling waren de verschillen voor sommige gemeente onacceptabel groot en zijn zij niet toegetreden tot de nieuwe gemeenschappelijke regeling.
Gezien de onwenselijke situatie die hierdoor ontstond is opnieuw gezocht naar een voor alle gemeenten acceptabele financieringssystematiek waarvan het resultaat is verwoord in de artikelen 30, 30a en 30b.
Bij de nieuwe berekening wordt een mitigatiebijdrage verrekend. Hiermee compenseren voordeel gemeenten een gedeelte van de zwaardere lasten van nadeel gemeenten. Ook is de overgangstermijn verlengd tot een periode van 8 jaar.