Organisatie | Bergen op Zoom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bergen op Zoom |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Bergen op Zoom |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De datum van bekendmaking is niet exact te achterhalen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-12-2005 | 29-07-2015 | nieuwe regeling | 21-12-2005 Weekblad Bergen op Zoomse Bode, 02-01-2005 | RVB05-0192 |
De raad van de gemeente Bergen op Zoom;
gezien het voorstel van het college van 8 november 2005, nr. SM/05/21;
gelet op; De Gemeentewet, het Besluit Begroting en Verantwoording en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten
Het intrekken van de verordening voor de controle op het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisaties van de gemeente Bergen op Zoom en het vaststellen van de gewijzigde:
VERORDENING VOOR DE CONTROLE OP HET FINANCIËLE BEHEER EN DE INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE VAN DE GEMEENTE BERGEN OP ZOOM.
In deze verordening wordt verstaan onder:
rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de door de raad in het normenkader c.q. toetsingskader vastgestelde wetgeving en (externe en interne) regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3 letters f en g kan de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vast stelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijke organisatieonderdelen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapportagetoleranties hij daarbij moet hanteren.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Voor zover nodig geacht kan het college de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden (met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad over verstrekte opdrachten aan de accountant voor specifieke werkzaamheden.
Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd opdracht te geven aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang is van de gemeente.
De accountant bespreekt vooraf aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het rapport van de jaarrekening met de controle commissie. De controle commissie adviseert de raad over de jaarstukken en over het door de accountant opgestelde rapport. De controle commissie ontvangt daartoe alle stukken 4 weken voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken.