Organisatie | Bergen op Zoom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009 |
Citeertitel | Verordening Inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2009 | 01-05-2012 | nieuwe regeling | 23-04-2009 Weekblad Bergen op Zoomse Bode 17-05-2009 | RVB09-0037 |
producten en diensten: het geheel van activiteiten, al dan niet onderdeel uitmakend van een volledig re-integratie traject en opgenomen in een door de klant en de gemeente ondertekend trajectplan, dat bijdraagt aan de inschakeling in de arbeid, dan wel bijdraagt aan de structurele maatschappelijke participatie van de klant;
Artikel 5 Bevoegdheden college
Het college is verantwoordelijk voor en belast met de uitvoering van deze verordening.
Voor alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Evaluatie van deze verordening vindt plaats uiterlijk 18 maanden na vaststelling hiervan door de gemeenteraad.
In het Opstap Diensten Centrum als onderdeel van Stichting Samenwerken, komen overheid, onderwijs en ondernemers (de drie O’s) samen in een gemeenschappelijk platform gericht op wederzijdse win-win. Dit platform vormt een belangrijke schakel in het samenbrengen van de ondernemersbehoefte aan laaggeschoolde medewerkers, het willen ontwikkelen van kansarme werkzoekenden, het hebben van een zinvolle invulling van het dagelijks leven en een verbeterd gevoel van eigenwaarde en een vermindering van het beslag op de sociale middelen (bijstand).
Het Opstap Diensten Centrum is in essentie een bedrijfsverzamelgebouw waarin bedrijfsactiviteiten, werkervaringsplekken en de praktijkcomponent van de opleiding worden samengebracht. Onder één dak kan de klant zich werknemerscompetenties eigen maken, praktijkervaring opdoen en vervolgens gedetacheerd worden op een (reguliere) baan. Dit allemaal in een voor de klant relatief veilige omgeving.
Door gerichte bemiddeling, gerichte praktijkervaring en “coaching en praktisch onderwijs on the job” wordt de kans van slagen voor de klant om uit te stromen naar een reguliere betaalde baan vergroot. Insteek hierbij is de mate waarin aanwezige competenties van de klant inpasbaar en benodigd zijn bij de vragende (MKB) bedrijven. Voor de klanten die niet meer plaatsbaar zijn in reguliere betaalde banen zal tewerkstelling in meer structurele zin worden gerealiseerd op activiteiten met maatschappelijk nut en laag afbreukrisico. Het geven van zingeving en structuur aan het dagelijkse leven van de werkzoekenden zijn hierbij belangrijke doelstellingen.
In het bestand van uitkeringsgerechtigden van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Bergen op Zoom wordt onderscheid gemaakt tussen klanten met (gedeeltelijke) arbeidsverplichtingen en klanten zonder arbeidsverplichtingen. Om op alle fronten re-integratieactiviteiten te kunnen uitvoeren is een breed scala aan instrumenten ingekocht.
Voor een grote groep mensen is de inzet van reguliere instrumenten via het Maatwerkprincipe voldoende. Voor echter een groep van maximaal 50 klanten per contract, kan gebruik worden gemaakt van de inzet van Stichting Samenwerken, zoals bedoeld in deze verordening. Het gaat om klanten waarvan over het algemeen wordt verwacht dat ze of baanvaardig te maken zijn, dan wel maatschappelijk kunnen participeren. Gelet op de ervaringen in voorgaande jaren is maximalisering van de doelgroep op 50 personen per contract ruim genoeg. Geen van de voorgaande contracten hebben eerder het maximum van 50 deelnemers bereikt.
Uitstroom naar regulier werk uit dit traject is een secundaire doelstelling en zal ook als zodanig in het contract worden opgenomen.
Uit ambtelijk overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken is gebleken dat het noodzakelijk is om een concrete opsomming te geven van de binnen dit traject in te zetten instrumenten.
Lid 2 komt te vervallen omdat hiermee de schijn wordt gewekt dat er niet altijd sprake zou zijn van het verlenen van uitsluitend recht.
Lid 2. Dit artikel mandateert de bevoegdheid aan het college om een besluit te nemen in gevallen waarin deze verordening onverhoopt niet voorziet.
Dit artikel heeft betrekking op de hardheidsclausule en maakt het mogelijk in voordeel van de cliënt af te wijken van hetgeen in de verordening is vastgelegd.
Uiterlijk halverwege de werkingsperiode van deze verordening, i.c. 18 maanden na vaststelling hiervan, wordt deze verordening geëvalueerd.
Door het herstel van de door het ministerie opgemerkte discrepanties, dient de inwerkingtreding op 1 januari 2008 gesteld te worden. Herstel met terugwerkende kracht stuit niet op juridische bezwaren.
Nieuwe contracten die op grond van deze verordening met SSW worden afgesloten kunnen niet eerder ingaan dan 1 mei 2009, dus na vaststelling door de raad. Omdat de verordening van rechtswege eindigt op 1 mei 2012, kunnen de contracten niet na die periode doorlopen en er kunnen ook geen nieuwe contracten worden afgesloten.