Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2015 |
Citeertitel | Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006.
Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014, artikel 15
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-01-2015 | nieuwe regeling | 06-01-2015 Gemeenteblad, nr. 3209, 14-01-2015 | BW, 06-01-2015, nr. 3 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;
gelet op artikel 15, lid d van de "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014";
vast te stellen het "Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2015".
Artikel 1 Algemene begrippen van de treasuryfunctie
het besluit van het college van burgemeester en wethouders waarin met inachtneming van de kaders van de "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014" het treasurybeleid wordt vastgelegd.
Artikel 3 Begrippen per treasurydeelfunctie
is het beheersen van de risico's die voortvloeien uit de afhankelijkheid van de rentestand op het moment van financieren. Dit risico wordt beperkt door te voldoen aan de door de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) voorgeschreven renterisiconorm en kasgeldlimiet.
Artikel 4 Begrippen van de Wet Financiering decentrale overheden (Fido)
De voor de treasuryfunctie van belang zijnde begrippen van de Wet Fido zijn de volgende:
- Lichamen, ingesteld met toepassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen , die bevoegd zijn tot het aangaan, garanderen en verstrekken van geldleningen.
De door de Wet Fido voorgeschreven norm voor de maximale netto vlottende schuld die de gemeente mag hebben. Dit bedrag wordt berekend aan de hand van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van het openbare lichaam.
Er wordt geen gebruikgemaakt van financiële derivaten als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Wet Fido .
Het college informeert de raad als de wettelijke kasgeldlimiet voor drie kwartalen achtereen, bedoeld in artikel 1, onder f van de Wet Fido , of de wettelijke renterisiconorm, bedoeld in artikel 1, onder h van de Wet Fido , is overschreden.
Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties. Het college neemt geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Indien het besluit geen uitstel kan lijden, informeert het college de raad zo spoedig mogelijk nadat het besluit is genomen (conform artikel 169 van de Gemeentewet ).
Overeenkomstig de Wet Fido worden tijdelijk overtollige middelen - die niet direct nodig zijn voor het uitoefenen van de publieke taak - geplaatst bij de Staat conform het verplicht schatkistbankieren. Dit houdt in dat de gemeente haar liquide middelen aanhoudt bij het Ministerie van Financiën in de vorm van een rekening-courant of deposito's. Daarnaast is het onderling lenen aan medeoverheden waarmee geen toezichtrelatie bestaat ook mogelijk.
Artikel 14 Informatie toezichthouder en CBS
Conform de Wet Fido draagt de treasurymedewerker er zorg voor dat aan de provincie en het CBS de juiste informatie wordt verstrekt.
Met de vaststelling van dit besluit vervalt het "Besluit Financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006", vastgesteld door het college op 10 oktober 2006.